0:00

OPC Neamț: Aveți grijă ce detergenți cumpărați !, ZCH NEWS - sursa ta de informații

* au fost aplicate amenzi de 23.000 lei

Inspectorii Oficiului pentru Protecția Consumatorilor Neamț au efectuat 15 acțiuni de control în perioada 20-23.01.2014. Vizați au fost de această date comercianții care vând detergenți și produse de curățenie. În raportul de constatare, concluziile nu sunt din cele mai bune: toți operatorii economici verificați au fost găsiți cu abateri. Unul dintre operatorii economici ce produc și vând detergenți lichizi și produse de curățat sub forma lichidă (detergent pentru vase, detergent pentru pardoseli, detergent pentru covoare și tapițerie, detergent pentru parchet și gel concentrat pentru obiecte sanitare) susținea că produsele lui sunt biodegradabile în proporție de peste 90 %. În realitate însă, inspectorii OPC Neamț au descoperit că nu existau documente care să ateste acest lucru.

Detergenți expirați, scoși la vânzare

Probleme au fost găsite și de această dată în ce privește etichetarea. S-au găsit:

* produse cu înscrisuri marcate pe spatele etichetei, ceea ce face imposibilă citirea lor prin stratul de fluid de culori diferite;

* detergenți lichizi ambalați în recipiente din plastic, ale căror etichete nu prezentau elemente de identificare a persoanei juridice responsabile cu punerea pe piață a produsului, cantitatea netă, lista ingredientelor, instrucțiunile de utilizare și măsurile de precauție speciale;

* balsam de rufe concentrat,  diferite sortimente (de proveniență Bulgaria), cu înscrisuri ilizibile din cauza mărimii caracterelor utilizate (foarte mici);

* detergent cu elemente de identificare și caracterizare netraduse în limba română;

* detergenți lichizi pentru suprafețe, diferite variante, care nu aveau menționate în denumirea produsului funcția acestuia. De exemplu, în descriere s-au găsit termeni ca “URAGAN de curățenie/ URAGAN de prospețime” și “Efect dublu de URAGAN”, ceea ce constituie o descriere imprecisă a produsului;

*  produse de curățat (praf) care nu prezintă pe etichetă nicio atenționare sau avertizare specială la utilizarea produsului;

* produse comercializate în afara termenului de valabilitate marcat pe etichetă;

* detergenți lichizi, ambalați în recipiente din plastic, la care nu se precizează cantitatea netă și nici lista ingredientelor;

* nu se înscriu pe eticheta produsului toate măsurile de precauție speciale, așa cum sunt acestea prevăzute în fișele tehnice de securitate – Lipsesc sintagmele obligatorii  de genul: “A se clăti cu apă din abundență cel puțin 15 minute și a se consulta medicul”, “În caz de ingestie, a se bea multă apă”, “ Nu provocați voma. Consultați medicul de urgență”.

“Detergentul capsule nu se vinde la bucată”

În cadrul acelorași acțiuni de control, inspectorii OPC Neamț au descoperit 3 agenți economici care vindeau detergent capsule la bucată, acțiune interzisă de lege, întrucât consumatorii nu mai au acces la informațiile elementare, nefiind etichetate. Inspectorii au mai găsit la raft și: produse cu marcaje specific de promoție, atașate pe ambalaj, aflate la comercializare după finalizarea concursului, pachete promoționale care indică un preț mai mic cu 50 %, fără a se indica prețul de referință al pachetului, produse expuse cu preț redus, din dreptul cărora lipsea data la care încetează oferta și sintagma: “în limita stocului disponibil”.

Ce trebuie să știți atunci când cumpărați detergenți

“Atunci când un client observă, de exemplu, că prețul unui anumit produs este suspect de mic în comparație cu prețul real al unui produs similar, trebuie să știe că există riscul ca acesta să fie contrafăcut. Totodată, clientul trebuie să știe că ambalajul detergenților ar trebui să conțină datele de identificare ale producătorului, respectiv importatorului: de la numele și denumirea comercială până la adresa de unde se poate procura fișa tehnică a ingredientelor. Pe ambalajul detergenților, consumatorul trebuie să găsească întotdeauna și instrucțiunile de utilizare și măsurile de precauție speciale. Bine de știut ar fi și că înainte de a cumpăra un detergent, clientul ar trebui să se gândească și la scopul pentru care îl cumpără: de exemplu, detergenții lichizi nu conțin agenți de albire. Pentru rufe albe sunt mai eficienți detergenții pudră, tocmai datorită faptului că aceștia conțin astfel de agenți. De preferat ar fi și ca potențialii clienți să aleagă din gama detergenților ecologici, «prietenoși» cu mediul, pe al căror ambalaj este inscripționată eticheta ecologică europeană. Nu în ultimul rând și cel mai important, îi sfătuiesc pe consumatori să cumpere detergenți doar din magazinele, raioanele specializate, pentru care se eliberează factură, respectiv bon fiscal, de care vor avea nevoie în cazul în care vor să facă o reclamație”, a declarat Vlad Ciurea, comisar șef adjunct în cadrul OPC Neamț.

Valoarea produselor de curățenie controlate în cadrul acțiunilor de control  este de peste 60.000 lei, din care cu abateri de la prevederile legale, în valoare totală de 13.137lei. Ca urmare a abaterilor constatate, au fost oprite temporar de la vânzare produse în valoare de aproape 12.000 de lei și scoase de pe piață produse în valoare de 1.150 de lei. De asemenea, au fost date și 11 avertismente și 10 amenzi contravenționale în valoare de 23.000 de lei. (I. HAGI-STAN)

Articolul precedentFranțuzoaică „pustnică”, sub cerul liber din Neamț
Articolul următorIȘJ Neamț, despre „fabricile” de diplome

2 COMENTARII

Comentariile sunt închise.