Consiliul Național al Elevilor critică dur modul de desfășurare a olimpiadelor școlare, amintind în comunicatul de presă, transmis luni, 6 martie, printre altele, despre profesori incompatibili, dar prezenți în comisiile de corectare, punctaje care nu se justifică prin barem și proceduri deficitare de selectare a loturilor olimpice.
”Deși apreciem prestanța colegilor noștri în cadrul competițiilor naționale și internaționale, nu putem rămâne indiferenți când învățământul de masă este covârșit de fracturi de logică, de lipsă de interes, de motivație și de investiții care să vină în sprijinul dezvoltării și modernizării infrastructurii. Mai mult decât atât, nu de puține ori semnalăm proceduri deficitare de selectare a loturilor olimpice. Deseori ne sunt sesizate cazuri în care punctajele nu se justifică pe baza baremului, în care corectura nu se realizează corespunzător prevederilor din Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare, aprobată prin OMECTS 3035/2012. De asemenea, Consiliului Național al Elevilor i s-au pus în vedere și situații în care unor profesori incompatibili cu prevederile actului normativ susmenționat le-a fost permisă prezența în comisia de corectare și că tocmai acești profesori au influențat decisiv clasamentul final”, transmite CNE.
Reprezentanții elevilor și-au exprimat dezacordul atât în ceea ce privește lipsa unei monitorizări mai drastice a Ministerului Educației și lipsa unor sancțiuni bine definite, care să vină în sprijinul elevilor care consideră că drepturile le-au fost lezate, cât și în ceea ce privește lipsa obiectivității și transparenței proceselor ce stau la baza constituirii loturilor olimpicii și acordării celorlalte distincții.
Subiecte discriminatorii
O altă hibă amendată de elevi o reprezintă și modul cum sunt concepute subiectele pentru olimpiadă. ”Printre principalele inconveniente, se numără și realizarea unor subiecte care nu concordă cu realitățile sistemului, prin depășirea nejustificată a programei pentru olimpiadă, astfel încât itemii propuși devin realizabili doar de elevii din centrele universitare, restricționează accesul elevilor bine pregătiți, motivați, dar neprivilegiați geografic la performanță, diferențele înregistrate fiind indubitabil în favoarea primilor menționați”.
Alexandra Tuță, vicepreședintele CNE, este de părere că asumarea educației ca prioritate este pierdută în învățământul de masă, tocmai din cauza accentului pus pe olimpiadele școlare. ”Nimeni nu contestă rolul major pe care îl joacă olimpiadele școlare în climatul educațional din România și nicidecum pregătirea solidă a elevilor și profesorilor care reușesc să se remarce la nivel național și internațional, însă, de foarte multe ori, uităm să ne aplecăm asupra învățământului de masă, marcat de nenumărate lipsuri și neconcordanțe, doar pentru că sperăm ca pozițiile pe care se situează olimpicii români în cadrul competițiilor internaționale să fie relevante și în procesul de stabilire a calității și a eficienței la nivel macro. Or, acest fapt este aproape imposibil, din multiple considerente, astfel încât atenția actorilor relevanți în educație la nivel național ar trebui să se concentreze în direcția asumării educației drept o prioritate și a investirii masive în modernizarea și compatibilizarea ei cu cerințele riguroase ale pieței muncii. Mai mult decât atât, în culisele fenomenului olimpic, situația nu este tocmai așa cum este percepută din exterior. Nivelul de dificultate la anumite materii devine vizibil din ce în ce mai ridicat, șansele unui elev care nu provine dintr-un centru universitar scad dramatic, profesori incompatibili cu criteriile prevăzute de metodologie ajung să decidă soarta lotului olimpic, iar numeroase olimpiade se inventează și reinventează, înființându-și propriile internaționale, fără a exista o motivare transparentă în prealabil. Și atunci se naște întrebarea: oare elevii olimpici reprezintă cu adevărat elita învățământului românesc sau doar un instrument de camuflare a hibelor cu care ne confruntăm de zeci de ani?”, susține Alexandra Tuță. (T. MARIAN)