Primăria Piatra Neamţ a primit o finanţare de 7.043.555 lei din Programul Operaţional Asistenţă Tehnică pentru documentaţia tehnică a unui alt treilea proiect din seria de mobilitate urbană, „Creşterea performanţelor transportului public prin investiţii de tip integrat în soluţii inteligente aferente unui coridor de mobilitate din municipiul Piatra Neamţ”, moştenit de la fosta administraţie.
Valoarea estimată a investiţiei, pentru care se face acest proiect tehnic, este de 143.746.050 lei, din care 7.187.302 lei sunt numai pentru documentaţie.
Proiectul are ca scop, în primul rând, închiderea inelului format din străzile: Bulevardul Republicii – Piaţa Ştefan cel Mare – Strada Petru Rareș – Bdul Dacia – Strada Orhei – Strada Mihai Viteazu (parțial) – Strada Fermelor – Strada General Nicolae Dascalescu (parţial), Strada Dimitrie Leonida (parțial) – Strada Bistriței, pentru eficientizarea transportului public local, prin prioritizarea transportului public de călători în trafic şi fluidizarea deplasărilor.
„Trebuie să gândim o strategie unitară la nivel de oraş, pentru toate coridoarele de mobilitate urbană, care să conecteze absolut toate cartierele din oraş, toate arterele principale, cu un sistem de management al traficului inteligent, transport decent, piste pentru biciclişti. Scopul acestui porogram este să reunim ceea ce se va lucra anul viitor. Mai întâi este vorba despre un studiu, un studiu de fezabilitate amplu care va oglindi cum vor arăta şi aceste coridoare de mobilitate secundare şi cum va arăta oraşul în întregime. Deocamdată vizăm doar studiul, proiectul tehnic care să ducă oraşul în această manieră mai departe. Acum avem trei coridoare care se vor moderniza, nu putem să rămânem doar cu atât, urmează cordoarele secundare: Fermelor, Dacia, Mihai Eminescu, toate acele străduţe care conectează arterele principale. Vom realiza un plan de mobilitate foarte bine definit care ne va spune spre ce zone să ne îndreptăm. Evident că eu pe acestea le consider prioritare astăzi, dar lucrurile evoluează. În baza acestor studii de fezabilitate vom face cereri de finanţare în valoare de 25 de milioane de euro”, a declarat primarul Andrei Carabelea.
Ar urma să fie reabilitată şi/sau modernizată infrastructura coridorului de mobilitate format din aceste străzi „prin crearea de trasee optime și funcționale pentru operarea acestuia prin serviciul public de transport local și prin crearea de trasee ce favorizează și încurajează deplasările nemotorizate”, potrivit proiectului.
Un alt punct îl constituie reconfigurarea spațiului Pieței Ștefan cel Mare, prin extinderea pietonalului existent, care ar trebui să devină „un pol important de atragere a călătorilor, atât datorită poziției, cât și prin punctele de interes aflate în imediata apropiere”, după model european. Vor fi create trasee de piste de biciclete și trasee pietonale pe: Bulevardul Republicii – Piața Ștefan cel Mare – Strada Mihai Eminescu – Bulevardul Dacia Strada Orhei – Strada Mihai Eminescu (între Piața Ștefan cel Mare și B-dul 9 Mai) – conexiune cu Aleea Tineretului via Debarcader/Ștrand.
Tot prin acest proiect se vor achiziționa autobuze electrice, suplimentar faţă de cele prevăzute în proiectele Consiliului Judeţean pe aceeaşi temă, vor fi realizate puncte de alimentare/reîncărcare a acestora, şi vor fi refăcute aliniamentele de spațiu verde. Proiectul are deja undă verde de la consiliul local, urmând să primească sau nu aprobarea pentru finanţare europeană pe domeniul mobilitate urbană. Nu există garanţii că proiectul va primi finanţarea de care are nevoie pentru a fi pus în practică.
Ca o concluzie, toate aceste coridoare de mobilitate urbană sunt gândite astfel încât să fie încurajată populaţia să renunţe la deplasările cu maşina personală, în favoarea utilizării transportului public local sau a bicicletei şi a altor mijloace de transport ecologice.
Angela Croitoru
Pe cand ies la pensie se va incepe concret …?