0:00

Ministerul Mediului a supus dezbaterii publice trei proiecte de ordin, pentru modificarea celor trei programe Rabla Clasic, Rabla Plus și Rabla Local. Se doreşte majorarea primei de casare la Rabla Clasic, impunerea unui plafon al prețului în cazul mașinilor electrice prin Rabla Plus și interzicerea cumpărării, timp de trei ani, a unei mașini cu un nivel de poluare mai mic de Euro 5, în cazul programului Rabla Local care încă nu a fost lansat.

Modificări importante la programele Rabla auto, ZCH NEWS - sursa ta de informațiiPrimul proiect propune modificarea regulilor programului Rabla Clasic, cuprinse în Ordinul nr. 324/2020. Cea mai importantă este majorarea primei de casare la casarea unui autovehicul uzat, de la 6.000, cât e acum, la 7.000 de lei, iar în cazul casării a două vehicule, de la 9.000 la 10.000 de lei. O altă noutate este reducerea nivelului de emisii acceptate pentru acordarea primei de casare la maximum 155 g CO2/km de la 160 g CO2/km cât este acum. Legat de notele de înscriere în Rabla Clasic a fost eliminată posibilitatea de a anula notele de înscriere, iar valabilitatea acestora va fi de 90 de zile. Va fi stabilit un plafon al valorii solicitate la decontare de minimum 300.000 de lei. Doar în cazul instituţiilor publice a fost eliminată condiția de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, acestea vor putea primi şi utiliza prima de casare de 7.000 de lei.

Modificările cele mai importante aduse Ordinului nr. 323/2020, cel cu  regulile programului Rabla Plus, stabilesc un plafon maxim de 75.000 de euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui autovehicul electric. În cazul instituţiilor publice se doreşte mărirea valorii ecotichetului la 120.000 lei şi acestea nu mai sunt obligate să caseze un autovehicul vechi, ca şi la Rabla Clasic. Stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minimum 1 milion  de lei şi eliminarea posibilității de a anula notele de înscriere care vor avea o valabilitate de 90 de zile, faţă de 300 de zile cât este acum.

La programul Rabla Local, modificările aduse Ordinului 2.261/2022 încep cu modificarea procentului de finanțare acordat în cadrul programului, pentru a atrage mai multe primării la 80% de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și 20% de la primărie, în lei, iar stimulentul rămâne în valoare de 3.000 de lei – 2.400 lei de la AFM și 600 de lei de la primărie.

Vor fi detaliate etapele programului, astfel încât acestea să fie mai clare pentru persoanele fizice. S-a modificat norma de poluare de la Euro 4 la Euro 5 în angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu o normă şi/sau inferioară în termen de trei ani de la primirea stimulentului pentru casare. Termenul de decontare a cererilor de plată va fi de 30 de zile.

Foarte importantă este modificarea pragurilor de finanțare – în cadrul unei sesiuni de înscriere, o primărie va putea obţine finanţare pentru cel mult:

  • 50 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie sub 5.000 de locuitori;
  • 100 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori;
  • 500 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori;
  • 1.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori (unde s-ar încadra municipiul Piatra-Neamţ!);
  • 5.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.

Modificările rămân în dezbatere publică până pe 9 martie, după care vor fi aprobate de Ministerul Mediului şi vor fi publicate în Monitorul Oficial pentru a intra în aplicare.

Angela Croitoru

Articolul precedentAccident cu victimă la Turturești
Articolul următorNumărul zilelor legale libere este tot mai mare, a ajuns la 17!
ZCH News
Stiri din Neamt, Bacau, Suceava, Iasi, Botosani, Vaslui. Primul ziar regional din regiunea Nord Est.