Alexandru Dabija regizor

Teatrul Tineretului deschide oficial stagiunea 2014 -2015, cu spectacolul „O…ladă”, creaţie colectivă după Ion Creangă în regia lui Alexandru Dabija. Reprezentaţiile vor avea loc week-end-ul 27–28 septembrie, de la ora 19, în Sala Mare.

Alexandru Dabija (foto), născut la Bicaz pe 13 februarie 1955, este unul dintre regizorii de teatru de patrimoniu naţional ai României. A debutat la Teatrul Tineretului în 1976, find peste ani super-premiat şi super-elogiat. Cariera sa din Bucureşti, în termeni artistic-administrativi, ete legată de Teatrul „Odeon”. Performanţele de inimă îl leagă de Teatrul „Act” şi genialul actor Marcel Iureş, la fel ca şi de alte proiecte artistice.

Pentru Piatra Neamţ, perla coroanei e reprezentată de spectacolul „Orfanul Zhao” (premieră pe 18 mai 1995). Montarea lui Dabija a adunat un an mai târziu premiul pentru cel mai bun spectacol al anului şi  premiul pentru scenografie (Irina Solomon şi Dragoş Buhagiar) la Gala UNITER, plus premiul special al juriului şi premiul pentru lumini la Festivalul Naţional „Ion Luca Caragiale”.

Festival mare pe bani mai puţini ca la fotbal

În cererea de finanţare înaintată CJ Neamţ, Teatrul Tineretului a solicitat suma de 250.000 lei. Costurile totale estimate ale festivalului din acest an se ridicau la 365.000 lei. Contribuţia proprie angajată de teatru era de 20.000 lei, urmând ca 95.000 lei să vină de la Ministerul Culturii, UNITER, Primăria Piatra Neamţ şi sponsori. Ministerul şi UNITER au răspuns pozitiv şi în anii anteriori, dar fondurile alocate în 2012 şi 2013 au fost restituite.

Obiectivele majore ale festivalului

Astăzi, în vremea ravagiilor produse de manifestări subculturale de mare audienţă, obiectivele festivalului de teatru pot părea desuete, dar eroarea e maximă. Iată câteva dintre ele, spre aducere aminte: punerea în practică a conceptului de teatru pentru tineret, în consens cu modificările de spiritualitate ale diferitelor epoci; realizarea unui adevărat avanpost al tinereţii în mişcarea teatrală românească; stimularea şi promovarea tinerei generaţii de creatori – regizori, actori, scenografi; stimularea originalităţii, experimentului regizoral, nonconformismului; cultivarea şi stimularea cercetării de noi mijloace în arta spectacolului; deschiderea teatrului spre celelalte arte; formarea gustului publicului.

Cu trecerea anilor, acestea s-au îmbogăţit, în deplin acord cu evoluţia festivalului. Realizarea de colocvii, discuţii, workshop-uri, conferinţe de presă şi spectacole lectură sună deja straniu pentru mulţi.

Grupaj de Viorel COSMA

Articolul precedentCupa Municipiului la volei feminin
Articolul următorUniservice Grăiţaru – în faliment, administratorul – la judecată