pietricica turism

Evaluarea Națională a început astăzi pentru aproape 5.000 de elevi nemțeni din clasa a IV-a, la Limba română. Mâine, aceiași elevi vor trece prin „focurile” probei de Matematică. Evaluarea Națională dă emoții și celor 4.821 de copii din clasa a II-a, înscriși la unitățile de învățământ din Neamț. După Ziua Copilului, în 2 iunie, elevii vor trece prin două teste, respectiv Evaluarea competențelor de receptare a unui mesaj citit și testul de Evaluare a competențelor de producere a mesajelor scrise. Între cele două teste, elevii vor putea să se „reculeagă” într-o pauză de 10 minute. Tot elevii de a II-a, vor fi testați, miercuri, 4 iunie, la Matematică. În zilele de 5 și 6 iunie vine rândul elevilor mai mari, din clasa a VI-a, care vor avea de rezolvat cerințele unui test pentru evaluarea unor competențe specifice ariei curriculare Limbă și comunicare, respectiv a unui test pentru evaluarea unor competențe specifice ariei curriculare Matematică și Științe ale naturii. Timpul pe care elevii îl au la dispoziție pentru rezolvarea testelor va fi de 25 de minute pentru fiecare test la elevii de clasa a II-a şi 60 de minute pentru elevii de a IV-a şi a VI-a.

Elevii nu vor fi „persecutați” pentru rezultate

Inspectorul Victor Florin Dimon, responsabil din cadrul IȘJ Neamț pentru Învățământul primar a precizat că rezultatele evaluărilor nu vor fi trecute în catalog și nici nu vor fi discutate în plen, de față cu toți părinții.

„După Evaluarea Națională va fi o discuție individuală, cu fiecare părinte sau reprezentant legal al elevului. Acestora li se vor comunica rezultatele elevilor cu privire la competențele evaluate. Rezultatele individuale nu se afișează, nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei. Aceste rezultate vor fi valorificate prin elaborarea planurilor individualizate de învățare, acolo unde situația o impune”, a spus inspectorul Dimon.

Potrivit ministrului Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, evaluările se fac pentru a identifica evoluţia de ansamblu a elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, pentru a putea oferi date ce vor permite o analiză a sistemului de învăţământ preuniversitar. Subiectele elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) sunt considerate ca având un nivel mediu de dificultate.

Cheltuieli și… cheltuieli

În timp ce Evaluarea Națională a fost impusă de Ministerul Educației Naționale (MEN), fără ca acesta să contribuie financiar la organizarea examenelor, oamenii de la catedră se plâng de faptul că deplasările, activitatea de examinare și materialele consumabile sunt acoperite, ori din buzunarele proprii, ori prin contribuția comitetelor de părinți. Deși Gabriel Ploscă, reprezentantul Sindicatului Liber din Învățământ, spune că banii pentru naveta profesorilor ar trebui decontată de MEN, mai mulți profesori din Neamț au precizat că nu sunt optimiști în privința banilor pe care-i cheltuie cu deplasarea, în timpul Evaluării Naționale. Mai mult, bugetele școlilor se vor subția semnificativ deoarece elevilor evaluați li se vor pune la dispoziție adevărate broșuri de examen, cu câte 6-7 foi. MEN nu a prevăzut în buget bani pentru aceste cheltuieli, urmând ca școlile să se descurce cu bugetul propriu.

„În urma discuțiilor purtate cu ministrul, ni s-a precizat că, începând cu anul viitor, cadrele didactice care vor fi implicate în Evaluarea Națională vor fi plătite pentru această activitate. Despre naveta pe care o fac profesorii, se poate face ordin de deplasare și să se deconteze sumele care au fost folosite pentru transport. Că se poate întârzia cu deconturile, asta este altceva. La capitolul consumabile, directorii de școli trebuiau să prevadă în bugetele școlilor și cheltuieli pentru Evaluarea Națională. Este adevărat că unele școli au probleme cu bugetul, dar probabil vor apela la sprijinul comitetelor de părinți. Până la urmă, una din calitățile fundamentale pentru un bun manager este previziunea. Aceste cheltuieli trebuiau asigurate din timp”, a spus Ploscă. (M. TEODOROF)