Ceea ce părea o veste bună pentru cazurile medicale de urgență majoră este valabil doar pentru județele care au aeroporturi, nu și pentru Neamț. Ministrul Afacerilor Interne, Ion Marcel Vela a anunțat astăzi, 6 ianuarie, că a luat legătura cu 4 piloți rezerviști din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie şi toți au acceptat să revină în sistem.
Toți patru au peste 1.000 de ore de zbor și pot îndeplini condiția de comandant de aeronavă SMURD, astfel încât elicopterele SMURD din Iași, Arad, Craiova și Constanța să poată executa misiuni de noapte pentru salvarea pacienților sau celor accidentați. Pe lângă cele din Târgu Mureş şi Bucureşti, iată vom avea şase aeronave disponibile pentru a acoperi teritoriul României”, a declarat ministrul Vela.

Din cauza lipsei piloților, elicopterele SMURD din Iași, Arad, Craiova și Constanța execută misiuni aero-medicale doar pe timp de zi. Readucerea în sistem a celor 4 piloți rezolvă problema doar pentru județele din Moldova care au aeroporturi, respectiv Bacău, Suceava și Iași.

Noi avem un elicopter SMURD și un elicopter MAI, dar piloții vin, prin rotație, de la Inspectoratul General de Aviație”, ne-a declarat dr. Diana Cimpoeșu, șefa SMURD Iași. ”Când erau suficienți piloți, a existat o perioadă în care am făcut și zboruri de noapte. Dacă vom relua aceste misiuni, însă, sunt necesare platforme autorizate de Autoritatea Aeronautică, ceea ce există doar pe aeroporturile din Iași, Suceava și Bacău. În județul Neamț, aterizăm de regulă pe stadioane, lucru care este posibil doar în timpul zilei. Au fost și situații în care elicopterele au aterizat pe platforme din localități rurale, care să prezinte suficiente condiții de siguranță. Pilotul este cel care decide dacă se poate ateriza pe o astfel de platformă, după ce se apropie și vede exact dimensiunile. Dacă nu are suficiente garanții, atunci nu aterizează, însă repet acest lucru este posibil doar pe timp de zi”.

C.M.