magazin sarbatori

* sfaturi utile pentru consumatori

Perioada premergătoare sărbătorilor de iarnă este caracterizată de vânzări mari de produse alimentare. Ca în fiecare an,  sunt în desfăşurare acţiuni de verificare care au în vedere calitatea, etichetarea şi modul de respectare a prevederilor legale privind informarea consumatorilor pentru  produsele alimentare specifice  sărbătorilor de iarnă: carne preambalată, produse zaharoase, ciocolată şi produse din ciocolată, produse de cofetărie, produse de patiserie. Se verifică:

– existenţa documentelor de provenienţă sau de însoţire a mărfii și starea ambalajelor;

– încadrarea produselor în data durabilităţii minimale/ data limită de consum;

– caracteristicile organoleptice (miros, culoare, aspect);

– încadrarea în cantitatea netă sau volumul net;

– respectarea temperaturilor de păstrare şi expunere;

– modul de informare a consumatorilor asupra elementelor de identificare şi caracterizare, asupra  ingredientelor alergene,

afişarea  preţului;

– modul de desfăşurare a promoţiilor.

 

Sfaturi pentru consumatori

– Acordați o atenție deosebită la achiziția produselor alimentare, având

în vedere că unii operatori economici vor “profita” de această perioadă pentru a-și vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora;

– urmăriți cu atenție, din punct de vedere organoleptic (aspect, miros, culoare), calitatea produselor alimentare pe care doriți să le cumparați și refuzați-le pe acelea pentru care aveți suspiciuni;

– când cumpărați produse alimentare, acordați o atenție deosebită asupra modului de prezentare a ambalajului; în cazul în care ambalajul este bombat sau prezintă deformări înseamnă că produsul nu mai prezintă deplină siguranță pentru consumator; evitați să achiziționați astfel de produse;
– acordați o atenție deosebită condițiilor de depozitare atât în magazinul de desfacere cât și la domiciliu;
– solicitați vânzătorului, în cazul în care magazinul nu are asigurat sistemul de autoservire, să vă arate eticheta produsului pentru a analiza compoziția și, mai ales, încadrarea în data durabilității minimale;
– nu cumpărați produsele pentru care aveți suspiciuni privind calitatea și modul de informare prin etichetare;
– refuzați produsele care prezintă data durabilității minimale/data limită de consum modificată, depășită sau ștearsă, sau pe care nu este înscrisă una din aceste date;
– la cumpărarea produselor alimentare solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea/siguranța unui produs;
– nu cumpărați produse alimentare din locuri neautorizate; comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea.

Ioana HAGI-STAN