0:00

Secretarii comunelor ar putea primi atribuții notariale, ZCH NEWS - sursa ta de informații

* notarii nu sunt de acord cu această iniţiativă

Primarii de comune i-au cerut vicepremierului Liviu Dragnea elaborarea unui act normativ, care să acorde secretarului de comună competenţe notariale, respectiv să poata legaliza, de exemplu, schimbul de terenuri între cetățeni. Dragnea a fost de acord cu ideea și a promis primarilor că va clarifica și responsabilitățile care sunt împărțite între funcţionari şi primari, astfel încât un edil să nu mai răspundă de actele pe care le semnează alături de specialiștii din administrație. ”Dacă primarul semnează un document și, înainte de semnatura lui, sunt semnăturile din zona juridică, a arhitectului-şef, a celor de la urbanism, direcția economică, atunci  lucrurile sunt în regulă. Dacă în această sferă cineva descoperă vreodata o ilegalitate, primarii nu înteleg de ce trebuie să răspundă solidar. Ei nu semnează ca primarul, ei semneaza pentru oportunitate. Are decizia data prin votul cetăţenilor să decidă dacă acel lucru se face sau nu. Nu este corect ca semnătura pe care el o pune în final să îi atragă o răspundere, că nu e jurist să spună vezi că tu ai greșit”, a afirmat Dragnea.

Primarii din Neamţ sunt de acord

Primarii din Neamț au salutat ideea atribuirii secretarului de comună competențe notariale și marea lor majoritate spun că acest lucru poate fi benefic din două motive: oamenii nu ar mai umbla pe drumuri și la instanțele de judecată pentru un schimb de terenuri, iar taxele plătite în mod obișnuit notarilor de la oraș ar ajunge în visteria comunei.

”E o idee foarte bună, să știți că pe vremuri secretarii aveau și astfel de atribuții însă între timp le-au fost luate. Oamenilor le vine foarte greu să se deplaseze, mai ales cei din comunele aflate la o distanță considerabilă de oraș. E un lucru bun mai ales pentru cei în vârstă, sunt unii bolnavi sau fără posibilități materiale. Este un lucru benefic și în plus ar intra ceva bani la bugetul local. Poate nu cât se dă la un notar, dar s-ar aduna bani. În privința stabilirii responsabilităților funcționarilor și a ceea ce semnează primarul nu mă pot pronunța. Eu cred că aici trebuie făcute ceva modificări la legislația din administrație”, a declarat Ioan Duminică, primar al comunei Oniceni.

”Bună ideea, oamenii care nu au bani și sunt nevoiți să facă tranzacții cu terenuri… decât să umble prin oraș pe la notar, pe la instanțe… vă dați seama, dacă s-ar finaliza ar fi un lucru benefic atât pentru oameni, care nu mai umblă pe drumuri, cât și pentru bugetul local, care are nevoie mereu să fie alimentat. Cât privește semnătura mi se pare o idee și mai bună. Dacă eu semnez un document dintr-un domeniu la care nu mă pricep… pot fi și păcălit, după care aș putea răspunde. Eu cred că ultima semnătură trebuie pusă de cineva care să știe exact despre ce este vorba”, a explicat primarul Dămucului, Anton Covasan.

”Eu zic că-i bine. De ce să fie oamenii puși pe drumuri? E vorba și de bugetul comunei, taxele notariale ar merge acolo”, a spus şi Vasile Olaru, primarul comunei Girov.

Ministrul Dragnea a mai spus că aceste modificări se pot aduce în cadrul Legii 215/2001, iar  în domeniul administrației există un pachet stufos de legi și se impune strângerea acestora  într-un Cod Administrativ al tuturor prevederilor legislative care au aplicație în administrația locală.

Notarii nu sunt de acord

Uniunea Națională a Notarilor Publici se opune inițiativei Guvernului de a acorda secretarilor de comune atribuții notariale. Notarii susțin că o bună parte din cei 2.860 de secretari ai comunelor nu au studii juridice, deși legea le-o cere, însă s-au acordat o serie de derogări în vigoare și azi. “La nivelul anului 2009, un număr total de 1.638 de secretari îndeplineau cerința studiilor superioare juridice (sau administrative), deci doar cca. 57%”, susține UNNPR. Notarii mai spun că primăriile nu dispun de “infrastructura adecvata care să permită accesul la diverse registre de evidență printre care se numără cartea funciară și registrul de evidență a persoanei, pentru a se putea stabili valabilitatea actelor de identitate prezentate” în vederea asigurării maximului de siguranță în derularea unor activități juridice de natură patrimonială. Opinia biroului executiv al UNNPR este că “promovarea unei asemenea inițiative nu face decât să creeze o breșă în siguranța circuitului civil care, din cauza crizei economice, este şi aşa destul de firav”.

”Nu are cum să se întâmple un lucru de acest gen. Noi notarii reprezentăm o profesie liberală, legiferată prin legea 36 din 1995. Nu poți să-i atribui unui secretar de comună calități de notar așa cum nu poți să-i atribui nici calități de avocat. Dacă s-ar întâmpla așa ceva ar trebui reorganizat tot sistemul notarial, ar trebui să se abroge legea 36 și notariatele să treacă la stat. Noi funcționăm într-un cadru de profesie privată, ori a atribui unui funcționar de stat calitățile unui notar, care este o profesie privată… este o anomalie. Ca să pună în practică o astfel de propunere, sistemul notarial românesc ar trebui să fie reorganizat, să treacă la stat, iar un notar de stat să fie plătit de administrațiile publice locale și să îndeplinească toate cerințele”, a precizat Ana Ioniță, notar public.

 

Irina CĂLIN

Articolul precedentNotar nemţean, executat silit
Articolul următorAstra Giurgiu – Ceahlăul 0-0. Egalii liderului