pietricica turism

telemedicina

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din Ministerul Afacerilor Interne, dr. Raed Arafat, a declarat ieri, în cadrul unei videoconferințe, că va începe să evalueze sistemul de telemedicină. Arafat a subliniat că prin folosirea telemediciniei se pot lua decizii mai corecte în ceea ce privește diagnosticarea unui pacient.

„Vă rog să instruiți oamenii care sunt în Unitățile de Primiri Urgențe. Folosiți sistemele pe care le aveți în dotare, pentru că putem să luăm decizii mult mai corecte, mult mai înțelepte. O să începem să evaluăm sistemul de telemedicină. Eu sper ca, în curând, să am la cabinet un consilier care se va ocupa doar de problema telemedicinii”, a declarat Raed Arafat.

Sistemul de telemedicină prespital a fost implementat în 2003, în județul Mureș, printr-un proiect pilot. Acum, există peste 1.000 de ambulanțe dotate cu sistem de telemedicină, din care aproximativ 100 au și sistem video. În ceea ce privește interconectarea la nivelul spitalelor, sistemul a demarat în 2008, printr-un proiect pilot al Băncii Mondiale, implementat tot în județul Mureș, prin care au fost conectate 40 de unități de primiri urgențe. În prezent, există un punct de telemedicină la Iași, conectat cu 30 de spitale din zona Moldovei, printre care și Spitalul Județean Neamț.

Managerul SJN, dr. Ioan Lazăr, a precizat că, aici, telemedicina funcționează și este folosită ori de câte ori se poate: „Sistemul de telemedicină funcționează foarte bine la noi. Ori de câte ori avem nevoie, cerem părerea medicilor de la Iași, de la Târgu Mureș. Consider că orice tehnică ce vine în sprijinul pacienților și a medicilor își arată utilitatea”.

Raed Arafat și-a exprimat în mai multe rânduri dorința de a extinde acest sistem și la medicina primară, astfel încât doctorii de familie să poată comunica eficient cu medicii specialiști din spitale. Acesta a mai precizat că sistemul de telemedicină, potrivit studiilor, duce la creșterea cu 25% a șanselor de supraviețuire pentru pacienții aflați în stare critică, în cazul în care consultațiile pot fi oferite la distanță printr-un sistem audio-video. (M.T)