Cornel Brohanschi este administrator special Perla Invest și inginerul care se ocupă de întreținerea și funcționarea Telegondolei încă de când a fost dată în folosință, în anul 2007. Pe scurt, acesta explică ce s-a întâmplat luni, 27 august când 15 persoane au rămas blocate în gondolele suspendate la o înălțime de peste 40 de metri față de sol.

 Despre avarie și sistemul care s-a defectat – ”A fost o avarie în stație, de fapt în toate stațiile. Sunt 95 de roți care antrenează gondolele. Împing gondola de la o roată la alta. Acel ansamblu este legat prin 100 de curele care se mișcă. Pe o jumătate de instalație a apărut o defecțiune și nu mai puteau fi deplasate gondolele în stație. Nu se mai puteau mișca  nici pe cablu. Abia după după ce au demontat jumătate din tronson, vreo 30 de roți, le-au dat jos, au încercat să împingă cu mâna gondolele în stație. După aceea a repornit instalația. Practic instalația funcționa dar nu mergeau gondolele prin stație. Ca să le poată impinge au trebuit demontate aproximativ o treime dintre roți. A fost singura soluție ca să putem aduce în siguranță pasagerii, pentru că nu era așa de simplu să-i dea Salvamontul jos. Cu ceva timp în urmă a mai fost înregistrată această problemă. Noi am făcut o reparație dar care s-a dovedit că nu a fost foarte corectă. Piesele defecte nu se pot repara, trebuie înlocuite cu piese originale. Am folosit un alt tip de piesă dar, s-a dovedit că nu a fost cea mai bună soluție. Noi nu aveam de unde ști că piesa înlocuită nu avea să țină și s-a întâmplat ceea ce s-a întâmplat. Din toată experiența noastră, este prima dată când s-a întâmplat așa ceva. ”

Când are loc revizia  și cine trebuie să acționeze în caz de urgență –” Luni, băieții au făcut manevre de a se descărca instalația, nu se lasă telegondolele pe traseu. A doua zi toate gondolele se bagă în garaj. Lunea nu este zi de revizie. Miercurea este zi de revizie. Eu am vrut să o fac luni, pentru că lunea de obicei sunt închise și muzeele și nu prea sunt turiști. Dar vechea conducere  nu a fost de acord și au stabilit că miercurea este zi de revizie. Noi așteptăm piesa, era deja comandată, factura proformă este plătită din data de 13 august. Am intervenit să o aducă în regim de urgență și în momentul în care ajunge va fi imediat montată. Echipamentele de salvare sunt omologate și sunt de la firma Doppel Mayer. Acel dispozitiv care face inspecție este nacela, dar trebuie să se învârtă cablul ca să funcționeze. Gondolele sunt prinse pe cablu și se deplasează odată cu cablul.”

Există un plan de intervenție, avizat de Doppel Mayer, dar o astfel de problemă nu este prinsă nicăieri în documentația originală. Ceea ce am făcut noi cu cei de la mentenanță…este un lucru care trebuie notat și anunțat la firma producătoare. Nu am fost instruiți pentru asemenea intervenție. A fost un lucru gândit și făcut pe loc pentru a aduce oamenii la sol. Au fost în siguranță. Nu se putea întâmpla nimic, dar senzația că ești închis și nu se mișcă…asta nu este tocmai în ordine. Echipamentele de salvare sunt cele originale, omologate, dar având în vedere faptul că au deja 10 ani, va trebui să le facem o verificare, se face la 10 ani, am luat deja legătura cu o firmă specializată. Avem contract cu Salvamont, obligatoriu, impus de norme. Îl plătim lună de lună contractul, în jur de 2000 de lei. ”

Despre motorul auxiliar – “Motorul auxiliar nu are nicio problemă, a funcționat corespunzător, n-au fost probleme cu el. Motorul auxiliar este un motor diesel care, în momentul când telegondola nu funcționează din punct de vedere electric, se pornește acel motor pentru a mișca instalația. Acel motor a mers și merge oricând, la orice oră din zi și din noapte dacă este nevoie. N-au fost probleme cu acesta. ”

Concluzie – ”Am mai discutat și cu cei de la Mamaia în privința defecțiunii respective și spuneau că și la ei se simte că acolo este punctul cel mai slab. Este o chestie care se poate întâmpla oricând și trebuie mereu să fii pe fază. Nu ai cum să-l controlezi. Cu toate că noi facem verificări zilnice, se urmărește și se ascultă orice zgomot. Sunt peste 860 de rulmenți în toată instalația. Noi nu putem ști dacă la o rolă, pe stâlp, apare o problemă la un rulment, când este în funcțiune. Nu ai de unde ști. Se face un tur de verificare în fiecare zi, totul este în ordine și peste zi se poate întâmpla un lucru de genul acesta. Suntem într-un stres permanent, trebuie să fi vigilent tot timpul.  Dacă o roată se desumflă, iarăși este o problemă, dacă o curea  se rupe, tot lanțul acela se întrerupe, sunt multe treburi, nu este chiar așa de simplu. Iar piesele nu se pot achiziționa decât de la firma producătoare, Doppel Mayer. Iar piesele comandate ajung mai greu, pentru că noi suntem în insolvență și verificările sunt făcute strict în limita legii. Și Doppel Mayer este trecut la masa credală. Piesele le trimit în două săptămâni doar după ce s-a achitat factura. Cum ajung piesele, noi suntem pregătiți să le montăm imediat“. (E.C.)

ub
pietricica turism

1 COMENTARIU

  1. Nu prea stau în picioare astfel de justificări. Orice organ de mașină are o durată de exploatare conform proiectului.Fie rulment, pinion sau curea de transmisie sau altă piesă din lanțul cinematic. În concluzie la un anumit numar de ore de funcționare trebuiesc înlocuite anumite piese. Exact ca la mașină: să zicem la 10000 de km se schimbă uleiul și filtrul sau la 60000 de km se înlocuiește kit-ul de distribuție.
    Ce nu e clar? Și de ce acel stres?
    Faceți fraților ce trebuie și când trebuie și nu aveți probleme. Eu oricum nu mai am curajul să ma risc cu instalațiile voastre cârpite.

Comments are closed.