0:00

AJFP Neamţ: Procedura de înregistrare a persoanelor impozabile în vederea aplicării regimurilor speciale pentru servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune

Proiect de ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administare Fiscală pentru aprobarea procedurii de înregistrare a persoanelor impozabile în vederea aplicării regimurilor speciale pentru servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune, precum şi pentru declararea taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 1524 şi art. 1525 din Codul fiscal, în situaţia în care România este stat membru de înregistrare

Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare au fost transpuse, prin art. 1524 şi art. 1525 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiile art. 5 din Directiva 2008/8/CE a Consiliului din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte locul de prestare a serviciilor.

Astfel, prin art. 1524 dinCodul fiscal au fost prevăzute reguli privind regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune prestate de către persoane impozabile nestabilite în Uniunea Europeană (regimul non-UE), iar prin art. 1525 din Codul fiscal au fost prevăzute reguli privind regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune prestate de către persoane impozabile stabilite în Uniunea Europeană, dar într-un alt stat membru decât statul membru de consum (regimul UE).

Începând cu 1 ianuarie 2015, dacă o entitate din România prestează servicii furnizate pe cale electronică, servicii de telecomunicaţii, de radiodifuziune şi televiziune către o persoană neimpozabilă din alt stat, atunci serviciul se considera prestat în ţara în care beneficiarul este stabilit, îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită.

În aceste situaţii nu se aplică regulile generale conform cărora locul de prestare a serviciilor către o persoană neimpozabilă este locul unde prestatorul îşi are stabilit sediul activităţii sale economice.

Până la 1 ianuarie 2015, persoanele juridice din UE prestatoare de astfel de servicii către consumatori finali aplică cota de TVA din statul membru în care sunt ele stabilite.

Conform Codului fiscal, serviciile de telecomunicaţii au ca obiect transmiterea, emiterea şi recepţia de semnale, înscrisuri, imagini şi sunete sau informaţii de orice natură, prin cablu, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau recepţii. Serviciile de telecomunicaţii cuprind şi furnizarea accesului la reţeaua mondială de informaţii.

Serviciile de radiodifuziune şi televiziune includ servicii cu conţinut audio şi audio-vizual, precum programe de radio şi televiziune care sunt furnizate publicului prin intermeniul reţelelor de comunicaţii de către şi în responsabilitatea editorială a unui furnizor de servicii media, pentru ascultare sau vizualizare simultană, pe baza unui program de difuzare.

Ce reprezintă serviciile furnizate pe cale electronică

Serviciile furnizate pe cale electronică reprezintă:

* furnizarea şi conceperea de site-uri informatice;

* mentenanţa la distanţă a programelor şi echipamentelor;

* furnizarea de programe informatice – software – şi actualizarea acestora;

* furnizarea de imagini, de texte şi de informaţii şi punerea la dispoziţie de baze de date;

* furnizarea de muzică, de filme şi de jocuri, inclusiv jocuri de noroc; transmiterea şi difuzarea de emisiuni şi evenimente politice, culturale, artistice, sportive, ştiinţifice, de divertisment şi furnizarea de servicii de învăţământ la distanţă.

Atunci când furnizorii de servicii comunică prin curier electronic cu clienţii lor, nu înseamnă în sine că serviciul furnizat este un serviciu electronic.

Începând cu 1 octombrie 2014, ANAF a lansat o nouă schemă specială denumita Mini One Stop Shop (M1SS) în care companiile furnizoare de servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune şi televiziune se pot înregistra. Aceasta însă va deveni operaţională la 1 ianuarie 2015.

M1SS permite companiilor să se înregistreze, să depună declaraţii şi să plătească TVA datorat Statului Membru de Consum prin intermediul portalului web pus la dispoziţie. Astfel, furnizorii acestor tipuri de servicii nu trebuie să se mai înregistreze în fiecare dintre statele în care datoreaza TVA şi vor fi taxate la rata TVA aplicată în Statul Membru de Consum.

Utilizarea M1SS este opţională şi se adresează atât companiilor cu sediul activităţii în UE (schema UE), cât şi celor stabilite în afara UE (schema non-UE). Pentru autentificarea în sistemul M1SS este necesară utilizarea unui certificat digital care trebuie, în prealabil, înregistrat pe portalul ANAF.

Statul Membru de Identificare este Statul Membru în care persoana impozabilă îşi are stabilită activitatea economică. Dacă nu şi-a stabilit activitatea economică în UE, Statul Membru de Identificare este Statul Membru în care entitatea respectiva are un sediu fix. Dacă are mai multe sedii fixe în UE, persoana impozabila poate să-şi aleagă ca Stat Membru de Identificare unul din respectivele State Membre. Persoana impozabilă este obligată să-şi menţină această decizie în cursul anului respectiv şi în următorii 2 ani calendaristici.

Persoanele impozabile pentru care statul membru de identificare este România completează declaraţia speciala de TVA în RON şi o depun până pe data de 20 ale lunii următoare încheierii fiecărui trimestru calendaristic. Obligaţia de a împărţi sumele din declaraţia TVA către Statele Membre de Consum revine Statului Membru de Identificare. Persoana impozabilă trebuie să ţină o evidenţă suficient de detaliată a serviciilor pentru care se aplică acest regim special, cuprinzând informaţii generale precum Statul Membru de Consum în care s-au furnizat servicii, tipul serviciilor, data furnizării şi valoarea TVA de plată, dar şi informaţii mai specifice precum detalii ale oricăror plăţi în cont sau informaţii utilizate pentru determinarea locului în care consumatorul este stabilit, are adresa permanentă sau reşedinţa obişnuită.

Furnizorii de astfel de servicii trebuie să păstreze aceste evidenţe pe o perioadă de 10 ani de la încheierea anului în care s-au prestat serviciile, indiferent dacă au renunţat sau nu la utilizarea schemei. (AJFP Neamţ)

Articolul precedentKLAUS IOHANNIS PREȘEDINTE / După alegeri, multe analize se arată
Articolul următorAJFP Neamț: Măsuri pentru îmbunătăţirea colectării