Un proiect de hotărâre de consiliu local, aflat deocamdată în dezbatere publică, va modifica regulamentul de organizare și funcționare al poliției locale. Agenții care se ocupă cu ordinea și liniștea publicăp, siguranța rutieră sau disciplina în construcții vor avea în dotare camere video, cu care vor înregistra momentele în care constată și sancționează cetățenii. Inițiativa aparține consilierilor locali liberali, care s-au inspirat din modul în care funcționează poliția locală în alte orașe din țară.
”Portul de cameră este condiționat cumva și se va dovedi util când este vorba despre o constatare sau despre imagini cu valoare de material probator”, a declarat Eugen Pancu, directorul Poliției Locale Piatra-Neamț. ”Și până acum am folosit în instanță capturi și imagini filmate de camerele de supraveghere din oraș sau le-am pus la dispoziția altor instituții care ni le-au solicitat tot pentru a le folosi în instanță. Regulamentul va stabili clar în ce condiții se vor face filmările și cum pot fi folosite imaginile. Noi avem între 4 și 6 patrule la fiecare schimb în oraș și ne-ar trebui minumim 10 camere în primă fază, pentru ca să descărcăm imaginile la ieșirea din schimb, dar patrula care urmează să intre în serviociu să nu fie nevoită să aștepte până ce se descarcă imaginile. Dar asta depinde de buiget. Oricum o cameră bunăp costă în jur de 2000 de lei, dar ne mai trebuie și suporturi pentru stocare, deci alți bani.Mai întâi să vedem dacă trece proiectul și apoi ne vom organiza”.
Conform proiectului de hotărâre, politiştii locali care efectuează serviciul de patrulare pedestră/auto din cadrul Birourilor de Ordine Publică, Biroului de Siguranță Rutieră şi Biroului Control au următoarele obligații:
- a) de a purta pe ținută și a preda la ieşirea din serviciu camerele video;
- b) de a porni camerele video în urmätoarele situații:
– când este surprinsă o infracțiune, o faptă antisocială sau alte elemente ce
țin de ordinea publică și siguranța cetățeanului;
- când este întocmit un proces verbal, indiferent de natura lui;
– când polițistului local îi este solicitată intervenția sau ajutorul de cätre o
persoană;
- ori de câte ori polițistul local consideră că trebuie surprinse imagini din timpul serviciului.
- c) de a anunța, când se aflä pe domeniul public, că acțiunea polițienească este înregistrată cu cameră video și de a cere acordul pentru înregistrare video când se aflä pe un domeniu privat;
- d) înregisträrile vor fi descărcate și prelucrate de către personalul Biroului de Ordine Publică 2 – Monitorizare, Baze de date și Dispecerat și vor fi stocate pe o perioadä de 30 de zile.
Imaginile vor putea fi folosite și în cazul în care cetățenii sancționați contestă, în instanță, amenzile. La acest capitol, însă, Poliția Locală PIatra-Neamț stă destul de bine. Anul trecut, din peste 10.000 de sancțiuni contravenționale aplicate au fost contestate câteva zeci, majoritatea fiind pentru nerespectarea disciplinei în construcții.
Cât despre eventualele ”complicații” generate de datele cu caracter personal, cât timp filmările se fac pe domeniul public se aplică exact aceleași reguli ca în cazul camerelor de supraveghere montate în oraș, în sensul că nu este necesar acordul persoanelor filmate.
C.M.
Eu zic sa cititi si regulamentul UE 679/2016 să nu treziți cu procese.