medicamente

* Gynipral poate provoca boli cardiovasculare grave

Un medicament folosit de femeile care vor să-și mențină sarcina va fi retras din farmacii, începând cu 18 noiembrie, potrivit Colegiului Farmaciștilor Neamț. Agenţia Europeană a Medicamentului a constatat că medicamentul Gynipral poate provoca boli cardiovasculare grave. Medicamentul care va fi retras se prescrie femeilor însărcinate cu risc crescut de naștere pematură. Din farmaciile nemțene vor dispărea pastilele și supozitoarele, fiind păstrate pentru tratament doar injectabilele. Spitalele și farmaciile au primit notificări în acest sens. „Am primit o adresă despre faptul că se va scoate de pe piața farmaceutică Gynipralul și am primit recomandări să folosim injectabilul pe perioade limitate de timp. Nu am avut nicio problemă în utilizarea injectabilului, mai ales că această procedură o facem în spital, cu monitorizare. Injectabilul poate da pacientei tahicardie și hipotensiune, de aceea este recomandată monitorizarea”, a spus dr. Georgeta Vintea, șefa secției de Obstetrică-Ginecologie a SJU Neamț. Despre variantele de înlocuire a acestui tratament, medicii spun că există, dar trebuie precauție, deoarece fiecare medicament are și reacții adverse. Riscul de naştere prematură apare la femeile care au o vârstă înaintată. Potrivit prospectului, Gynipral previne o naștere prematură sau iminența de avort prin relaxarea musculaturii uterine. „Comprimate și supozitoare eu nu am prescris niciodată. Orice medicament care este luat pentru menținerea sarcinii are și efecte adverse. Probabil, tocmai pentru că aceste pastile au fost folosite neinspirat, s-a luat hotărârea de a fi scoase de pe piață. Sperăm să rămână măcar injectabilele pentru că sunt necesare și noi nu am avut nicio problemă cu ele până acum”, a adăugat dr. Georgeta Vintea. (M. TEODOROF)