cj tabela vot

* consilierii județeni au dat 12 trasee societății Troleibuzul, fără licitație

* în schimb, au respins programul județean de transport

* secretarul județului a anunțat că va contesta hotărârea, pentru că nu s-a respectat legea

Din seria ”pohta ce-o pohtesc” PSD&PDL, s-a turnat în aceeași ședință județeană de ieri episodul ”Transportul local de călători”. Protagoniștii au fost aceiași: de-o parte președintele, de-o parte majoritatea PDL-PSD-PP-DD. Publicul spectator a fost și el numeros, iar decorul a fost asigurat de reprezentanții transportatorilor privați care duc călătorii prin Neamț. Au lipsit înjurăturile de mamă, dar au curs, din belșug, invective, acuze, ironii și reproșuri. Ca de obicei, scandalul a pornit de la un proiect de hotărâre, strecurat pe din dos de PDL, prin Cristian Tomuleț și Gheorghe Vasiloiu, interesați de bunăstarea Troleibuzul. Ei au solicitat atribuirea directă a 12 trasee de transport județean către firma CJ-ului, sărind peste etapa cu licitația, ca să pună Troleibuzul pe roate.

Discuțiile inițiale au fost de natură procedurală, nu pe fond. Culiță Tărâță a declarat că n-are nimic împotrivă, dar să fie respectată legea. Secretarul județului, Daniela Soroceanu, a atras atenția că nu prea e cazul: ”Din punctul meu de vedere, nu e legal. Trebuie să stea minimum 30 de zile în dezbatere pe site-ul instituției. Este un act normativ care deservește interesul județean, deci intră sub incidența legii privind transparența decizională”. ”Noi considerăm că nu am încălcat legea. Este urgență, pentru că azi aprobăm programul de transport”, a replicat Tomuleț.

Pauză de consultări. La revenire, secretarul județului a făcut încă o dată, dacă mai era nevoie, dovada cunoștințelor temeinice în materie juridică pe care le are și a introdus proiectul pe ordinea de zi, la punctul dorit de inițiatorii săi, PDL. Aparenta victorie avea să se transforme în cruntă înfrângere la vot, pentru că directivele de partid nu includ manual de instrucțiuni și nici scheme desenate. Așa a ajuns dl. Vasiloiu, altminteri vajnic combatant și orator, să solicite din dosul palmei instrucțiuni de la PSD cum să voteze la programul de transport. Asta pentru că se hotărâse deja, cu 20 de voturi pentru, 8 împotrivă și 2 abțineri, atribuirea directă a 12 trasee către Troleibuzul. Dilema era certă: ori se vota programul de transport în varianta propusă, caz în care Troleibuzul nu-și mai primea traseele cu titlu gratuit, ori se pica programul de transport, caz în care s-ar fi blocat tot transportul de persoane din Neamț, pentru că n-ar mai fi existat cadrul legal în care să muncească transportatorii. Și aici s-au invocat scadențe – pe 27 octombrie programul trebuie să ajungă la CNMSI (Centrul Național de Management pentru Societatea Informațională, aflat în subordinea Ministerului Comunicațiilor, care gestionează, printre altele, achizițiile publice și atribuirea electronică a traseelor naționale din programele de transport județene și interjudețene) -, licitațiile care trebuie făcute pe anumite trasee, iminența blocării transportatorilor și, evident, s-a cerut pauză de consultări. Din care s-a revenit cu gândire constructivă: ”A fost o defecțiune tehnică la sistemul de vot, reluăm votul”. Sistemul electronic a dat de furcă din nou sau consilierii erau prea implicați emoțional ca să mai pună degetul cum trebuie pe butoane: 14 voturi da, 22 nu și 5 abțineri! 41 de voturi, în condițiile în care erau doar 30 de consilieri prezenți, plus președintele. ”Sabotaj!”, au strigat unii. ”Savotaj”, am nuanța noi. Cu 7 voturi pentru, 17 împotrivă și 5 abțineri, programul de transport județean a picat cu brio, cu tot cu modificările și corecțiile de rigoare.

Concluzie: județul Neamț nu are program de transport persoane. Nu unul în regulă, cel puțin. Rămâne în vigoare cel adoptat în ianuarie 2013, cel asupra căruia toți au căzut de acord că e prost făcut și trebuie corectat/modificat/armonizat cu legislația.

”Noi am luat la cunoștință și suntem conștienți că doar plenul consiliului va hotărî. Noi suntem operatori privați, suntem SRL-uri, considerăm că licitația e măsura pentru fiecare” – Cristian Șerban, președintele Asociației Transportatorilor din Neamț.

Convorbire din cadrul plenului:

C. Tărâță: S-a asigurat transparența? A fost 30 de zile pe site-ul consiliului, cum cere legea?

Gh. Vasiloiu: Păi ce, punctul 9 a așteptat 30 de zile pe site?

C. Tărâță: Dna. secretar zice că da. Și dna. vice a discutat cu transportatorii, cu Troleibuzul…

C. Tomuleț: Nu s-au făcut modificări în trasee, nu e nevoie de 30 de zile.

C. Tărâță: Eu v-am întrebat dacă s-a respectat legea.

Gh. Vasiloiu: E vorba de atribuirea directă a unor trasee la societatea CJ!

C. Tărâță: N-am nimic împotrivă, dar s-a respectat legea?!

Și-a citit din legea 52 paragraful privind transparența decizională.

Gh. Vasiloiu: Mulțumim pentru lectură. 80% din hotărârile luate de consiliu anul ăsta nu au respectat termenul de lege privind dezbaterea publică.

C. Tărâță: Vă rog să le contestați atunci! Văd că nu vreți să respectați legea! Eu ar trebui să fiu primul care să țină partea Troleibuzului, că e societate a consiliului, dar nu pot să fac asta dacă nu se respectă legea! Cu tot respectul, nu încalc legea! Domnu’ Vasiloiu, ia citește matale în dosul intereselor dumitale!

Gh. Vasiloiu: Bine, domnule, atunci Troleibuzul – faliment și gata!

C. Tărâță: L-am preluat în faliment, de când erați dvs. capelmaistru acolo!

Au urmat referiri la familiile fiecăruia, plus niște referiri la controale de formă și fond care au descoperit în dreptul dlui. Vasiloiu niște contracte, niște asigurări și alte lucruri buclucașe, dar n-au fost oferite detalii și publicului larg. Culiță Tărâță părea dispus să spună, că se pornise, dar dl. Vasiloiu l-a invitat la masă între patru ochi.

* consilierii județeni au dat 12 trasee societății Troleibuzul, fără licitație