Ministrul Educației, Ligia Deca a prezentat proiectele celor două legi în conferința de presă susținută astăzi, 27 februarie și a anunțat că vor sta 10 zile în dezbatere publică, pe site.
Pentru elevii din preuniversitar sunt vești bune legate de burse, care vor crește: cele de merit vor ajunge la 450 lei pe lună, acum cuantumul este 200 lei lunar, elevii olimpici naţionali vor primi 700 lei pe lună, olimpicii internaționali ar urma să primească 1000 lei pe lună. Ministrul a precizat că bursele vor fi plătite din bugetul Ministerului Educaţiei. „Creştem bursele. Astfel, bursa de merit creşte de la 200 de lei, la 450 de lei pe lună. Bursele de performanţă, care devin burse de excelenţă olimpică, vor avea valoare pentru cei care au premii la olimpiadele naţionale – 700 de lei pe lună, cei care aduc medalii de la olimpiadele internaţionale – 1000 de lei pe lună. De asemenea, permitem ca cei cu capacitate de performanţă şcolară înaltă să poată promova doi ani de studii într-un an şcolar. Vom finanţa suplimentar centrele judeţene de excelenţă care îşi propun activităţi de aprofundare, mentorat şi sprijin structural pentru elevii capabili de performanţă înaltă. De asemeneam, elevii care câştigă medalii la sporturi olimpice, organizate de federaţiile sportive naţionale, vor beneficia de burse de merit, încurajăm şi sportul în şcoală”, a precizat ministrul Deca, care a mai adăugat că bursele vor fi achitate direct ca să nu mai existe întârzieri.
Pentru bacalaureat se prevede unul diferențiat pentru absolvenții de la liceele tehnologice. „Examenul de Bacalureat se pliază pe fiecare profil, deci vom avea Bacul tehnologic, pe care liceele tehnologice îl propun și îl așteaptă de multă vreme. Rămânem cu două probe de competențe lingvistice, limbă străină 1, limbă străină 2, tocmai pentru a crește potențialul de angajare și adecvarea absolvenților pentru societatea viitorului. Sigur, cele două probe la nivelul de competență diferită, în funcție de câtă limbă străină s-a studiat în parcursul de liceu sau de gimnaziu. Ce avem în plus față de formula de acum? Este o probă așa-zis complementară, de competențe de bază, care pentru profilul uman va fi la matematică sau științe ale naturii. Pentru profilul real, o probă la alegere pentru disciplinele socio-umane: istorie, logică, filozofie, psihologie. Notarea, fiind vorba de competențe de bază, nu avansate, se va face pe sistem „admis/respins”. În sesiunile de vară/toamnă, elevii vor avea mai puține discipline de examen, pentru că probele de competențe lingvistice pentru limba1, limba 2, probele de competențe digitale și proba de competență complementară se vor putea da încă din timpul anului școlar”, a punctat ministrul Educației.
Admiterea la liceu se bazează pe evaluare națională, ca și acum, iar în plus liceele cele mai căutate vor putea organiza examen pe 60% din locuri, prin teste standardizate. „Evaluarea Naţională rămâne în formula de până acum: probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care urmează gimnaziul în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani. Pentru 60 la sută din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40 la sută din locuri rămânând în repartizare computerizată. Din aceste 40 la sută, prioritate pe 10% din dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie romă. Subiectele sunt standardizate, unice elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, în conformitate cu programele la nivel gimnazial şi, evident, cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, adică mai degrabă pentru selecţie decît pentru forma de examen sumativă pe care o are Evaluarea Naţională în acest moment”, a declarat ministrul Deca.
C.I.