Prin intermediul proiectului „Școala din Grădină”, Liceul Teoretic ”Miron Costin” din Iași a realizat, în perioada 16-18 martie, activități de dezvoltare a grădinii pedagogice din cadrul liceului. Aceste activități au constat în designul și implementarea unei grădini școlare, informarea profesorilor si a elevilor despre acest tip de grădini și o zi a porților deschise. „Grădinile pedagogice oferă elevilor și profesorilor oportunitatea să își desfășoare activitatea de predare-învățare în mijlocul grădinii, într-un mod practic și direct și să adapteze programa școlară la un mediu natural, plăcut și interactiv. Grădinile pedagogice reconectează elevii din mediul urban la natură, la farmecul și lecțiile pe care aceasta le transmite”, au precizat cei implicați în implementarea proiectului.
Grădina “Mecul Verde” din cadrul Liceului ”Miron Costin” a fost inițiată de prof. Anca Bucuci și inaugurată în 2015, când s-au plantat primele straturi, cu sprijinul Slow Food Iași. În 16 și 17 martie, elevii liceului „Miron Costin”, alături de o echipă a Asociației Române de Permacultură, au extins această grădină, adăugând celor 12 straturi o grădină Pizza, pomi și arbuști fructiferi și o zonă de grădină dedicată fluturilor.
La activitățile de plantare, amenajare și semănare, au participat elevi din 4 clase din ciclul primar și un grup de elevi de gimnaziu și liceu. Tot ei au fost şi primii participanţi la lecțiile Școlii din Grădină, din Iași. Au învățat să semene semințe de legume și flori, să planteze pomi și arbuști fructiferi și au asistat la lecții practice de biologie, viața plantelor, matematică și arte plastice.
Vineri, 18 martie, în cadrul liceului, a avut loc o prezentare a platformei interactive „Școala din Grădină”, a manualelor și a site-ului suport pentru această platformă, care oferă tuturor educatorilor și persoanelor dornice să inițieze grădini pedagogice instrumente concrete și foarte detaliate pentru realizarea de grădini pedagogice și implementarea unor activități educaționale din programa școlară în mijlocul naturii. Aceste unelte au fost dezvoltate în cadrul proiectului „Educaţie pentru sustenabilitate: Grădina ca o resursă pedagogică pentru o dezvoltare durabilă”, implementat de către Asociația Română de Permacultură, în perioada 15 aprilie 2015-15 aprilie 2016.
Proiectul ”Școala din grădină” s-a desfășurat în cinci orașe din România: Cluj, București, Timișoara, Sibiu și Iași, în 9 școli private și una publică, Liceul ”Miron Costin” din Iași. În timp ce, în România, lucrurile sunt abia la început, în alte țări, grădinăritul școlar este deja tradiție, fiind finanțat din fonduri publice. În Oslo, la ora actuală, zeci de școli folosesc grădina educațională ca metodă de predare. De exemplu, la GeitmyraSkolehager, o grădină cu o tradiție de mai bine de 100 de ani, elevi din mai multe școli împreună cu profesorii lor vin să grădinărească, fiecare având lotul ei. Nu este o grădină dedicată doar copiilor, ci este o grădină comunitară, multe loturi fiind date spre folosință locuitorilor din Oslo. (M.T.)
Sursa foto: Facebook ”Melcul Verde”