vlad ciurea

* în 2013, OPC Neamț se laudă cu încasări cu 30% mai mari din amenzi

La final de an, la mai toate instituțiile patronate de stat, se fac bilanțuri și se trage linie. O regulă în fața căreia s-a conformat și Oficiul pentru Protecția Consumatorilor Neamț care a prezentat raportul de activitate pe anul în curs la instituția prefectului.  Comisariatul pare să fi încheiat un an prolific, comparativ cu cel precedent. Iată cele mai importante concluzii prezentate în studiul de caz semnat de comisarul-șef adjunct Vlad Ciurea :

– număr total de acţiuni de control: 1.861 în 2013 faţă de 1.596 în 2012 (creştere cu 15%)

– număr total de procese verbale de constatare a contravenţiei încheiate: 1.517 în 2013 faţă de 1.300 în 2012 (creştere cu 15%)

– număr total de procese verbale de constatare: 344 în 2013 faţă de 286 în 2012 (creştere cu 17%)

– valoarea totală a amenzilor aplicate, lei: 1.076.000,0 lei în 2013 faţă de 840.900,0 lei în 2012 (creştere cu 22%);

– valoarea amenzilor incasate operativ, lei: 261.750,0 lei în 2013 faţă de 187.750,0 lei în 2012 (creştere cu 29%)

– valoarea produselor şi serviciilor neconforme controlate, lei: 1.685.996,0 lei în 2013 faţă de 3.096.679,0 lei în 2012 (scădere cu 83%);

– valoarea produselor neconforme oprite definitiv de la comercializare, lei: 42.647,7 lei în 2013 faţă de 4.528,0 lei în 2012 (creştere cu 106%).

– număr de tematici de control desfăşurate pe grupe de produse şi servicii din domeniul alimentar şi nealimentar: 53 în 2013 faţă de 51 în 2012.

A crescut numărul reclamaţiilor la OPC

Datele raportate de OPC Neamţ arată că în anul 2013 au fost mai mulţi nemţeni curajoşi să reclame neregulile sesizate:

– număr de reclamaţii înregistrate 756 în 2013 faţă de 614 în 2012

din care: soluţionate (până la data raportării) 665 în 2013 faţă de 544 în 2012.

– Sesizările întemeiate au fost 338 în 2013 faţă de 308 în 2012 iar neîntemeiate: 198 în 2013 faţă de 148 în 2012.

În anul 2012 au fost înregistrate 56 petiţii (reprezentând 12% din totalul petiţiilor din domeniul prestărilor de servicii) din care:

– 52 petiţii se referă la servicii furnizare energie electrică;

– 4 petiţii se referă la servicii furnizare gaze naturale.

În perioada 01.01.- 25.11.2013 au fost înregistrate un număr de 84 (reprezentând 15% din totalul petiţiilor din domeniul prestarilor de servicii), din care:

– 66 petiţii se referă la servicii furnizare energie electrică;

– 18 se referă la servicii furnizare gaze naturale.

2. Principalele aspecte reclamate se referă la:

a) servicii furnizare energie electrică

– întreruperi repetate şi de scurtă durată în furnizarea energiei electrice, variaţii de tensiune (47% din petiţii);

– facturare incorectă: consumuri facturate mari, citiri eronate ale consumului de energie electrică neacceptate de petenţi (28% din petiţii);

– comportament incorect – nu se preiau apelurile telefonice către serviciul Deranjamente (11% din petiţii);

– defectare aparatură electrocasnică, schimbări neanunţate de contor electric, sistare furnizare în mod abuziv (14% din petiţii).

b) servicii furnizare gaze naturale

– deconectare fără notificare, solicitare în mod abuziv plată taxe de reconectare şi garantie (19% din petitii);

– facturare incorectă a unor consumuri neacceptate de petenţi  (48% din petitii);

– comportament incorect: neaplicare reduceri conform prevederilor legale ajutor pentru încălzirea locuinţei, înregistrări incorecte ale plăţilor facturilor, nu s-au distribuit facturile fiscale sau distribuirea nu s-a făcut la timp, taxe verificare instalaţie gaze naturale mari -33% din petiţii.

În urma cercetării petiţiilor a reieşit că în procent de 58% din acestea au fost soluţionate ca fiind întemeiate, au fost aplicate 7 amenzi contravenţionale în valoare totala de 40.000 lei.

Ioana HAGI-STAN