pietricica turism

pompa benzina

* şofer nemţean: “O să mergem cu autobuzul. E scandalos!”

De anul viitor, vom plăti un preț mai mare pentru carburanți. Fiecare litru de benzină și motorină va costa din 2014 cu 7 eurocenți mai mult. I-am întrebat și pe şoferii nemțeni ce părere au despre noua acciză impusă de Guvern la combustibil. Un scurt sondaj de opinie făcut în rândul lor a reliefat un adevărat val de nemulțumiri. Majoritatea dezaprobă taxele suplimentare şi se arată descumpăniţi în faţa proiectelor de infrastructură rutieră pe care Executivul le promite din strângerea fondurilor:

* Ion Sandu, şofer de taxi de 20 de ani: „Eu sunt obligat să suport singur cheltuielile de combustibil. Vine iarna. Vă daţi seama cât de greu o să fie. Şi-aşa, în Piatra-Neamţ, spre deosebire de alte oraşe, se merge puţin cu taxiul. Oamenii strâmbă din nas şi la tariful ăsta, pe care nu l-am mai majorat de ani buni. E o nenorocire acciza asta nouă. Pot eu să-i spun clientului că am costuri suplimentare ? Nu pot. Corect ar fi să fim şi noi sprijiniţi, taximetriştii. Dar nu se gândeşte nimeni la asta. Oricum, acciza asta despre care tot am auzit vorbindu-se nu e decât o taxă suplimentară. O să vedeţi că în timp n-o să se facă nimic cu aşa-zişii bani strânşi. Veţi vedea. ABSOLUT NIMIC. Mă las de meserie şi merg cu autobuzul!”

* Aneta Marinescu, consultant bancar: „Chiar şi până acum mi se părea un plin de combustibil constisitor. Maşina mea are motor de 2.000 de cmc şi e pe benzină. Din păcate, consumă enorm. Nu am stat să fac un calcul să văd cât ar veni costurile pe lună dacă adaug şi noua acciză, dar nu mi se pare o idee bună deloc. Plătim acciză la acciză?! O taxă este deja inclusă în preţul benzinei şi motorinei. E absurd. Dar trăim în România”.

* Ion Alexandru, şofer profesionist: “Eu am făcut 10 ani la rând curse România-Ungaria. Prin prisma serviciului. Ideea de a ne taxa suplimentar pentru calitatea drumurilor nu e proastă şi nici nu e inventată de români. Dar diferenţa dintre noi şi restul popoarelor care într-adevăr au şosele e uriaşă. Drumurile din ţara noastră nici nu se compară cu cele de la vecinii unguri, de exemplu. Eu sunt de acord să se impună o nouă taxă atât timp cât asta se va vedea şi în calitatea asfaltului turnat şi a drumurilor sau autostrăzilor noi construite. Dar tare mi-e teamă că sunt bani îngropaţi şi n-o să vedem niciun rezultat concret”.

Guvernanţii se contrazic între ei

În timp ce premierul Ponta susținea, la anunțarea măsurii, că banii colectați din noua acciză se vor vărsa în Fondul special pentru marile proiecte de infrastructură rutieră, ministrul delegat pentru marile proiecte îl contrazice. Dan Şova a anunţat că rostul pentru care acciza la combustibil va creşte cu 7 eurocenţi pe litru, începând cu 2014, nu mai este cel iniţial, adică investiţii în autostrăzi şi drumuri naţionale și că banii vor merge în căciula mare a bugetului de stat. Fondurile ar urma să fie canalizate către priorităţile guvernamentale, care sunt, deocamdată, necunoscute. De altfel, colectarea acestor fonduri în alte vistierii decât cele ale bugetului contravine Legii finanţelor publice care prevedea desfiinţarea fondurilor speciale încă din 2005. Situaţia este similară taxei de viciu constituite din acciza la tutun şi alcool, care ajunge la Ministerul Sănătăţii, nu la Buget, Ministerul Finanţelor pierzând controlul şi neputând aloca aceşti bani în funcţie de priorităţi. Nici preşedintele Băsescu nu este de acord cu măsura. Șeful statului a declarat zilele trecute în cadrul unei conferințe de presă că că nu are de gând să semneze Legea bugetului pe 2014, dacă Guvernul nu renunţă la mărirea accizei la combustibil cu 7 eurocenţi pe litru. El susține că această majorare cu 7 eurocenți este propagandistică, întrucât se adaugă și taxa pe valoare adăugată, prețul final ajungând de fapt la 8,68 de eurocenți.

Ioana HAGI-STAN