tg marius cirja pol rut

* interviu cu inspector principal, Marius Cârjă, șeful Formațiunii Rutiere Târgu-Neamț

– Cum se prezintă Formațiunea Rutieră Târgu-Neamț, domnule inspector principal?

– Formațiunea Rutieră Târgu-Neamț este subordonată Serviciului Rutier Județean Neamț și este compusă din 9 agenți de poliție și un subofițer, dintre care 5 agenți fac parte din Compartimentul DN iar ceilalți 4 fac parte din cadrul Formațiunii Rutiere. În Compartimentul DN lucrează agenții care operează pe drumurile naționale, iar ceilalți 4 agenți operează pe raza orașului. Având în vedere situația operativă, toți lucrătorii fac serviciul la comun. Pentru că sunt multe accidente în special în zona comunelor, o mare parte a timpului  alocat activităților de poliție se desfășoară pe DN, întrucât acolo sunt problemele esențiale, cauzele generatoare de accidente, cum ar fi viteza, depășirile, pietonii care traversează neregulamentar. Cele mai multe probleme cu pietonii le avem în comune, unde noaptea traversează sub influența alcoolului prin locuri nepermise.

– Comparativ cu anul trecut, anul 2013 a fost mai bun pentru Formațiunea Rutieră Târgu-Neamț?

– Da, a fost un an mai bun. Am avut o scădere la accidente, atât pe zona orașului, cât și la comune. Cel mai grav accident s-a petrecut pe la jumătatea anului în comuna Agapia, accident soldat cu 4 morți. Cu toate că parcul auto s-a mărit, noi ne descurcăm cu mijloacele pe care le avem. Mai avem ceva probleme cu combustibilul, chiar dacă eu personal îmi doresc să avem patrule și în oraș și în comune în același timp, dar pentru că numărul mic de agenți și combustibilul limitat este o realitate, ne împiedică să avem patrule peste tot. Dar cu toate astea noi spunem că asigurăm un climat de siguranță optim și pot spune că ne-am îndeplinit obiectivele pe 2013. Acest lucru s-a datorat și sprijinului acordat de Primăria Târgu-Neamț care a modernizat străzile, s-au început lucrările la varianta ocolitoare a orașului, s-au realizat sensuri giratorii, marcaje rutiere, fapt ce a fluidizat traficul foarte mult, orașul pare mai aerisit. Mai ales că parcul auto se mărește de la lună la lună, nu mai vorbind aici de lunile în care românii plecați în străinătate se întorc acasă, mai ales vara și iarna.

– Dar statistic cum stăm față de anul trecut?

– După o analiză făcută pe 9 luni, pentru că pe anul întreg analiza se face în luna ianuarie, pe raza orașului Târgu-Neamț s-au produs un număr de 7 accidente de circulație, mai puține cu 11 față de anul trecut, soldate cu patru persoane decedate. Pe raza comunelor arondate s-a produs un număr de 44 de accidente de circulație soldate cu 5 persoane decedate. Un număr de victime asemănător cu anul trecut și doar 40 de răniți ușor.

Au fost șoferi care au sărit la bătaie la polițiști

– Care ar fi principalele cauze ale accidentelor?

– Viteza excesivă, traversarea neregulamentară a pietonilor, conducere imprudentă a șoferilor și conducerea sub influența alcoolului. În perioada celor 9 luni am desfășurat aproape săptămânal acțiuni pentru combaterea vitezei și a consumului de alcool. Am avut cazuri în care am prins un șofer într-o lună de zile de trei ori sub influența alcoolului. Și facem acțiuni și ziua și noaptea în limita combustibilului pe care îl avem. Ca să mergi în 15 comune e nevoie de combustibil și nici nu am oameni necesari ca să acopăr într-o noapte toate comunele.

– Ați avut cazuri în care șoferii au fost recalcitranți cu agenții de poliție?

– Ne-am confruntat și cu astfel de probleme, în care șoferii sunt violenți sau nu opresc la semnalele agenților. Anul acesta am avut două cazuri de ultraj la Târgu-Neamț asupra polițiștilor, iar deocamdată dosarele se află în lucru la Parchet. Au fost persoane care au sărit la bătaie la polițiști.

– A venit sezonul de iarnă. Ce acțiuni aveți în acest sens?

– Obligativitatea șoferilor este ca de la 1 noiembrie să-și echipeze autoturismele cu anvelope de iarnă, dar aceștia vor fi sancționați doar dacă sunt prinși fără anvelope de iarnă pe un carosabil acoperit de zăpadă sau polei. Aș recomanda tuturor șoferilor să-și echipeze mașinile cu anvelope de iarnă. Probleme pe timpul iernii sunt de obicei în zona Pipirig și Brusturi în cazul în care viscolește. La Târgu-Neamț există mașini de deszăpezire, este material antiderapant și sperăm că autoritățile locale vor acționa la fel de bine ca anul trecut, când noi am fost foarte mulțumiți.

– Aveți acțiuni și în ceea ce privește controalele la transportul de lemn și brăduți?

– Da. Poliția Rutieră împreună cu Poliția Locală și cu Formațiunea de Investigare a Fraudelor, efectuează controale la transportatorii de marfă pentru a preîntâmpina tăierea ilegală de arbori, în special de brăduți. Până acum n-am avut nicio confiscare, dar până la sfârșitul anului categoric or să fie și cazuri de confiscare.

Șoferii ar trebui să respecte polițistul

– Comparativ cu alte orașe din județ, unde credeți că se situează orașul Târgu-Neamț din punct de vedere al respectării regulilor de circulație?

– Fiind un oraș mic, cu lucrătorii pe care-i avem, considerăm că asigurăm un climat normal și de siguranță. Nu am avut probleme majore, față de Piatra-Neamț unde sunt multe probleme. De la începutul anului orașul nostru s-a schimbat enorm, și aici mă refer la infrastructură care a fluidizat traficul. Ca să nu mai spun că primăria a montat la toate intersecțiile camere de supraveghere și la ieșirile din oraș, urmând să le și pună în funcțiune. Un alt aspect important este și faptul că monitorizarea acestor camere se poate face online atât de la primărie, cât și de la noi de la Poliție. Un lucru foarte bun. Aș putea spune că ne situăm de la bine în sus, comparativ cu alte orașe din județ și chiar din țară. La noi nu o să auziți împușcături pe stradă, așa cum există în alte orașe.

– Domnule Cârjă, ce ar trebui să știe conducătorii auto și nu știu?

– Șoferii ar trebui să cunoască mai bine legislația în primul rând și ar trebui să conștientizeze că polițistul nu stă în stradă ca să-l amendeze. Că se vehiculează ideea că polițistul rutier are normă de amenzi. Nu este adevărat. Nu ne mulțumește cu nimic că am dat zeci de mii de amenzi și avem 500 de accidente. Principalul nostru obiectiv este de a preveni și de a reduce numărul victimele soldate din accidente. Șoferii ar trebui să mai și respecte polițistul rutier, pentru că el nu e pus în stradă cu radarul să dea amenzi, ci ca să prevină accidentele, mai ales că prima cauză a accidentelor este viteza.

– Cât de apărat este polițistul în România?

– Polițistul din România nu este apărat pentru că legislația de la noi nu-i permite să acționeze așa cum ar trebui. Poate pe viitor o să se schimbe ceva.

– Cum colaborați cu Primăria Târgu-Neamț?

– Colaborăm foarte bine, în special când s-au amplasat sensurile giratorii, când s-a scos scuarul din centru. Colaborăm bine și cu Parchetul. Iar acest sistem de supraveghere ne este de un real ajutor.

– Dar despre noul Cod Rutier care se află încă în dezbatere, ce ne puteți spune?

– Sincer și mie mi se pare amenzile cam mari. Perioada de suspendare a crescut de la un an la 4 sau 5 ani. Acest cod mai spune că dacă un conducător auto produce un accident sub influența băuturilor alcoolice, nu mai poate conduce niciodată. Ele în ansamblu sunt bine venite, dar unele din ele sunt exagerate. Dar este cert că acest cod trebuia schimbat. Consider că cel mai bine ar fi să fie înăsprite sancțiunile pentru infracțiuni. Dacă prinzi un șofer cu 70-80 la oră și-i dai 30 de milioane amendă, nu știu dacă rezolvi ceva. Mulți nu-și plătesc amenzile care sunt acum și care sunt mici, dar cum să plătească o așa sumă. Nu știu dacă or să vină bani mulți la bugetul de stat.

– Transmiteți-le un mesaj conducătorilor auto.

– Sărbători Fericite, un An Nou mai bun și să conducă cu prudență. Să nu uite că noi suntem în slujba lor.

A consemnat Ciprian Traian STURZU

1 COMENTARIU

  1. Nu pot sa inteleg ce lege e asta care permite sa-l depistezi pe betiv la volan si a doua oara??? O lege normala l-ar lasa pieton definitiv.

Comments are closed.