ACTUALIZARE 2: Potrivit informațiilor furnizate de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate, sitemul informatic funcționează din nou. „Începând cu ora 12:15, problema apărută la o componentă din sistemul CEAS a fost remediată, sistemul este complet funcțional, iar furnizorii de servicii medicale și farmaceutice pot raporta serviciile validate cu cardul național”, conform unui comunicat CNAS.
Chiar dacă sistemul electronic al cardului de sănătate s-a blocat astăzi, 18 septembrie, acest lucru nu trebuia, se pare, să afecteze accesul pacienților la servicii medicale sau să îl îngreuneze. Purtătorul de cuvânt al CNAS, Mihaela Tănase, a declarat că în normele de utilizare a cardului de sănătate este prevăzută o asemenea situație și este explicat cum ar trebui să se utilizeze cardul în sistem offline. „În această dimineață a apărut o defecțiune la sistemul cardului de sănătate, dar acest lucru nu trebuie să blocheze accesul pacienților la servicii medicale sau să îl îngreuneze. Există normele de utilizare a cardului de sănătate în care este prevăzută această situație în care furnizorii trebuie să utilizeze cardul în sistem offline. Mai exact, introduc cardul în cititor, acolo rămâne o amprentă de timp locală, pentru că principalul rol al cardului este de a lăsa o amprentă de timp în sistem. Această amprentă va fi urcată în sistem în termen de 72 de ore”, a explicat MihaelaTănase.
De asemenea, purtătorul de cuvânt a precizat toți furnizorii aflați în relație contractuală cu Casa de Asigurări ar fi trebuit să cunoască acești pași. „În cazul în care mai sunt furnizori care nu își reamintesc acest lucru, CNAS a postat pe site pașii care sunt de urmat în această situație. Important este ca pacienții să nu aibă de suferit în astfel de situații”. (Oana IOSUB TOMA)
ACTUALIZARE 1: Blocarea sistemului informatic al Casei de Asigurări afectează pacienții în primul rând. Aceștia nu își pot lua rețetele compensate, nu pot fi consultați și există riscul ca cei cu boli grave să nu-și poată lua medicamentele la timp.
„Am discutat cu președintele Casei de Asigurări de Sănătate Neamț și ni s-a spus că e o problemă la nivel național care se va rezolva. Am avut o discuție cu medicii din Policlinică și le-am explicat că trebuie ori să reprogrameze consultațiile de astăzi, ori să trimită în Unitatea de Primiri Urgențe cazurile considerate grave. Nu avem ce să facem, nu depinde de noi”, a declarat dr. Ioan Lazăr, managerul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț.
În UPU, situația e calmă, deocamdată. „Nu au venit mai mulți pacienți decât de obicei. Până la această oră. Iar din Policlinică nu a fost, deocamdată, redirecționat spre noi, niciun pacient. Vom vedea pe parcursul zilei, dacă situația sistemului informatic nu se remediază”, a declarat Lavinia Filimon, asistent social UPU.
Povara sistemului informatic căzut va afecta, inevitabil, medicii de familie. „Afectează, bineînțeles, foarte tare, medicii de familie. Aceștia nu vor putea să acorde niciun fel de consultație și nici nu vor putea elibera rețete compensate. Astăzi, dacă sistemul nu se remediază, medicii de familie muncesc degeaba. Fac voluntariat, neexistând nicio formă de validare a serviciilor medicale. Un serviciu medical se raportează în sistem în 72 de ore, dar un bolnav acut, de exemplu, trebuie să ia rețeta în 24 de ore. Să nu uităm că e vineri. Dacă CAS se va hotărî să ne plătească pentru vinerea noaptea, sâmbătă și duminică… în spirit de glumă și cu ghilimelele, de rigoare, evident”, a declarat dr. Mihaela Covrig, președintele Asociației Medicilor de Familie Neamț.
ŞTIRE INIŢIALĂ: Acum jumătate de oră, în jurul orei 9:10, sistemul informatic al Caselor de Asigurări de Sănătate din toată țara a picat.
„Ni s-a transmis de la Casa Națională că problema se va remedia în câteva minute”, a declarat jr. Radu Firăstrău, președintele Casei de Asigurări de Sănătate Neamț.
Acest lucru înseamnă blocarea activităților de orice natură ale Caselor județene, de la eliberarea de adeverințe sau carduri pentru asigurați, până la înregistrarea contractelor sau situației financiare a furnizorilor de servicii medicale.
În același timp, și cel mai important, în acest moment, orice persoană care se află la medic pentru o consultație, trebuie să aștepte până la deblocarea sistemului, deoarece serviciul medical nu poate fi validat prin cardul de sănătate. Vom reveni cu amănunte. (Oana IOSUB TOMA)