La Colegiul Tehnic ”Gheorghe Cartianu”, din Piatra-Neamț, miercuri, 8 iunie, a avut loc o dezbatere publică privind definitivarea opțiunilor de educaţie şi formare profesională ale absolvenților de clasa a VIII-a în sistemul profesional-dual.
O întâlnire care a adus la un loc actanți economici, directori de școli, reprezentanți ai ISJ Neamț și ai Comitetelor Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social din cele 6 judete ale Regiunii de dezvoltare Nord-Est.
Această întâlnire a avut loc tocmai pentru a depista soluțiile necesare în implementarea sistemului profesional-dual. Acestea au fost evidențiate chiar de cei direct implicați: pe de o parte școala, cu reprezentanții ei și, pe de alta, agenții economici care își doresc să beneficieze de acest sistem. Documentul concept, privind opțiunile de educație și formare profesională a absolvenților de clasa a VIII-a, a fost prezentat de Mihai Lăcătușu, coordonator regional al Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.
Discuțiile, mai mult sau mai puțin constructive au reliefat un cadru incert, în momentul de față, pentru implementarea acestui sistem de învățământ. Asta pentru că agenții economici, care au fost prezenți la întâlnire, au precizat că parteneriatul cu școala trebuie să conțină reglementări clare în ceea ce privește împărțirea responsabilităților. Mai mult, nu puțini agenți economici au fost cei care s-au arătat nemulțumiți de lipsa unor avantaje fiscale odată cu crearea acestui parteneriat. Totuși, dincolo de date și statistici cu privire la numărul elevilor prezenți în sistemul de învățământ tehnic, cu privire la faptul că resursa umană care să pregătească elevii este suficientă, unii agenți a reclamat alte aspecte, mult mai grave. Acelea care țin de slaba pregătire și atitudinea necorespunzătoare a elevilor.
“Eu ar trebui să fiu beneficiarul unui număr de elevi de la Liceul Carol I Bicaz, de la clasa de prelucrare a lemnului. Ar trebui să am 5, dar îmi vin doar 3. Îmi pare rău să o spun, dar când un elev este întrebat ce este regula de trei simplă, acesta îmi răspunde că este o schemă de barbut. Dacă îl întreb cine este Newton, îmi spune că James Bond. Asta e adevărata problemă. Atitudinea elevilor și faptul că nu învață în școli. Dacă le spun că absentează, au rupt-o, însă nu le pasă. Noi nu avem pârghii, voi nu aveți pârghii, nimeni nu are pârghii. Copiii aceștia de i-ați crescut în incubatoarele astea, i-ați aruncat pe piață și noi ce facem?“, a spus un agent economic din Bicaz.
În urma acestei dezbateri, au fost completate chestionare, care vor fi transmise la Ministerul Educației. În 21 iunie, Ministerul Educației și Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic vor organiza o dezbatere la care vor fi invitați actori naționali interesați de dezvoltarea și implementarea învățământului profesional-dual. (M.T.)