0:00

Regionalizarea Ambulanţei: Sărăcia împărţită la şapte, ZCH NEWS - sursa ta de informații

* “Am învățat că nu e bine să comentezi la cald unele lucruri”, a spus dr. Letiția Damoc, manager general al Ambulanței Neamț

* „Cele 27 de autosanitare caresunt destinate asigurării asistenţei medicale de urgenţă prespitaliceşti sunt prea puţine”, adaugă dr. Damoc

* şi numărul de personal este extrem de scăzut

Serviciul de Ambulanță Județean Neamț ar putea fi reorganizat. De altfel, toate cele 40 de servicii judeţene de ambulanţă care funcționează actual ar putea fi încadrate în şapte servicii regionale, după un model pilot rulat în 2009. Proiectul de hotărâre de guvern adus joi, 22 august, în dezbatere publică de Ministerul Sănătăţii prevede înfiinţarea serviciilor regionale de ambulanţă Nord-Vest, Centru, Vest, Sud-Vest, Sud, Sud Est, Nord Est, la care se adaugă Bucureşti-Ilfov, prin reorganizarea unor ambulanţe judeţene şi desfiinţarea altora. Județul Neamț ar urma să facă parte din marele serviciu regional Nord-Est cu „capitala” în Iași. „Vreți să mă întrebați despre regionalizare? No comment, asta e declarația mea. Am învățat că nu e bine să comentezi la cald unele lucruri”, a spus dr. Letiția Damoc, manager general al Serviciului de Ambulanță Județean Neamț. Dincolo de intenția dr. Damoc de a nu intra în detalii, acesta ne-a mărturisit că așteaptă să vadă ce înseamnă regionalizare operațională și ce înseamnă regionalizare administrativă. „Sunt și minusuri, sunt și plusuri, dar până când nu vedem pe foaie ceva oficial care să arate o schemă de personal, care să arate o structură organizatorică, nu comentez. Aș avea ce să comentez, dar nu o s-o fac.”

Funcţionare haotică

Partea oficială, de la centru, care fundamentează proiectul spune că “la momentul actual, sistemul de asistenţă medicală de urgenţă prespitalicească din România suferă de grave neajunsuri, care au fost semnalate de repetate ori. Problema majoră o constituie separarea administrativă şi operativă între serviciile judeţene de ambulanţă din cadrul unei regiuni, ducând la disfuncţionalităţi grave în acordarea asistenţei medicale de urgenţă în zone apropiate din aceeaşi regiune. Serviciile Judeţene de Ambulanţă funcţionează în zone administrative bine determinate şi care nu permit organizarea intervenţiei în mod eficient. De multe ori, ambulanţa întârzie în diverse zone ale ţării, din cauza lipsei unei ambulanţe disponibile în zona administrativă respectivă, când la distanţe mici se află ambulanţe libere în zona administrativă limitrofă”.

Regionalizarea ca soluţie

În aceste condiţii, HG, așa cu susțin inițiatorii proiectului, pare să fie singura soluţie de remediere a problemelor de intervenţie şi de promptitudine prin gruparea serviciilor judeţene de ambulanţă pe regiuni. Toate serviciile regionale de ambulanţă vor fi instituţii publice cu personalitate juridică în subordinea MS. Serviciile regionale de ambulanţă înfiinţate prin reorganizarea serviciilor judeţene Cluj, Mureş, Timiş, Dolj, Prahova, Constanţa şi Iaşi vor asigura asistenţa medicală de urgenţă, transportul sanitar asistat, consultaţiile de urgenţă şi transportul sanitar neasistat de pe raza județelor respective. În HG se mai arată că, odată cu intrarea în vigoare a hotărârii de guvern, personalul din cadrul serviciilor judeţene, dar şi cel cu specialităţi medico-sanitare şi auxiliar sanitar va fi preluat în totalitate, în interesul serviciului şi cu aceleaşi drepturi salariale, la serviciile regionale. Pentru personalul tehnic, economic, informatic, administrativ şi de deservire, preluarea se face cu respectarea normativului de personal în vigoare, prevede proiectul de HG. Proiectul se va afla pe masa dezbaterii publice până în 22 septembrie.

Ambulanţe şi angajaţi puţini

Dacă proiectul va trece sau nu, „inventarul” cu necesarul pe care SAJ Neamț l-a realizat rămâne. „Știu că sunt niște date seci, dar asta este realitatea”, a adăugat dr. Letiția Damoc. Reprezentanții au întocmit o statistică a parcului auto de ambulanțe, atrăgând atenția asupra faptului că, din cele 58 de autosanitare existente, 17 au o vechime mai mare de 6 ani. Ceea ce reclamă șefa SAJ Neamț este că, „cele 27 de autosanitare caresunt destinate asigurării asistenţei medicale de urgenţă prespitaliceşti sunt prea puţine”. Având în vedere că ele sunt repartizate la Staţia centrală Piatra Neamţ -11, la substaţia Roman -7, la substaţia Târgu Neamţ – 5, la substaţia Bicaz – 3, la substaţia Ceahlău – 1. Punctele de ambulanţă Borca, Pipirig, Războieni sunt “obligate” să funcţioneze cu ambulanţe de transport  “upgradate” (cu aparatură de urgenţă şi medicaţie), având în vedere numărul mare de kilometri rulaţi, exploatarea şi întreţinerea parcului auto este foarte costisitoare.” Atenționările vin și pe fondul micșorării numărului de personal. Astfel, în 2010, minimul normat de posturi a fost de 435, ajungându-se ca în 2012 să se lucreze chiar și cu 100 de angajați mai puțin.

Regionalizarea Ambulanţei: Sărăcia împărţită la şapte, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Marian TEODOROF

Articolul precedent”Interese majore au dus la tot felul de alianțe nefirești”
Articolul următorMai du-te-n parcarea mea …

5 COMENTARII

  1. Da si asta ar fi o problema majora: pierderea functiei si a scaunului detinut de cca 17 ani! In legatura cu organigrama, as fi de acord cu angajarea medicilor, asistentilor si ambulantierilor, insa prin birourile TESA densitatea este foarte mare pe metrul patrat si distinsa manager uita sa precizeze acest aspect! In rest, multa sanatate!

  2. MAI au ei o incercare de facut ! vor pesemne sa faca cum au facut cu SECTIILE DE POLITIE ! care au fost cat au fost si sa revenit la POSTURI iar . rezultatul va fi acela de masini purtate de aiurea pe drum ,carburant irosit, uzura fara rost ! SI acum e aiurea EX stai pe valea muntelui , chiriteni , hangu, ceahlau, te ia o salvare ,te duce pana aproape de barajul de la BICAZ , acolo vine ori este deja ajunsa alta de la P NEAMT in care esti transferat ! ptr ambulanta care face drumul dus intors de la hangu la bicaz , uzura e suplimentara , consum de carburant la fel, la modul cum arata drumul acela ! DOAMNA DOCTOR face referire la un nr de 27 SALVARI , dar 27 cu tot cu cele INTERNATE la COSAMIRA service ? in cazul in care se merge pe forma regionalizarii sigur NR de INTERNARI de SALVARI va creste ! FIRESC tu de aici din statia ta iti cunosti masinile, dar daca iti trimit alta din alta parte ce stii ce e cu ea , argumentat pe faptul ca unele au mai fost lovite in dif accidente! ia o puneo pe roti ca dupa ti o luam inapoi .

  3. bravo Dane, ai lovit punctual in privinta sevice-ului Cosamira sau COSANOSTRA, pt ca acel service este o spalatorie de bani publici: piese trecute in deviz fara a fi puse pe masini, preturi umflate la maxim si tot asa pana managerul a facut o avere frumusica, iar patronu Vacariu are vila cu piscina si teren de tenis si un garaj plin de masini fitzoase!!! Dar oamenii stiu unde sa cotizeze, adica la politicienii care se afla la putere, plus acest Arafat care tine in spate toata mizeria din ambulante! Sanatagos

  4. Cred ca Ambulanta era singura institutie de stat care mai functiona bine. Si conform proverbului pur romanesc ” De ca sa mearga bine cand poate sa mearga prost” , i Ambulanta trebuie distrusa. Ca asa doresc indivizi din politica care nu au nici o legatura cu sistemele pe care le „patroneaza”.
    SI PENTRU D-NA MANAGER, TOT RESPECTUL !

Comentariile sunt închise.