0:00

În perioada 24.01 – 07.02.2014, inspectorii OPC Neamt au desfăşurat o acţiune în care au verificat cum sunt respectate prevederile legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus (soldări, lichidări, vânzări promoţionale etc). Au fost cuprinşi în acţiunea de verificare 26 operatori economici , constatându-se abateri la 16 dintre aceştia. Vânzările promoţionale practicate de operatorii economici  fără afişarea condiţiilor promoţiei  înseamnă nerespectarea prevederilor actelor normative în vigoare , ceea ce a condus la aplicarea a 14  sancţiuni. Operatorii economici sunt obligati să afişeze: tipul, produsele sau categoria de produse la care se referă oferta, perioada pentru care produsele sunt oferite la preţ redus sau data aplicării preţului redus şi sintagma „până la epuizarea stocului” sau „în limita stocului disponibil”.

Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc) trebuie să respecte regulile de fixare şi publicitate a preţurilor. Nerespectarea condiţiilor privind indicarea preţurilor în conformitate cu prevederile legale în cazul vânzărilor cu preţ redus s-a constatat în 6 situaţii. Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile.

Fiecare produs sau grupă de produse identice trebuie să aibă menţionat noul preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi”.        Ca urmare a constatărilor făcute s-au dispus următoarele măsuri: un număr 16 termene de remediere a deficienţelor constatate; 6 avertismente şi 10 amenzi contravenţionale în valoare totală de 24.000,0 lei.

Sfaturi pentru consumatori: să verifice dacă ofertă mai este valabilă în momentul respectiv; să verifice dacă reducerea de prețuri anunțata este identifică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă prețul afișat este cel facturat); la achiziționarea pachetelor promoționale de tipul „3 la preț de 2”, trebuie să verifice prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compară cu prețul pachetului promoțional; să solicite informații suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afișe sau pliante, prin anunțuri pe site etc); să știe că orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:  fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat, fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preț redus (de soldare, de lichidare, promoționale etc). (I.H.S.)

Articolul precedentBucureşteanca fugită de acasă voia la mănăstire în Neamţ
Articolul următorLa piețe e deranj?