Pe 16 iunie 2022, Guvernul adopta Ordonanța de Urgență cu numărul 80, care reglementa ocupărea posturilor din sectorul bugetar, în sensul suspendării concursurilor și examenelor pentru posturile vacante sau temporar vacante, în perioada 1 iulie – 31 decembrie a.c., cu excepția descrisă la alineatul 1 privind posturile unice din:
a) instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;
b) instituțiile publice locale, astfel cum sunt definite la 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.
De înțeles, continuau totuși procedurile de organizare a concursurilor sau examnelor demarate anterior datei de 1 iulie. Pe de altă parte, după datină, urma prezentarea excepțiilor suplimentare. Astfel, „în cazuri temeinic justificate”, se puteau da aprobări de concurs sau examen pe bază de memorandum aprobat în ședința Guvernului.
O lună mai târziu, se revine în regim de ordonanță la ordonanță, adăugându-se un al șaselea alineat, tot la excepții, tot pe bază de memorandum, unul plasat la Ministerul Educației în calitate de inițiator. Se referă aprobarea concursurilor pentru ocuparea „posturilor didactice, didactice auxiliare și nedidactice, precum și a funcțiilor de conducere, vacante sau temporar vacante, din unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior”.
Ordonanța a ajuns în cele din urmă la Camera Deputaților, în calitate de for decizional. 241 de deputați au aprobat modificarea fundamentală a primului alineat, astfel încât excepțiile au o nouă înfățișare, una extinsă:
a) instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare – Instituții publice – denumire generică ce include Parlamentul, Administrația Prezidențială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice, alte autorități publice, instituțiile publice autonome, precum și instituțiile din subordinea/coordonarea acestora,
b) instituțiile publice locale, astfel cum sunt definite la art.2 alin.(1) pct.39 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare – instituții publice locale – denumirea generică, incluzând comunele, orașele, municipiile, sectoarele municipiului București, județele, municipiul București, instituțiile și serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de finanțare a activității acestora.
Legea de aprobare a ordonanței merge la președintele Iohannis pentru promulgare. E interesant de urmărit dacă la Palatul Cotroceni va sesiza cineva discrepanța uriașă dintre conținutul OUG și expunerea dramatică de motive din ordonanță (vezi OUG inițială aici), evidențiate în considerarea unui interes public, într-o „situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată”.
Finalul expunerii de motive este pe deplin lămuritor:
„În acest context, pentru asigurarea sursei de finanțare a măsurilor adoptate de Guvern, pentru sprijinul mediului economic și al protecției categoriilor vulnerabile, cu respectarea angajamentelor asumate în ce privește încadrarea în ținta de deficit, este necesară diminuarea unor cheltuieli de funcționare ale instituțiilor și autorităților publice. În această categorie se regăsesc cheltuielile de personal care în anul 2022 reprezintă 22% din totalul cheltuielilor bugetului general consolidat.
În ce privește evoluția numărului de posturi ocupate în autoritățile și instituțiile publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, este de menționat că acesta a crescut cu 27.553 în aprilie 2022, comparativ cu decembrie 2019”.
(ZCH)