0:00

Doliu cu anticipaţie la TT: Festivalul de teatru e pe moarte, ZCH NEWS - sursa ta de informații

* se pare că anul electoral îngroapă Cultura

La Piatra Neamţ, sfârşitul lunii octombrie era similar în alţi ani cu Festivalul de Teatru. În mod normal, începea în jurul datei de 20 şi dura 10 zile. Anunţul oficial se făcea cam în aprilie, iar în iunie se încheiau înscrierile pentru secţiunea de concurs. Pe de altă parte, în iunie începeau negocierile pentru partea de spectacole de gală. Nu era chip să amâni ceva pentru toamnă fiindcă riscai să rămâi fără trupe şi fără critici de teatru. În acest an nu mai e cazul. A XXVII-a ediţie a festivalului e gata moartă. Este al treilea an consecutiv când nu se ţine.

După cum se ştie, sala mare nu poate fi folosită la întreaga capacitate din cauza problemelor de acustică. Promisiunile reîncălzite periodic de antreprenorul general ROMCONSTRUCT HOLDING au ajuns de toată jena. În continuare, primăria pietreană nu dă seama nimănui pentru atentatul la patrimoniu săvârşit prin proiectul european pe care l-a coordonat. Raportarea cu tupeu a finalizării lucrărilor confirma cu luni de zile în urmă că nimic nu va tulbura liniştea de tip Piatra Neamţ.

Altfel spus, şi de-ar fi bani pentru organizarea festivalului, nu ai sală ca lumea. Suma de 250.000 lei (din necesarul estimat la 365.000) solicitată de la CJ Neamţ este cu adevărat decentă şi ne scuteşte de orice alte comentarii. Directorul general Liviu Timuş confirmă că, şi în acest an, contau pe sprijin din partea Ministerului Culturii şi UNITER. Dar fără grosul banilor asiguraţi de ordonatorul principal de credite nu poţi porni la drum. Timpul este oricum în întârziere faţă de calendar şi lipseşte numai anunţul oficial de deces.

Anul acesta, povesteşte Genţiana Ionescu, director general adjunct la TT, s-ar fi dorit o reîntoarcere în forţă a festivalului, cu cele două secţiuni consacrate cândva, „Pledez pentru tine(ri)” şi „Un regal teatral”, astfel încât pietrenii să regăsească acele manifestări de înaltă ţinută artistică de odinioară. Neavând nici până acum un răspuns limpede din partea CJ Neamţ, trecând peste problemele cu sala, era un gest sinucigş să demarezi procedurile şi să te apuci să închei contracte cu alte teatre în vederea participării la festival. Dacă se încheiau contracte, rezilierea se plătea tot din sărăcia noastră.

Din zone ale politicului i s-a transmis lui Timuş fără echivoc să-şi ia gândul de la festival pe motiv că avem alegeri şi nu-i dă nimeni banii necesari.

În perioada următoare, celor de la TT le rămâne să încerce să mute repede festivalul în primăvară, să-i găsească o fereastră, ceea ce nu este deloc uşor. Luna mai, de pildă, luna clasică a festivalului nostru, este acum ocupată de Festivalul de Teatru de la Sibiu şi n-ai cum intra peste ei. Dacă trece încă un an, până la toamna viitoare, Dumnezeu ştie cine ne mai bagă în seamă.

O istorie neînvăţată la vremea ei

Festivalul spectacolelor de teatru pentru tineret şi copii, cum s-a numit la început, în 1969, a fost primul festival de teatru din România. A rezistat până în 1985, când a fost suspendat. Cei din teatru au fost întotdeauna mândri să afirme, aşa cum regăsim şi pe site-ul instituţiei, că festivalul a supravieţuit fără concesii ideologice sau artistice până când n-a putut face faţă crizei financiare şi a fost sufocat de cenzură.

Festivalul a fost reluat după Revoluţie, într-o atmosferă de mare entuziasm, începând cu anul 1992, sub direcţia lui Niki Scarlat. Până în 1995 s-au desfăşurat patru ediţii de Festival Internaţional de Teatru sub genericul „O lume pentru toţi, o lume pentru fiecare” şi a fost inclus de Ministerul Culturii pe Agenda manifestărilor culturale internaţionale ale României. Din prezentarea oferită de Genţiana Ionescu reţinem că tot de atunci au fost stabilite contacte cu organizaţii internaţionale (IETM – Informal European Theatre Meeting, EU NET ART – Informal Meeting of Cultural and Artistic Centres for Children and Young People), precum şi cu organisme culturale şi teatre din străinătate.

Odată cu ediţia 1993, festivalul intră sub patronajul Comisiei Naţionale pentru UNESCO. Între 1996 şi 2001, este deschis spaţiilor culturale diverse, de la cele naţionale, la regional (balcanic) şi continental (american), proiectul fiind dezvoltat de directorul Corneliu Dan Borcia.

Începând din 2003, sub conducerea lui Cornel Nicoară, se înfiinţează o secţiune competitivă, separată, pentru şcolile de teatru. Ediţia 2006, prima organizată de Liviu Timuş, lansează secţiunea „Un regal teatral”, iar un an mai târziu prinde viaţă „Pledez pentru tine(ri)”, care devine şi motto-ul festivalului. În esenţă este vorba de misiunea Teatrului Tineretului şi a  festivalului de susţinere şi promovare a tinerilor artişti, de creare a unei pieţe a tinerelor talente din domeniu. Această ultimă secţiune a fost construită sub formă de concurs, pe două categorii: şcoli de teatru şi profesionişti. Astfel, festivalul devine unul dintre puţinele care se adresează exclusiv tinerei generaţii. Şi singurul cu caracter profesionist deschis artiştilor aflaţi la început de drum. Pe partea cealaltă, „Un regal teatral” a reuşit să reunească cele mai bune producţii teatrale ale momentului, realizate cu şi de către artişti consacraţi, după cum aflăm de pe teatrultineretuluint.ro.

Ultima ediţie de festival, a XXVI-a, a fost organizată în condiţii cu totul improprii în 2011.

Viorel COSMA

Articolul precedentAmeninţarea zilei: un cort pentru primărie
Articolul următorScandalul postlicealelor sanitare la Târgu Neamț