0:00

În ultimul timp, se pare că unii politicieni au căpătat o marotă: dă bine să spui că sprijini proiectul autostrăzii Iași-Târgu Mureș. Între timp, odată cu asumarea proiectului, par să fie uitate eforturile unei instituții precum Camera de Comerț și Industrie Neamț, care, imediat după prostia de a scoate din master planul de transport respectiva investiție, a început demersuri către toate instituțile locale, regionale și naționale. Consiliul Județean, Parlamentul, Guvernul, consilii județene din Moldova, toate au fost sensibilizate să discute problema și să caute soluții. Acum, toată lumea cere ca autostrada Ungheni-Târgu Mureş să fie reinclusă în Master Planul General de Transport al României 2014-2020. Includerea acesteia printre proiectele prioritare ale României ar scoate regiunea nord-est din sărăcie, susțin aceștia, la unison, cunoscut fiind faptul că Moldova este cea mai săracă regiune a întregii Uniuni Europene.

Speranțe pentru dezvoltarea Regiunii Nord-Est erau puse în realizarea acestei căi de legătură, care să asigure fluxul din Ucraina până spre vestul Europei, cu segmentul care ne interesează pe noi, respectiv Ungheni-Iași-Târgu Mureș. Așa scria în master-planul Ministerului Transporturilor, așa s-au făcut studiile de pre și fezabilitate, așa s-a promovat proiectul. Până în noiembrie 2014, când autostrada Moldova – Ardeal a dispărut din planurile ministeriale. A rămas cu titlu de drum expres și programare cândva după anul 2020.

Autoritățile județene, regionale, parlamentari și oameni de afaceri din Moldova au reacționat prompt și asistăm la poate cea mai unitară mișcare de promovare a intereselor regionale: cu toții vor ca autostrada să revină în atenția Ministerului Transporturilor, să nu se renunțe cu ușurință la ea, fiindcă nu doar ar scurta cu peste 300 kilometri ruta europeană Est-Vest, ci ar fi șansa de dezvoltare a Moldovei, la o adică de pe ambele maluri ale Prutului. Argumentul invocat de ministrul Ioan Rus, că e mai greu de tăiat munții și mai ieftin de făcut autostradă la câmpie, în sud, nu stă în picioare, câtă vreme se invocă dorința de dezvoltare unitară și regională.

Este nevoie de o legătură rapidă cu Vestul

În octombrie, Consiliul Județean Neamț primea o adresă prin care i se solicita sprijinul în vederea realizării autostrăzii Moldova-Ardeal. „Camera de Comerț și Industrie Neamț a primit în ultima perioadă multe solicitări din partea operatorilor economici locali, pentru a formula un punct de vedere în legătură cu mult discutatul Master Plan General de Transport al României. Credem că este timpul să luăm în considerare cu multă atenție și responsabilitate problematica mediului de business local. Considerăm că este necesară o poziție comună a mediului de afaceri din Moldova și a decidenților politici în legătură cu nevoia imperioasă a realizării unei legături rapide între Moldova și vestul țării, legătură care să ne apropie din punct de vedere al costurilor de transport de firmele similare din Transilvania”, se arată în documentul semnat de Mihai Apopii, președintele CCI Neamț.

Folosind aceleași argumente, Mihai Apopii și toți întreprinzătorii pe care îi reprezintă în Camera de Comerț, inclusiv la nivel național (prin prisma poziției de vicepreședinte al CCI a României pe care o deține), au adresat un apel la înțelegere și susținere către oamenii de afaceri și către președintele Consiliului Județean Iași, Cristian Adomniței. „Majoritatea firmelor care exportă pe piețele europene folosesc peste 90% transportul auto, iar costurile cu acesta sunt mai mari decât costurile firmelor similare din vestul țării cu cel puțin 30% pentru principala destinație, piața Germaniei. În Regiunea de Dezvoltare Nord-Est s-au investit sume considerabile în proiecte ce au vizat industria turismului. Multe dintre acestea au ajuns să fie nefinalizate sau, mai rău, în insolvență sau faliment, cauza principală fiind lipsa infrastructurii de transport. Vă solicităm sprijinul ca, împreună, să construim un punct de vedere argumentat, credibil și suficient de puternic, pentru ca această zonă, una dintre cele mai sărace din Europa, să aibă într-un timp rezonabil o cale de transport civilizat către piețele europene. Avem șansa să transmitem cel mai clar mesaj către Guvern și Parlament pentru reintroducerea de urgență a autostrăzii Moldova-Transilvania (Târgu Mureș-Ditrău-Târgu Neamț-Iași-Ungheni) în Master Planul General de Transport al României. În condițiile în care Moldova este cea mai subdezvoltată regiune a României, cu un PIB pe cap de locuitor cu aproximativ 40% mai mic decât media națională, proiectul autostrăzii este fundamental important pentru regiunea de Nord-Est a României”.

Autostrada Bacău-Brașov nu se justifică

Și la nivelul județului Iași, Camera de Comerț și Industrie a emis un ”document de poziție privind prioritizarea autostrăzii Moldova în Master Planul General de Transport al României” în care evidențiază importanța legături cu Vestul pentru oamenii de afaceri: „Pentru zona de Nord-Est a României, mediul concurențial este puternic distorsionat de absența unei infrastructuri de transport corespunzătoare necesităților actuale. Este evident că orice produs deplasat din Regiunea de Nord-Est către piața europeană are un preț mai ridicat din cauza cheltuielilor de transport. Traseul prevăzut pentru Moldova (Târgu Mureș-Iași-Chișinău) este înlocuit ca prioritate cu o autostradă Brașov-Bacău, care este greu de justificat logic, financiar și profesional, cu un efect minim pentru dezvoltarea Moldovei. Distanțele dintre principalele orașe ale României și Bacău sunt cele mai mari posibile, iar ocolul pe care l-ar face transportatorii ar fi foarte mare, sute de kilometri”.

Versiunea revizuită a Master Planului General de Transport va fi prezentată până la 15 decembrie în Guvern, în primă lectură, Executivul urmând să decidă dacă acesta va fi adoptat sub forma unui proiect de lege pentru dezvoltarea infrastructurii de transport sau va fi adoptat prin Hotărâre de Guvern.

Oana IOSUB-TOMA

Transportatorii atrag atenția

Oficialii Federaţiei Operatorilor de Transport din România (FORT) trag, și ei, un semnal de alarmă. „Guvernul României, în ansamblul său şi Ministerul Transporturilor trebuie să conştientizeze că, fără autostradă, regiunea Moldova rămâne condamnată la sărăcie, fiind imperios necesară deschiderea reală spre vestul ţării. Facem un ultim apel la dl. prim-ministru Victor Ponta şi la dl. ministru al Transporturilor, Ioan Rus, de a prioritiza realizarea autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, aceasta însemnând liantul care ar facilita apropierea regiunii Moldovei cât şi a Republicii Moldova de restul ţării, atât în ceea ce priveşte transportul rutier cât şi nivelul de trai“.

 

Consiliile județene cer, și ele

Toate cele 6 consilii județene reunite sub sigla Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Euronest au semnat o rezoluție pe care au înaintat-o la București, în aceeași idee: autostrada să rămână Ungheni-Târgu Mureș și să treacă pe traseul stabilit deja, Iași-Târgu Neamț și, de aici, prin Carpați. În opinia șefilor de județe moldave, exprimată succint prin Cristian Adomniței, de la Iași, dacă Moldova nu are autostradă e ca și cum n-ar avea coloană vertebrală, deci toate celelalte proiecte de dezvoltare, locală, județeană sau regională, sunt lipsite de fundament, de bază. Admoniței aprecia, în întâlnirea Euronest care a avut loc pe 5 decembrie, la Piatra Neamț, că ”degeaba are Iași aeroport sau vrem să facem spital regional, dacă nu avem infrastructură”. Florin Țurcanu, președintele CJ Botoșani, explica în același context cum era să aibă vecinii noștri un parc industrial care să asigure 14.000 de locuri de muncă, dar, până la urmă, investitorii japonezi s-au lăsat lehamite când au văzut că n-au cum să-și aducă materiile prime la ”locul faptei”. Aceste aspecte vor fi puse pe masa celor din Guvern, în ideea că-i vor îndupleca să nu renunțe la autostrada Moldovei.

Parlamentarii promit sprijin în plen

Parte din deputații și senatorii din Moldova și-au luat angajamentul că vor prezenta toate aceste luări de poziții în comisia de specialitate atunci când va veni momentul discuției pe master-planul de transport și, mai ales, la propunerile de buget aferente Ministerului Transporturilor. După cum au explicat unii din ei, fie și numai argumentul financiar este de natură să ”îmbuneze” guvernanții, fiindcă autostrada Moldova-Ardeal e singura, în acest moment, care poate prinde finanțare europeană pe programele sectoriale aferente perioadei 2014-2020 și chiar dincolo de ea. Asta pentru că e singura rută inclusă în Rețeaua Europeană de Transport TEN-T.

Articolul precedentUnii joacă, unii se joacă …
Articolul următorBilanţ 2014 al Poliției Locale

1 COMENTARIU

Comentariile sunt închise.