gh caescu foto zf.ro

* interviu cu Gheorghe Căescu, proaspăt numit director al firmei Consiliului Local

Noul director al Locativ Serv Piatra Neamț este pus pe fapte mari și crede că va reuși să recupereze debitele pe care societatea care administrează fondul locativ al Primăriei Piatra Neamț, le are de recuperat de la chiriași.

Deși este la conducerea Locativ Serv doar de cinci zile, Gheorghe Căescu, proaspătul director numit de Consiliul de Administrație al Locativ Serv, și care vine pe filiera PSD, s-a apucat deja să stabilească care sunt prioritățile pentru a pune societatea pe picioare. (I. CĂLIN)

– Care este obiectul de activitate al Locativ Serv și cum credeți că veți reuși să achitați debitele pe care la ora actuală societatea le are către Apa Serv și alte societăți furnizoare de utilități publice?

– Locativ Serv administrează, în esență, spațiile de locuit care aparțin de Primăria Piatra Neamț. Datoria noastră este de a le menține în stare de funcțiune și de a încasa chiriile și utilitățile. După ultimul inventar al contractelor de închiriere, atât a celor pentru locuințe sociale, cât și pentru ANL, avem în administrare 1.609 spații de locuit. Urmează ca acestea să fie inventariate și pe teren, faptic, adică să vedem care este starea acestora, cine stă cu adevărat în ele și tot ceea ce decurge de aici. De asemenea ne ocupăm de administrarea a 69 de asociații de locatari și proprietari. La ora actuală principalul pas pe care trebuie să-l facem este să reușim să stopăm acumularea de debite și mai mult decât atât încercăm să recuperăm din debitele vechi. Principalul debit pe care îl avem este față de Apa Serv, cu 12,3 miliarde de lei vechi și față de Brantner. De exemplu, mai bine de jumătate din cele 12,3 miliarde de lei datorie către Apa Serv Neamț vin din cartierul Speranța. Este adevărat că pentru partea cu blocurile unde locuiesc rromii, la F-uri, acolo nu cred că vor plăti apa vreodată, dar în Speranța 1, sunt șanse mari să recuperăm din bani și să facem în așa fel încât să rezolvăm problema contractelor individuale pentru apă pentru a nu face pe toată lumea să sufere din cauza rău-platnicilor.

Contracte individuale, rezolvare tehnică

– Care sunt posibilitățile tehnice pe care le aveți la dispoziție în acest moment?

Sunt posibilități tehnice pentru cartierul Speranța și nu numai, și deja am început să lucrăm la branșamentele individuale, pentru  a-i putea debranșa doar pe cei care nu plătesc utilitățile, pentru că acest gen de proces de debranșare în masă, atât a bun-platnicilor cât și a rău-platnicilor îi va determina și pe cei ce au debitele achitate la zi să nu mai plătească, ar avea un efect negativ asupra încasărilor. Sunt prioritare aceste lucrări în Speranța pentru că în Văleni, celălalt cartier cu locuințe sociale unde sunt probleme cu încasările, pot fi debranșate câte două apartamente deodată. Deci nu faci pe toată lumea să sufere. În Speranța, unde sunt câte 40 de apartamente într-un bloc e mai dificil. De aceea, chiar de săptămâna trecută, prin efortul financiar al Locativ Serv, s-au făcut modificările la coloana de alimentare a unui bloc întreg, iar pe lângă acesta mai avem deja alte 5 locuri unde apometrele s-au montat la ușă. Această metodă permite sistarea apei potabile strict la cel care nu plătește. Această acțiune va continua pentru alte opt blocuri din cartierul Speranța. Locativ Serv va achita contravaloarea acestor lucrări, urmând să-și recupereze mai apoi banii de la chiriași, iar această decizie a fost luată de comun acord cu chiriașii.

Reguli stricte pentru chiriaşi

– Ce se va întâmpla în continuare cu debitele adunate și care este situația evacuărilor în prag de iarnă?

Este pentru noi o a doua direcție pe care vrem să o abordăm. Se lucrează la o procedură de lucru, despre care s-a mai discutat, însă de această data va fi pusă și în aplicare și vom fi și consecvenți în ceea ce ne-am propus să facem. De exemplu, contractul de închiriere nu se va prelungi pentru datorii acumulate timp de 90 de zile. Vor exista reguli stricte, se vor stabili clar condițiile în care chiriașii rămân sau vor fi evacuați. Vom aborda și procesul de mediere cu recuperarea datoriilor și eșalonarea acestora dar nu mai mult de şase luni, se va merge direct la executor și nu în instanță. Pentru recuperarea debitelor se vor deschide procese. Nu dorim să fim discriminatorii, să facem diferențe între cei care plătesc și cei care nu plătesc. Măsurile de evacuare vor fi duse la final, iar oamenii trebuie să înțeleagă că nu există cale de întoarcere. Începând de luni, 4 noiembrie, chiriașii care au datorii către Locativ Serv, mai vechi de 90 de zile, vor primi somații, care se vor lipi pe ușă. Cine vrea poate să vină să facă reeșalonare, dar nu mai mult de şase luni. Dacă nu se va rezilia contractul. Oricum ideea generală este că tot mai multă lume, chiar și chiriașii din ANL-uri au început să-și achite din ce în ce mai greu datoriile. Noi sperăm că vom reuși, ușor-ușor, să recuperăm măcar o parte din debite. Dar este destul de devreme să spunem cum va fi situația pentru că eu personal sunt la conducerea societății doar de câteva zile.