ISJ Neamț a făcut bilanțul învățământului pe care îl dirijează în județ, ședința fiind organizată joi, 24 noiembrie. Din ceea ce s-a vrut a fi prezentarea stării Educației, ca sistem, în Neamț, pe anul școlar trecut, a reieșit cât se poate de clar că… e jale!
Printre altele, potrivit celor de la Inspectoratul Școlar, anul trecut, elevii nemțeni au adunat aproximativ 1.400.000 de absențe. Statisticile oficiale arată că, de departe, cei mai „productivi” elevi au fost cei de liceu și profesională, care au strâns 789.000 de absențe, mai mult decât au adunat elevii de la ciclul primar și cel gimnazial la un loc.
Inspectorul școlar general Viorel Stan s-a hazardat cu o declarație asupra acestui aspect, bazându-se pe faptul că experiența sa de la catedră îl îndreptățește să spună că ”în diminuarea absenteismului, un rol determinant îl are și profesorul, prin faptul că poate și trebuie să facă ora mai atractivă”.
Dincolo de cele 1,4 milioane de chiuluri ale elevilor nemțeni, rata abandonului școlar arată că, anul trecut, 476 de elevi nu au mai ajuns la școală. Cu toate acestea, inspectorii școlari sunt de părere că este o valoare mică, pentru că, din cei aproximativ 75.000 de elevi înscriși în anul școlar 2015-2016, cei 476 de elevi, care abandonat, reprezintă doar un 0,63%. Probabil se poate și mai rău…
Mai greu este de explicat elevilor care vin la școală și părinților acestora de ce și anul acesta încă mai există școli nesupravegheate și fără măcar un gard. ”Sper să beneficiem de sprijinul dumneavoastră în ceea ce privește siguranța în școli. Trebuie să ne dea de gândit tuturor, celor de la Prefectură, de la Consiliul Județean, administrațiilor locale, faptul că încă mai avem 114 unități care nu beneficiază de nici un fel de împrejmurire, paznici sau sisteme de supraveghere”, a precizat Paul Tablan, șef al Inspectoratului Județean de Poliție, prezent la evenimentul amintit. Acesta a mai evidențiat o altă bilă neagră pentru învățământul nemțean, precizând că numai anul trecut au fost înregistrate 34 de fapte de natură penală, comise atât de elevi, cât și de cei care, de la catedră, ar trebui să reprezinte un model demn de urmat în viață: ”Pe parcursul anului școlar trecut, am înregistrat 34 fapte de natură penală, în incinta școlilor și în zona adiacentă. În această statistică, lucrul îmbucurător este că nu ne-am confruntat cu infracționalitate gravă. Vorbim de furturi, amenințări și aspecte de violență. Niciunul dintre cele 34 de dosare penale întocmite elevilor sau profesorilor – pentru că trebuie să spunem că au fost și doi domni profesori cercetați – nu s-au soldat cu trimitere în judecată, primind soluții de clasare sau renunțare”. (M.T.)