Recent, ministrul Educației, Ligia Deca, a făcut mai multe declarații privind modul de predare din gimnaziu și necesitatea pregătirii suplimentare a elevilor, însă unele aspecte par să se contrazică.
O programă școlară suficient de aerisită, dar…
Într-un interviu acordat pentru stiripesurse.ro, Ligia Deca a explicat că problema încărcării la gimnaziu nu este cauzată de programa școlară, care este „suficient de aerisită,” ci de modul în care profesorii predau și de manualele încărcate. Soluția, conform ministrului, ar trebui să vină din colaborarea profesorilor în cancelarii, pentru a găsi modalități eficiente de predare diferențiată în clase.
Profesorii trebuie să ofere ore suplimentare?
Cu toate acestea, în același interviu, ministrul a încurajat părinții să solicite profesorilor să organizeze ore suplimentare de pregătire pentru elevi, în loc să apeleze direct la meditații. Aceasta a sugerat că, în multe cazuri, consolidările oferite de școli ar putea fi suficiente pentru a evita meditațiile, subliniind importanța dialogului dintre părinți și cadrele didactice.
Această propunere pare să fie oarecum nerealistă, mergând pe ideea că profesorii ar renunțat la programele de meditații, care aduc unora un venit suplimentar destul de consistent, pentru a face „muncă voluntară”.
O reformă așteptată pentru liceu: centrarea pe interesele elevului
În ceea ce privește programa școlară pentru liceu, ministrul educației are o veste bună, care ar face-o într-adevăr mai aerisită și ar reduce nevoia de meditații: „noi trebuie să scoatem în dezbatere publică și să lansăm noile planuri cadru și programele școlare pentru liceu. E o reformă mult așteptată și o reformă care va mai aduce un lucru și anume flexibilizarea rutelor și centrarea pe copil. Asta înseamnă un trunchi comun mai redus și o posibilitate mai mare ca în funcție de ce vrei să faci în continuare să poți să-ți alegi în clasele a XI-a și a XII-a disciplinele care îți trebuie sau care te pasionează pentru ceea ce îți propui în continuare. Asta se va întâmpla în următoarele luni, vom avea planuri-cadru noi pentru liceu, programe noi, manuale noi și profesori formați care să predea noua filosofie, adică centrată pe competențe și pe copil.”
În timp ce unele aspecte rămân încă neclare, promisiunea unei programe de liceu mai flexibilă și centrată pe elev oferă o perspectivă optimistă. Rămâne de văzut dacă aceste schimbări vor reuși să ofere elevilor și profesorilor mai mult timp pentru a respira cu adevărat.
Alexandru Andrieș