pietricica turism
heidelbergcement

Ceea ce se dorea o dezbatere publică pe tema Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al Municipiului Piatra Neamț, propus pietrenilor de Primărie, s-a transformat într-un monolog de o oră și jumătate al reprezentantului firmei care a făcut planul, rămânând doar jumătate de oră pentru pietrenii dornici să-și ofere sugestiile pentru îmbunătățirea traficului din oraș.

dezbatere site2Dezbaterea a fost inițiată de municipalitate, din partea oficialilor participând primarul Dragoș Chitic, viceprimarii Luminița Vîrlan și Bogdan Gavrilescu, city managerul urbei, Bogdan Pușcașu, Olimpia Adam, de la Direcția Dezvoltare și Implementare Programe de la Primărie, Nedeianu Domiţian, arhitectul şef al municipiului, și Radu Andronic, de la SC FIP Consulting SRL, firma care a întocmit planul. În linii mari, PMUD presupune o viziune pe termen lung care să includă măsuri de îmbunătățire a desfășurării circulației de vehicule și pietoni în oraș. Dacă domnul Andronic a vorbit o oră și jumătate despre acest plan, noi vă lăsăm pe dumneavoastră să-l studiați aici, prezentându-vă doar partea de dezbatere, care ar fi putut să aibă o durată mai lungă de timp, mai ales că pietrenii au of-urile lor legate de traficul și condițiile de transport din municipiu.

Nemulțumirile pietrenilor

dezbatere site1O primă problemă ridicată de unul dintre pietrenii din sală, Paul Nicolae, reprezentant al Asociației cu nr. 5 din municipiu, se referă la chioșcurile de flori din stațiile de la Spitalul Județean și de la biserica Precista veche. Omul a fost foarte curios să afle cine le-a dat autorizație de construire, mai ales că, vizavi, în ambele cazuri, există alte magazine care vând flori, iar cele din stațiile de transport în comun îi cam încurcă pe călători. Aceeași întrebare a vizat și biserica din fața spitalului, dat fiind faptul că, „la nici 150 de metri distanță e altă biserică”, după cum a spus pietreanul.

Răspunsul a venit de la primarul Dragoș Chitic: „Mai mult ca sigur Primăria a dat autorizaţii. Aceste chioșcuri au peste 10 ani sau chiar mai mult. Vrem să facem modificări cât mai curând în ceea ce privește traficul din oraș, de aceea apelăm la specialişti și de aceea v-am chemat la această dezbatere. Vom analiza orice situație prezentată”.

Un al doilea pietrean a vrut să afle cam pe unde își vor putea alimenta șoferii mașinile electrice, dat fiind faptul că respectivul PMUD amintea și de aceste vehicule. Răspunsul a venit de la Radu Andronic, responsabil cu planul de mobilitate: „Am gândit șase amplasamente pentru parcarea maşinilor electrice, dar credem că, inițial, e mai bine să se facă doar două și abia după aceea să se extindă rețeaua. Va fi o problemă costisitoare, totuși, cea a branşamentului la reţeaua electrică, pe care nu știm dacă municipiul și-o va permite. Vom lua în calcul posibilitatea de a face astfel de locuri de alimentare în parcările supermarket-urilor din oraș”.

O altă întrebare a fost legată de pistele de bicicliști, dacă planul prevede sau nu conectarea pistelor gândite pentru oraș cu cele din zonele cicloturistice, precum Bâtca Doamnei și Cozla, dar am aflat că încă nu s-a luat în calcul acest aspect, traseele fiind proiectate strict pe raza municipiului.

Promisiuni pentru un transport decent din 6 septembrie

Un subiect sensibil pentru transportul public în comun din Piatra Neamț a fost ridicat, în cadrul dezbaterii publice de azi, de reprezentanta Fundației Univers Plus. „Chiar dacă fundația noastră este pentru copiii cu autism, voi ridica problema unei categorii sociale defavorizate, cea a persoanelor cu handicap locomotor. Nu am auzit vorbindu-se despre dotarea mijloacelor de transport cu toate facilităţile pentru a fi utile şi pentru persoanele cu deficienţe locomotorii. Nu avem în prezent nici un mijloc de transport pentru astfel de persoane. Se păstrează o tradiţie a lipsei de importanţă care se acordă acestei categorii sociale. Totodată, domnule primar, aș dori să știu de ce nu se respectă Legea 448, care prevede că persoanele cu dizabilități și însoțitorii acestora au gratuitate pe toate reţelele de transport. Noi beneficiem doar de transportul gratuit cu troleul, la microbuze nu”, a spus reprezentanta Fundației.

Pentru că întrebările au fost cu dedicație pentru cei de la municipiu, răspunsul a venit din partea edilului de Piatra Neamț. „Recent a avut loc o nouă licitație pentru transportul în comun, iar oferirea de facilități pentru persoanele cu handicap locomotor a fost o condiție în acest sens. Din 6 septembrie, noua licitație va intra în vigoare și după această dată trebuie să vedem în oraş mijloace de transport pentru persoanele cu handicap locomotor. În ceea ce privește gratuitatea pe mijloacele de transport, aceasta este stabilită în luna decembrie, de Consiliul Local, pentru anul viitor. Mai sunt câteva luni și vom ține cont de acest lucru pentru anul 2017”, a răspuns Dragoș Chitic.

Nu mai avem prea multe zile de așteptat pentru a vedea dacă apar sau nu îmbunătățiri în ceea ce privește condițiile oferite de microbuze, în schimb femeia a mai ridicat o problemă, care s-ar putea să nu aibă soluții prea curând: „Nu știu cum ați gândit resursele umane în ceea ce priveşte acest proiect. Aici mă refer la conducătorii auto. Eu merg de 15 ani cu mijloacele de transport în comun şi m-am confruntat cu tot felul de probleme. Este o lipsă de respect din partea celor care conduc microbuzele. O societate merge înainte cu oameni pregătiţi, dar cu oameni adevărați, nu cu ideea de oameni”.

Pentru că mărețul PMUD se va realiza, după cum au comunicat oficialii, mai mult prin atragerea de fonduri europene sau guvernamentale, un alt punct de vedere pertinent a fost cel al Georgetei Smadu, de la ADR Nord Est, prezentă în sala de dezbateri, care le-a sugerat celor de la muncipiu ca, până la accesarea respectivelor fonduri, să încerce să rezolve anumite probleme – orare de transport, informarea corectă și la timp a călătorilor – cu mijloace tradiționale și mai puțin costisitoare, pentru că oamenii circulă în prezent, fără a mai visa la viitor prea curând.

Andreea AMARIEI

aleho