Un băiat şi o fată, ambii în vârstă de 20 de ani, au avut parte de o experienţă neplăcută, în seara de 31 mai, când au ajuns pe un drum de exploatare forestieră din comuna Ceahlău. Maşina s-a împotmolit, afară ploua şi era frig şi, peste toate, exista pericolul să apară vreun urs care să nu reacţioneze “politicos” la întâlnirea cu doi oameni speriaţi. Apelul către 112 a fost în jurul orei 22, iar misiunea salvamontiştilor, care i-au scos pe cei doi tineri la asfalt, în cătunul Pârâul Mare s-a încheiat la ora 1,30.
“Desigur că mijloacele moderne de localizare de care dispunem au făcut localizarea şi găsirea efectivă a persoanelor destul de repede, partea dificilă a constat în trolierea obstacolelor şi a maşinii ori de câte ori se împotmolea”, a declarat Raul Papalicef, şeful Serviciului Salvamont Neamţ. “Cât despre folosirea GPS-ului, device care a intrat în ultima vreme extrem de mult în utilizarea cotidiană, suntem nevoiţi să tragem un semnal de alarmă şi să venim cu nişte precizări referitoare la aparatul care te poate duce în siguranţ acasă, dar la fel de uşor te poate transforma în victimă”.
În speranţa că recomandările salvamontiştilorvor fi luate în considerare de turişti, le publicăm în forma în care au fost redactate:
- Nu folosiţi niciodată GPS-uri auto în afara drumurilor asfaltate!
- Selectaţi din meniul aparatului – avoid unpaved roades – sau Off-Roads pentru ca aparatul să selecteze numai rutele legale (drumuri publice asfaltate) şi setaţi aparatul pe „fast ” şi nu pe „short route”!
- Nu vă încredeţi 100% în GPS, poate fi neactualizat sau poate avea erori mari în condiţiile unei configuraţii satelitare proaste. Poate avea marcate pe hărţile prestabilite drumuri închise accesului public, restricţionate, impraticabile, drumuri unde se efectuează lucrări şi drumuri închise în urma unor alunecări de teren, viituri, căderi de arbori.
- Citiţi indicatoarele rutiere şi luaţi în consideraţie marcajele de restricţionare/avertizare care cu siguranţă sunt mult mai actuale decât platforma pe care lucrează GPS-ul maşinii dvs.
- O barieră uitată deschisă de administratorul drumului nu înseamnă că acest lucru îţi dă dreptul să intri în acea zonă sau că eşti în siguranţă fizic şi legal. În România drumurile forestiere nu sunt publice şi pătrunderea pe aceste sectoare de drum se sancţionează contravenţional dacă nu aveţi în prealabil acordul administratorului, gestionarului sau proprietarului zonei (fond forestier sau cinegetic).
- Cea mai proastă soluţie este folosirea GPS-urilor de pe telefoanele mobile (platfome gen Google Maps, Waze etc), platforme folositoare doar ca informaţie turistică şi de impresii, dar unde orice idiot poate insera informaţii false, locaţii care nu există, drumuri şi trasee câteodată foarte periculoase.
În final, cel mai sigur este ca atunci când asfaltul se termină, când drumurile încep să fie din ce în ce mai proaste şi intră adânc în inima pădurilor, în zone unde se exploatează sau sunt lucrări să te întorci înapoi şi, în scurt timp, GPS-ul va genera o altă rută mai sigură.