reclama autocenter

bicaz primarie

• taxe, impozite și redevențe neîncasate, plăți fără bază legală pentru diferite investiții prin oraș, contabilitate dezorganizată, toate găsite de Curtea de Conturi la Primăria Bicaz

Într-un singur an, 2012, Primăria Bicaz a reușit să atragă atenția Curții de Conturi cu mai multe deficiențe care, totalizate, însumează 380.000 lei noi (3,8 miliarde vechi). Nu pare o sumă foarte mare, comparativ cu alte constatări ale Curții, pe la alte primării, dar, pentru Bicaz, un oraș cu resurse minimale, banii respectivi ar fi asigurat funcționarea administrativă și poate chiar niște lucrări de investiții. Sau s-ar fi plătit datoriile la furnizori, astfel încât Liceul Teoretic din localitate să nu intre ”în blocaj financiar”, după cum l-a descris primarul Nicolae Sălăgean.

Cele 3,8 miliarde nu reprezintă ”tunuri” date la buget, dar arată că, la nivelul funcționarilor există adânc înrădăcinată boala tuturor funcționarilor români – se acceptă situații de lucrări fără verificare, impozitele se stabilesc și se urmăresc din dosul biroului – și totul pare să se facă la mica înțelegere, întotdeauna în detrimentul instituției publice și, deci, al orașului, care duce lipsă de bani, de idei la nivelul Consiliului Local și al executivului.

* Contabilitate binevoitoare

Curtea de Conturi a constatat la Primăria Bicaz ”Nereguli privind organizarea și conducerea contabilității, (…) cu referire la înregistrarea eronată a unor cheltuieli de investiții (servicii de consultanță, proiectare și dirigenție de șantier), estimate la 30.200 lei, pentru obiective de investiții noi sau în continuare, la cheltuieli «Bunuri și servicii»; ”nereguli privind organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv. Auditorii publici externi constată că activitatea de control financiar propriu nu este organizată și exercitată în conformitate cu prevederile legale în vigoare”.

Fiind stabilit deja cadrul în care s-a muncit la serviciul economic, putem trece la amănunte.

”Autoritatea administrației publice locale nu și-a realizat, în conformitate cu cerințele legale, responsabilitățile (…) referitoare la «stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea și încasarea impozitelor și taxelor locale”.

Se dau și câteva exemple de neglijență. Unul dintre ele îi are în vedere pe 9 localnici, care și-au construit clădiri noi și care n-au plătit impozitele aferente pentru că nu le-a spus nimeni cât și când să plătească. Suma nu e mare – 1.402 lei -. Puțin mai mare este taxa hotelieră pe care 3 unități de cazare ar fi trebuit s-o achite – 4.799 lei -, dar nici acestea n-au achitat că taxa hotelieră nu a fost stabilită, nu a fost înregistrată și nici nu le-a fost pretinsă de cineva.

Nici redevențele n-au fost calculate, deci nici încasate. Vorbim de 65.198 lei (aproape 7.500 euro anual), pe care SC Ave-Huron SRL trebuia s-o plătească bugetului local, ca obligație a contractului pe care l-a încheiat în 2011 pentru prestarea serviciului public de salubrizare în Arealul turistic Valea Bicazului (Bicaz, Dămuc, Tarcău, Bicazu-Ardelean, Bicaz Chei, Tașca).

Tot prin contract, dar de vânzare – cumpărare, Primăria Bicaz a vândut și livrat lemn către SC IL Mat SRL, dar nu a încasat banii și, apoi, n-a fost interesată suficient să calculeze cuvenitele penalități de întârziere.

* Investițiile, bată-le vina!

Inspectorii Curții de Conturi au avut răbdare să măsoare și să compare ce era scris în anumite facturi sau situații de lucrări pe anumite investiții și ce se găsea în teren, fizic. Au rezultat niște diferențe, întotdeauna în dauna primăriei, care diferențe au permis completarea raportului cu ”abateri de la legalitate și regularitate referitoare la angajarea și efectuarea unor cheltuieli”. Numai din verificările prin sondaj s-au remarcat plăți fără bază legală la asfaltarea de străzi (62.351,04 lei), la amenajarea trotuarelor (21.486,70 lei) și la înființarea de spații verzi în Mărceni și centrul orașului (78.700,09 lei). Tot pe centru și cartierul Mărceni, la anumite articole de deviz, s-a constatat plata unor prețuri mai mari decât cele din devizul general, ceea ce a dus la o diferență de preț estimată la 65.033,96 lei.

* Gaz scump plătit degeaba

Din aceleași motive de mai sus, dar și din neștiință, primăria a suportat facturile la gaz pentru unitățile publice cu tot cu accize. Vorbim de instituțiile din sănătate, asistență socială și școli. Cât a funcționat fiecare din ele. Ele s-au încălzit, furnizorul de gaz a facturat, primăria a plătit. Cu 45.342 lei în plus, sumă corespunzătoare accizelor, accize de la care sunt scutite instituțiile de mai sus.

* Doi primari liniștiți

Actualul primar, Nicolae Sălăgean, a adus la cunoștința consilierilor și, prin ei, alegătorilor, constatările Curții de Conturi. În ce-l privește, se gândește să mai facă o verificare a verificărilor făcute de Curte, după care să ”încerce să recupereze prejudiciul”: ”La firma care a făcut amenajările pentru parc am trimis somație, pentru că acolo a fost evident că sumele descoperite sunt reale. În cazul asfaltării străzilor din Bicaz și pavelarea trotuarelor, am făcut demersuri, am făcut măsurători pentru suprafețe. Trebuie să vedem dacă este conform cu ceea ce s-a scris în caietul de sarcini și dacă există diferențe. Vom face toate demersurile legale pentru recuperarea banilor”.

Fostul primar, dl. Constantin Catrinoiu, actualmente consilier local, nu a putut fi contactat, dar știm sigur că a luat la cunoștință de rezultatele controlului.

Marian TEODOROF

Articolul precedentProiectul liberal de la Neamț
Articolul următorCrin, presa și conferința de presă

4 COMENTARII

  1. …dl. Catronoiu, fost primar la Bicaz, a facut ce a stiu sa faca cel mai bine, paguba de 380.000 ron primariei.

  2. Can ma gandesc ca pe vremea domnului Catrinoiu, faceam naveta la Bicaz ca profesor de liceu si nu am incasat nimic in perioada 2009-2010 adica am platit din buzunar, drumul Pt Neamt- Bicaz dus-ntors, zilnic ramanad doar cu jumatate din salar…Mi-e si scarba, cand vad ca sindicalistii au renuntat la acele drepturi, de parca pe langa cei 3,8 miliarde se mai cunostea suma cuvenita profesorilor pe naveta, adica 0, 1 miliarde,,..Ce te-ai lasat dusa de nas asa doamna Sarbu, lidera de sindicat?De fapt pe dumneata nu te afecteaza, ca esti localnica…

  3. Verificati cum sa aplicat Legea 18/1991 la capitolul Cadastrare si veti constata ca la Procesele Verbale de Punere in Posesie nu sa respectat Legislatia fiscala , intrucit sa atasat alaturi numai un Plan de Parcelare cadastral , iar Contractele de Prestari Servicii cadastrale cu Chitantele fiscale aferente , pe care trebuia in prealabil intocmite intre Propietarul indreptatit si Societatea TOPO de Cadastru , lipsesc cu desavirsire .
    Asa se lucreaza la aplicarea Legii 18/1991 de ani buni !
    Iata un aspect clar de evaziune fiscala , prin care Bugetul Statului a fost grav prejudiciat.
    Se poate verifica toate punerile in posesie care obligatoriu trebuie sa aiba Contracte incheiate anterior datei de punere in posesie.
    Surprizele vor fi de proportii !
    Poate se autosesizeaza cine trebuie !

Comments are closed.