0:00

Primăria Târgu-Neamț: 5 milioane de euro datorii, ZCH NEWS - sursa ta de informații

În urma unui control al Curții de Conturi la Primăria Târgu-Neamț, ce a vizat perioada 2010-2013, s-au constatat mai multe nereguli cu privire cheltuirea banilor publici, la contractele de concesiune și închiriere, dar și în ceea ce privește cauzele gradului de îndatorare a instituției ce ajunge la procentul de 62%.

Practic, Primăria Târgu-Neamț are la momentul de față o datorie de 5 milioane de euro. Curtea de Conturi a constat mai multe nereguli, printre care supraevaluarea veniturilor, nerespectarea procedurilor de stabilire a bugetului de venituri și cheltuieli, neidentificarea tuturor veniturilor impozabile sau încasabile, toate acestea având consecințe angajarea de cheltuieli în plus.

Pe linia organizării, implementării și menținerii sistemului de management și control extern, de asemenea s-a constatat deficiențe prin neîntocmirea unor programe de perfecționare profesională a personalului cu funcții de conducere, cât și a personalului cu funcții de execuție S-au controlat documente din perioada 2010-2013 unde s-au constatat nereguli la contractele de concesiune și de închiriere privind taxa de terenuri, cu referire la acele terenuri date în folosință gratuită celor două asociații de crescători de animale, respectiv Asociația Aerodrom și Asociația Humulești. Curtea de Conturi a stabilit ca redevența ce trebuie încasată să fie de 128.823 de lei, iar impozitul pe teren de 181.866 de lei.

Curtea de Conturi a dispus luarea de măsuri legale pentru începerea recuperării acestor sume de bani. În acest moment, Direcția de Taxe și Impozite a emis decizia de impunere pentru recuperarea sumei de 181. 866 de lei, iar Compartimentul Juridic a depus contestație la Curtea de Conturi pentru a se recalcula redevența de 128.823 de lei, deoarece conform contractelor din 2010 aceste terenuri au fost date în folosință gratuită celor două asociații.

Curtea de Conturi a mai descoperit că Serviciul de Urbanism nu a făcut toate demersurile legate de recuperarea sumei de 216.505 lei dispusă în urma unui control de audit la AG San Invest SRL ca urmare a unui contract încheiat între această societate și primărie privind Parcul de sub Cetate. În acest sens, pentru recuperare sumei Compartimentul Juridic al primăriei a deschis o acțiune la Tribunalul Neamț împotriva societății pe baza nerespectării contractului.

Harpa: „Suntem datori-vânduți”

O a doua informare a Curții de Conturi se referă la gradul de îndatorare a bugetului local. Auditorii externi au constatat următoarele: gradul de îndatorare în momentul actual a Primăriei Târgu-Neamț este de aproximativ 62%.

„Nu am avut nicio instituție bancară care să fie interesată de acea refinanțare pe care Consiliul Local a aprobat-o, așa că va rămâne vechiul contract din 2006 și căutăm soluții, mai negociem cu reprezentanții BCR o eventuală prelungire a termenului de rambursare. La momentul actual, Primăria Târgu-Neamț este datoare vândută. Trebuie să amintesc că acest contract a fost aprobat de vechiul Consiliu Local, cheltuielile s-au făcut pe baza aprobării legislativului târgnemțean. Cine răspunde pentru acești bani? Noi, cine altcineva? Cei care au fost consilieri în acea perioadă au aprobat, ordonatorul de credit din acea perioadă a aprobat, eu mai mult nu pot face. Curtea de Conturi a constatat, am solicitat audit, dar mai mult de atât nu am ce face. Eu am avut o discuție cu doamna director economic și mi-a spus că tot ce s-a făcut s-a făcut cu aprobarea Consiliului Local de la acea vreme și ea nu se poate opune la o solicitare a ordonatorului de credit. Eu acum ca primar semnez hârtii cu datoriile primăriei. Trebuie să găsim soluții pentru a ieși din acest impas. Am încercat cu o refinanțare și nu am reușit, săptămânal discut cu reprezentantul băncii , am reușit să reducem cât de cât datoria, am reușit să achităm și acele arierate. Ne bazăm pe ajutorul Guvernului, pe ajutorul fondurilor europene. Este un credit imens iar la ultima discuție avută cu primarii de la Asociația Orașelor, aceștia se miră cum de am preluat o primărie cu 240 de miliarde de lei datorie. Adică 5 milioane de euro. Din bugetul nostru de 70 de miliarde, 60 de miliarde trebuie să achităm lunar creditul bancar și ne mai rămân 10 miliarde pentru oraș. Ce investiții poți să faci cu 10 miliarde de lei? Mai dăm și la școli, spital, utilitățile la primărie. Dacă nu am fi avut ajutor de la Guvern, trebuia să mergem acasă. Din acel credit bancar s-au plătit pavelele de la Spital și pavelele de prin oraș”, a declarat primarul Daniel Harpa.

Unii se apără, alţii jură!

Atât consilierul local PSD Mihaela Marian, cât și Daniel Cozma de la PNL, i-au solicitat indirect  primarului Daniel Harpa să ia toate măsurile ca fostul primar Decebal Arnăutu, împreună cu directorul economic al primăriei să fie trași la răspundere. În timp ce PDL se apără, PSD se jură că nu a votat în Consiliul Local pentru schimbarea destinației cheltuirii acelui credit. Am încercat să luăm și reacția fostului primar Decebal Arnăutu, dar nici de această dată nu am avut sorți de izbândă.

Ciprian Traian STURZU

Articolul precedentCurtea de Conturi, de trei ori la Primăria Roman
Articolul următorOare peste Ozana nu se pune șăf de la pesedeu?

1 COMENTARIU

  1. Astept sa vad publicata in presa lista cu INVESTITII facute de fostul primar in Targu Neamt ,unde sa explice doamna contabil sef de la Primarie cum a efectuat platile,cui si pentru ce anume! OARE CONTABILA SEFA,SEFII DE SERVICII CARE INTOCMESC ACTELE DE PLATA NU AU RASPUNDERE PENTRU PLATILE FACUTE??FOSTUL PRIMAR SEF DE GRUP ORGANIZAT A DAT TONUL SI A CONTINUAT ACEST PROIECT DE INDATORARE ,CA SA FACA FATA TUTUROR CELOR CARE TRAGEAU DE EL SA LE DEA CONTRACTE.OARE CATI BANI AU AJUNS LA FIRMELE DE PARTID CARE ACUM SLUJESC LA USA PSD-ULUI??NU DOAR FOSTUL PRIMAR A BENEFICIAT DE ACESTE FONDURI..CI TOATA GASCA!

Comentariile sunt închise.