evaluare-nationala

* Alexandra-Maria Donici (Moldoveni) a obţinut singura medie de 10 din judeţ
* Maria Drelciuc și Bianca Ioana Tarcinsky s-au “oprit” la 9,99
* 1.121 de elevi au obţinut medii sub 5

O singură elevă din Neamț a reușit să obțină media 10 la admiterea în liceu, calculată după notele obținute la evaluarea națională și cele din gimnaziu, potrivit datelor publicate pe edu.ro. Alți doi absolvenți de gimnaziu au fost la distanță de o sutime până la nota perfectă. Eleva de 10 este Alexandra-Maria Donici de la Școala Gimnazială din Moldoveni, iar ceilalți doi elevi, care s-au situat pe următoarea treaptă cu media 9,99 sunt de la Școala Gimnazială Nr. 3 din Piatra Neamț: Maria Drelciuc și Bianca Ioana Tarcinsky. La Evaluarea Națională s-au prezentat 4.741 de elevi. Nu mai puțin de 1.121 au obținut medii sub 5. Cea mai mică medie de admitere înregistrată este de 2,18, obținută de doi elevi: unul care a învățat la Școala Gimnazială Stânca din Pipirig și celălalt care a fost școlit pe băncile Liceului Tehnologic Oglinzi, Răucești.

În urma statisticilor rămân totuși câteva semne de întrebare ce se ivesc în unele situații evidențiate de o diferență foarte mare între media de absolvire a gimnaziului și media de la Evaluarea Națională. Aceasta a fost una din probleme pe care Ministerul Educației Naționale le-a abordat încă de anul trecut prin decizia de a mări importanța Evaluării Național3. Astfel, Evaluarea Națională, în acest an, a însemnat 75% din media de admitere la liceu, față de anul trecut când avea o pondere de 50%. Acest lucru a dus la producerea a două fenomene. Pe de o parte, elevii care au ieșit de pe băncile gimnaziului cu mediile umflate au fost trași înapoi de rezultatele slabe de la Evaluarea Națională, iar în celălalt caz s-au situat elevii cu rezultate foarte bune la evaluare, dar care nu au excelat pe parcursul anilor. Și de o parte și de alta există exemple. M.D., o elevă care a absolvit la Liceul Tehnologic Valea Ursului cu media 8,98, nu a reușit să obțină la Evaluarea Națională decât 3,9. La Școala Gimnazială Țolici, Petricani, eleva C.M. a obținut în anii de gimnaziu media 9,74, însă la marea evaluare nu a putut trece de media 5,15 (a obținut doar 4,3 la Matematică). În acest caz, porțile către un liceu de top din județ i-au fost închise deoarece, media de admitere la liceu a ajuns la 6,29. La Școala Gimnazială Slobozia, Roznov, o elevă a obținut media 1,52 la Evaluarea Națională, dar profesorii au evaluat-o în așa fel încât, la sfârșitul gimnaziului, fata avea o medie de 7,65.

De cealaltă parte, elevii care au reșit o performanță mai mare la Evaluarea Națională față de media anilor de gimnaziu reprezintă exemplele izolate înregistrate cu precădere la elevii care s-au apropiat de nota maximă. Una din excepțiile de la regulă este exemplul elevului S. Emanuel-Cătălin de la CN „Roman Vodă” care a încheiat ciclul gimnazial cu media 7,65, dar la evaluare a demonstrat că subiectele de la Română și Matematică s-au dovedit a fi un bonus. A reușit o medie de 9,10 astfel încât poate merge la admitere cu media 8,73.

„Ceea ce trebuie remarcat este că Evaluarea Națională se face pe o stare punctuală de pregătire a elevului. Respectiv, în momentul evaluării, aceea este valoarea copilului. O notă reprezintă valoarea unui copil în momentul în care a fost evaluat. Una din probleme pe care le avem acum în sistem este metoda de evaluare.  Adică, nu toată lumea evaluează cu același «cântar», ceea ce face să apară diferențe între valoarea notelor pe care le primesc. Poate chiar același copil la evaluatori diferiți. Prin 2004-2005 s-a încercat introducerea unor standarde de evaluare, care aveau la bază o grilă. Era bine dacă se aplica pentru că uniformiza, dar în același timp exista riscul de a transforma profesorul în contabil. Ori, după cum bine știm, nu acesta este rolul unui profesor la catedră”, a declarat prof. Viorel Stan, inspector general școlar al IȘJ Neamț.

 Marian TEODOROF