pietricica turism

Pentru mine, autostrada, ca, de altfel, şi Spitalul Regional de Urgenţă, a depăşit de foarte mult un câmp de bătălie politică”, susține primarul municipiului Iași, Mihai Chirica, într-un interviu acordat ziarului Mesagerul de Neamț. ”Este o luptă permanentă pentru bunăstarea şi siguranţa acestei regiuni, chiar a întregii ţări”, adaugă Mihai Chirica, subliniind că toate criticile sale la adresa Guvernului sunt bine fundamentate, întrucât banii pentru construirea autostrăzii chiar există.

Primarul de Iași vorbește despre amatorismul și minciunile de la Ministerul Transporturilor, despre utopia unui parteneriat public-privat care să lege Moldova de Ardeal prin autostradă, despre DNA și ce ar mai trebui să investigheze procurorii în speța autostrăzii.

Banii au fost programaţi de la început, ca noi să-i cheltuim. Este inexplicabil de ce România, în aproape doi ani, nu a reuşit să depună documentaţia spre finanţarea ei, aducând diverşi demnitari să spunem, din Ministerul Transporturilor sau din Guvern în general, cu tot felul de soluţii care nu au nimic de-a face cu soluţia corectă. Încă de la începutul guvernării, s-a spus că autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş este o prioritate. Se numeşte Autostrada Montana. După o perioadă, aflu că documentaţia nu mai poate fi utilizată, că este confiscată de DNA. Ca şi cum DNA şi-a făcut, între timp, firmă de construcţii autostrăzi şi avea nevoie de un proiect tehnic să se apuce de treabă! O minciună sfruntată! După ce au văzut că nici partea cu DNA-ul nu ţine, pentru că era o încercare mizerabilă de a îndrepta atenţia şi ura opiniei publice împotriva Laurei Codruţa Koveşi, au renunţat şi la acest concept şi au spus că nu mai este bun proiectul. După povestea că nu mai e bun proiectul, au zis că vor găsi altă soluţie de finanţare. Când au văzut că, de la Comisia Europeană, vine din ce în ce mai des avertismentul că vor fi retraşi banii pentru finanţarea autostrăzii, s-au gândit că nici nu era bine să luăm banii degeaba, gratis, că vor face parteneriate public-private. Este cea mai mare prostie!

Nu vine nimeni să facă parteneriate public-private legând cea mai săracă zonă a României de ceva.

Parteneriatele public-private pe regiuni de autostrăzi se fac pe axe magistrale în zone foarte bogate, în care circulaţia mărfurilor şi a persoanelor este foarte activă. Dar când tu trebuie să legi secolul XVIII cu Europa de Vest prin diverse localităţi din România, cine Dumnezeu vine să investească? Pentru ce? Pentru traficul de căruţe? Să vezi căruţe care intră prin nu ştiu ce comune?

Asta arată multă incompetenţă, o slujire a minciunii, în care s-a băgat şi domnul Maricel Popa. (…) Este o mare lipsă de raţionament. Nu putem spune cuiva că nu se poate face autostrada pentru că are 16 viaducte. Păi, hai să vedem ce e în Italia, în Austria, în Franţa, traversarea Alpilor! Acolo sunt viaducte din doi în doi km. Sunt sute de viaducte! De ce la noi ideea de viaducte este compromisă? Avem o centură de 5 km care are 4 viaducte. O autostradă de 300 de km de ce nu poate avea 16 viaducte? Singura debranşată de la o dezvoltare economică puternică este exact zona lipsită de autostradă”, a declarat Mihai Chirica pentru Mesagerul de Neamț.

* Întrebări pentru procurori

Mihai Chirica susține cu tărie varianta comisarului european Corina Crețu, ca România să folosească banii europeni pentru a-și face autostrăzile, nicidecum parteneriate public-private.

”Să vă mai spun o altă minciună pe care o invocă Ministerul Transporturilor, când discută despre valoarea acestei autostrăzi, că ar fi scumpă. Nu există această noţiune, pentru că noi nu cumpărăm ceva abstract. Este ca şi cum aş vorbi că e scumpă Luna. Este posibil să fie scumpă sau ieftină, dar ştiu foarte clar cât mă costă drumul până la Lună, pentru că ştiu cât mă costă o rachetă, cât mă costă combustibilul până acolo, echipamentul şi mâncarea. Că e scumpă sau ieftină, apucă-te şi fă autostrada! Vei vedea dacă îţi va mânca 1 milion de mc de beton sau 100 milioane. Acel beton se măsoară, se cântăreşte şi se plăteşte la preţul betonului în momentul în care este pus în execuţie. De ce să vorbesc de drobul de sare, pe care nu-l pot lua de deasupra capului şi mă plâng permanent de lucrul acesta? Va costa autostrada 4 miliarde, va costa 10 miliarde, important e să încep prin indicatorii pe care-i am şi realitatea din teren ne va arăta ce se întâmplă.

Care este programul de exproprieri? De ce nu s-au continuat exproprierile? Asta e o întrebare pentru procurori. Oare autostrada nu trece prin anumite sectoare şi proprietăţi, iar, prin expropriere, pe măsură ce trece timpul și crește prețul terenurilor, acele personaje vor fi despăgubite cu sume din ce în ce mai mari?

Acum doi ani, hectarul de sol agricol se vindea cu 700-2.500 euro. În momentul de faţă, fără 4.000 de euro pe hectar, nu mai stă nimeni de vorbă cu tine. Iarăşi un motiv care arată foarte clar cât de mult pierde România pentru fiecare zi de întârziere pe acest obiectiv, în condiţiile în care Europa te aşteaptă cu masa întinsă, cu banii puşi pe masă şi cu îndemnul ”Luaţi-vă banii şi faceţi-vă autostradă!”. Autostrada este un obiectiv de interes european. Axa Est-Vest a fost invocată şi la ultima discuţie în Comisia Europeană, ca legătură prioritară a Europei cu partea ei de Răsărit. Şi uite că noi nu facem nimic”, a încheiat Mihai Chirica.

Interviul integral al primarului de Iași îl puteți citi în Mesagerul de Neamț, aici.