0:00

O altă fascinație asumată este lumea muzicii. Ultima ei expoziție ne prezintă, între altele, un cvartet, unde impresionează poziția de atac a artistului, dar și atitudinea care pleacă din extaz pentru a ajunge la concentrație, de la relaxare la meditație lucidă. Dar ceea ce e mai greu sesizabil e raportul muzical, prezent în multe dintre lucrări. Peisajele nemțene dau senzația că pot fi lesne recognoscibile. Nu e așa, dar artista prelucrează atent totul, extrăgând corect engramele unui arhetip spațio-temporal familiar nouă. Un drum, o luncă, o măgură sunt reprezentări și manifestări ale naturii care nu lasă indiferent un suflet de artist. Se reține și aici „deplasarea spre galben” – caracteristica cromatică a acestei expoziții. Evident că atunci când peisajul nu este indiferent la prezența omului: o casă, un turn, un pod, etc. recunoașterea poate fi absolută. De fapt, semn al adevăraților artiști, pictura lui Carmen Cărăușu tinde spre o monocromie bine temperată. Expoziția de la Asociația Pensionarilor Nemțeni are două noutăți incitante. Prima noutate tematică sunt peisajele din Deltă. Pictorița surprinde unghiuri inedite, aspecte voit terne, banale, dar care vorbesc convingător despre o intimidate reală om-natură, natura pregătind cuiburi, protejând fragila ființă umană.  Deloc spectaculoase, peisajele din deltă sunt prin urmare impresionante pentru căldura lor, pentru o anume blândețe filtrată. Dar nici chiar delta nu este ceea ce credem, o împărăţie a apelor, ci un râu cu cataracte, cu maluri de stuf şi cu praguri de bărci, pustii, ca nişte glasuri mute ale destinului. Noutatea absolută, cea care o diferențiază pe artista pietreană de restul colegilor ei este abordarea unui subiect plastic cu totul nou pentru arta plastică nemțeană și anume afișul. Făcut celebru prin artiștii polonezi pe la mijlocul secolului XX, afișul a devenit tot mai mult un gen distinct, agresiv, atractiv, monumental, propunând o publicitate adesea spectaculoasă, dar și cu accente parobolice, simbolice, fiind spiritual unui veac contorsionat și expus pe verticale stradale. Cele două lucrări din expoziție sunt convingătoare, interesante și mai ales personale. Carmen Cărăușu este de acum un artist deplin pe uneltele sale, cu o viziune personală asupra lumii, din care își extrage, asemeni unei albine dintr-o floare, esențe.

Lucian STROCHI

Articolul precedentInscripţii nemţene / Constantin Matasă şi Societatea de Radio
Articolul următorJudeţul Neamţ în mărturii PIATRA-NEAMŢ – „ORAŞ TURISTIC” LA 1898 (II)