0:00

  Anvelopele de iarnă, între obligativitate și siguranță, ZCH NEWS - sursa ta de informații

A mai rămas puțin timp până la data de 1 noiembrie când, în mod oficial, intră în vigoare Ordonanța 5/2011 sau, în termeni populari, „legea anvelopelor de iarnă”. Practic, toți șoferii sunt obligați să își doteze mașinile cu anvelope de iarnă (inscripționate cu M+S, MS, M&S) – prescurtare de la Mud & Snow (noroi și zăpadă, n.r.), însă numai atunci când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă sau polei.

E drept, în ultimele zile vremea de afară ne duce, mai degrabă, cu gândul la plimbări în aer liber, decât la ninsoare și polei. Mai mult, prognoza meteo pentru următoarea perioadă este la fel de optimistă, fiind așteptate ninsori abia în a doua jumătate a lunii noiembrie. Cum, însă, nu știi niciodată la ce să te aștepți, foarte mulți șoferi preferă să fie prevăzători și își „încalță” din timp mașina cu anvelope de iarnă, noi, sau second hand.

Fie că vorbim de acei șoferi care pun pe primul loc siguranța lor și a celor din trafic, sau de aceia care se tem de amenzile usturătoare pe care le pot primi dacă sunt prinși că nu au montate cauciucuri de iarnă, un lucru este cert: vânzările acestui tip de anvelope cresc în această perioadă, comparativ cu restul anului, după cum ne-a spus Andrei, angajat într-un magazin de profil. Există și situații în care unele cauciucuri sunt mai greu de găsit, din cauza faptului că matrița după care sunt făcute este una specială, cum este cazul celor pentru mărcile Renault sau Fiat.  În acest caz, clientul este nevoit să aștepte câteva zile pentru a-I fi onorată comanda.

Preţuri

Majoritatea comercianților asigură și montajul gratuit al anvelopelor, atâta vreme cât le cumperi din magazinul lor.

„Eu mi-am cumpărat anul trecut patru cauciucuri noi, de iarnă, iar cauciuc de rezervă am unul second hand. Toată afacerea m-a costat puțin peste 1.000 de lei, dar măcar am garanția că le pot folosi câțiva ani de-acum înainte, fără să îmi fac probleme de drumul pe care circul sau de amenda pe care o pot primi. Folosesc foarte mult mașina, merg în toată țara, și de aceea trebuie să fiu pregătit pentru orice”, mărturiseşte Robert.

Prețurile cauciucurilor noi diferă foarte mult, în funcție de dimensiunea anvelopei și de firma producătoare. Astfel, ele pot pleca de la 150 de lei și pot ajunge, lejer, la peste 1.000. Pentru cei al căror buget este limitat, dar care știu că trebuie să respecte legea, există și varianta anvelopelor second hand, reșapate.  Chiar dacă au un preț accesibil, fiind chiar și cu 100 de lei mai ieftine decât un cauciuc nou, ele prezintă și dezavantaje. Reșaparea presupune păstrarea bazei cauciucului vechi și adăugarea unei benzi de rulare noi.

Internetul abundă de oferte și promoții, venite din toate colțurile țării, care au ca obiect anvelopele de iarnă.  Cu toate acestea, nimeni nu spune că nu poți folosi cauciucuri reșapate, mai ales că ele aduc o economisire considerabilă. Singura condiție este ca ele să nu utilizate pentru un interval de timp foarte îndelungat.

Nu puțini sunt cei care, odată trecut anotimpul friguros, își lasă mașina echipată cu anvelopele de iarnă. Experții avertizează, totuși, că, „în cazul în care adâncimea profilului benzii de rulare a unei anvelope de iarnă este mai mică de 4 mm, acesta îşi va pierde calităţile menite să înlesnească traficul pe timp de iarnă. Vara există riscul ca anvelopele de iarnă uzate să fie folosite până depăşesc adâncimea de profil admisă”.

Amenzi mari

Dacă în primă fază, „legea anvelopelor de iarnă” prevedea ca obligatorie echiparea automobilelor cu acest tip de anvelope în perioada 1 noiembrie-1 martie, ulterior s-a revenit asupra acestei decizii, acum nemaiexistând această specificație. În cazul în care un șofer este prins de poliția rutieră circulând fără anvelope de iarnă pe un drum acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, amenda nu este deloc de neglijat.

„În legislația actuală există cinci clase de sancțiuni, primele patru destinate persoanelor fizice, iar cea de-a cincea dedicată persoanelor juridice. În cazul persoanelor fizice, sancțiunea poate ajunge la un maximum de 20 de puncte amendă (1.600 de lei, n.r.), în timp ce în cazul persoanelor juridice ea poate urca până la 100 de puncte amendă, adică 8.000 de lei”, explică șeful Poliției Rutiere Neamț, comisarul șef Cezar Asandei.

Alex SÎRBU

Articolul precedentPP-DD-ist pentru CJ la Spital
Articolul următorFC Ceahlăul i-a găsit contracandidat lui Corleone