Începând de astăzi, 19 august, ora 6,30, podul de la ieşirea din municipiul Roman, de pe Drumul Naţional 2 a fost redat circulaţiei rutiere, potrivit informaţiilor furnizate de Nicolae Popovici, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Iaşi.

Circulaţia a fost întreruptă pe acest pod începând de pe data de 3 august, când Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a început lucrările pentru înlocuirea rosturilor de dilataţie şi turnare mixtură asfaltică.

Reparaţiile fac parte dintr-un pachet de contracte pentru realizarea de lucrări de acest tip la podurile situate pe DN 2, DN 28, DN28 A, DN24 şi DN17A (detalii găsiţi aici). Planificarea pentru aceste lucrări era realizată încă din cursul anului trecut.

Redarea în circulaţie a podului de la Roman aduce în discuţie o serie de probleme trecute cu vederea sau despre care, oficial, se vorbeşte prea puţin spre deloc. Majoritatea podurilor din Neamţ şi din ţară au fost construite în urmă cu 50 de ani pentru utilaje de transport cu o masă maximă admisă de 20 de tone. Însă, în realitate, în foarte multe cazuri se înregistrează depăşiri de până la 60 de tone atunci când vorbim despre transporturi de agregate minerale,  balastru.

Potrivit ultimului raport publicat, din anul 2020, de către Inspectoratul  de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier –ISCTR, instituţie abilitată să monitorizeze şi să efectueze controale la operatorii din transport, Direcţia Supraveghere, Control şi Monitorizare a propus conducerii ISCTR şi a întocmit caiete de sarcini pentru dotarea inspectorilor cu echipamente specifice pentru control, inclusiv aparatura de cântărire în trafic. Însă, în realitate, potrivit unor raportări ale ISCTR, aceştia efectuează mai puţin de un control pe lună, mai exact o medie de 0,89, motivat de numărul mare de atribuţii pe care inspectorii instituţiei le au.

Acum câţiva ani inspectorii CNAIR efectuau astfel de controale, legat de tonaj, în medie câte 100/zi, între timp nu mai au astfel de atribuţii.

Legislaţia care permite ISCTR să facă astfel de controale este HG 1373/2008, iar capitolul 8 legat de contravenţii spune că pot fi aplicate amenzi cuprinse între 5.000 şi 10.000 de lei furnizorilor dacă aceştia nu au instalaţii de cântărire în punctele de încărcare  a autovehiculelor şi pentru depăşirea masei maxime admise de pe sectorul de drum la care este amenajat accesul la punctual de încărcare. De asemenea, pentru nerespectarea prevederilor legale privind tichetele de cântar eliberate de furnizor şi obligaţiile conducătorilor auto pot fi acordate amenzi cuprinse între 5.000 şi 10.000 de lei beneficiarului care recepţionează bunurile transportate, respectiv de 500 până la 1.000 de lei şoferilor.

Cu alte cuvinte, banii investiţi în reparaţii şi consolidări de poduri sunt bani aruncaţi pe fereastră atâta timp cât continuă să fie depăşite masele maxime admise, iar controalele în domeniu sunt inexistente.

Angela Croitoru

Imagini: DRDP Iaşi

Articolul precedentL3 CSM Ceahlăul Piatra-Neamţ şi-a aflat adversarii pentru noul sezon
Articolul următorMotociclist urmărit ca-n filme din Roman până la Tămăşeni
Stiri din Neamt, Bacau, Suceava, Iasi, Botosani, Vaslui. Primul ziar regional din regiunea Nord Est.