0:00

Muzeele de la Curtea Domnească o iau pe urmele teatrului, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Atenția publicului fiind captată de interminabila și dramatica aventură a reabilitării Teatrului Tineretului, pățaniile altor obiective din proiectul de investiții cu restaurarea și punerea în valoare a zonei istorice Curtea Domnească din Piatra Neamț au fost practic trecute într-un necuvenit plan secund. Drept este că, dincolo de tulburările produse de ploile recente, doctorul în științe Gheorghe Dumitroaia, directorul Complexului Muzeal Județean Neamț, mai obișnuit cu săpăturile (arheologice), nici n-a prea făcut valuri.

Întâmplarea face că, la sfârșitul lunii martie, sub presiunea unui termen foarte strâns, din Consiliul Județean Neamț pleacă o adresă, semnată de însuși președintele Tărâță, către complexul cu muzee. Prin adresă se solicită explicit următoarele:

– Situația la zi a lucrărilor executate prin rapoarte (?) la proiect.

– Care sunt observațiile specialiștilor complexului muzeal legate de calitatea lucrărilor și ce se impune pentru eliminarea situațiilor care contravin proiectului și prevederilor legale privind clădirile de patrimoniu?

Pentru prezentarea unei situații bine documentate se garantează sprijinul directorului tehnic Doru Conache și al echipei sale de la CJ, urmând ca propunerile și sugestiile să fie analizate împreună cu Primăria Piatra Neamț, Consiliul Județean Neamț, Protopopiatul Piatra Neamț, proiectantul, constructorul, dirigintele de șantier și, desigur, conducerea Complexului Muzeal Județean. Așa scrie, așa am preluat.

Pe 5 aprilie, directorul Dumitroaia comunică următoarele:

1. La Muzeul de Artă:

– nu s-a realizat încă mobilierul de expunere și pentru depozite, fapt care întârzie amenajarea spațiilor pentru păstrarea patrimoniului și organizarea expoziției permanente;

– centrala termică este subdimensionată și nu poate susține instalația de încălzire;

– pompa înlocuită la solicitarea constructorului a fost achitată doar parțial;

– dalele crăpate de pe scările de la intrarea principală în clădire nu au fost înlocuite de constructor;

– gardul de pe latura de sud a proprietății nu este făcut corespunzător.

2. La Muzeul de Etnografie:

– a rămas de executat scara pentru accesul în pod;

– nu există deocamdată mobilierul muzeal care să permită amenajarea expoziției permanente și a depozitelor cu piesele de patrimoniu;

– este necesară revizuirea acoperișului.

3. Muzeul Curtea Domnească:

– trebuie refăcută hidroizolația.

Sumbru și sec tablou! La prima vedere, pare la obiect. „Tabloul” pleacă pe circuit și pe 17 aprilie vine răspunsul de la ROMCONTRUCT HOLDING GRUP S.A., arhicunoscutul și mult-înjuratul antreprenor general. Este un document (vezi facsimil) demn de… profesionalismul și responsabilitatea instituțiilor reunite cu autoritățile locale implicate în proiect. Concret, deasupra semnăturii directorului general Mirela Mihai, descoperim pe ce lume trăiesc „dăștepții” noștri. Astfel, în privința Muzeului de Artă, se arată că schimbarea centralei termice nu a fost prevăzută în proiect. Nici pompa nu a fost prevăzută și cea existentă s-a avariat fiindcă nu a fost utilizată conform instrucțiunilor. Dalele le-a distrus firma care a amenajat Curtea Domnească după recepția lucrărilor de la Muzeu, iar Primăria e la curent. Cât privește gardul, corespunzător sau nu, respectă proiectul. La Muzeul de Etnografie, unde după o presupusă studiere a proiectului se reclamă lipsa scării de acces în pod, tot ca pe la Piatra Neamț: scara și chepengul lipsesc din proiect. Fără a lungi povestea, constructorul spune că acoperișul e gata revizuit de un an, dar nu are nimic împotrivă să-l caute de infiltrații, iar la Muzeul Curtea Domnească tocmai se lucrează la hidroizolații. Firește, nu se spune nimic despre mobilier și dotări – nu e treaba oamenilor lui Vasile Turcu, circul fiind  comparabil cu cel de la TT. De la proiect se trage, de la tema de proiectare, de la „savanții” locali pe care nu-i deranjează nimeni. Și mai interesant este că adresa de la CJ începe foarte limpede: „Pentru stabilirea măsurilor și termenelor concrete care să ducă la finalizarea lucrărilor privind implementarea proiectului major…”. Concluzia că ne aflăm doar în fața încă unei dovezi despre cum funcționează schema de sprijin cu hârtii acoperitoare este, de bună seamă, una excesiv de călduroasă.

 Muzeele de la Curtea Domnească o iau pe urmele teatrului, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Viorel COSMA

Articolul precedentRecensământ Neamț: minus 83.000 de persoane
Articolul următorTEREZA TAMAȘ, copilul teribil al Romanului

1 COMENTARIU

  1. Şi, totuşi, cum rămâne? Ca-n tren? Cum am vorbit? Şi-au luat banii conform proiectului? Dar comisioanele? OK! Am mai spus şi cu altă ocazie: Deştepţii „făgăduieşte”, proştii „plăteşte” şi t”trage” nădejde.

Comentariile sunt închise.