fast food bicaz

* ultimele verificări făcute de DSP Neamț la chioșcurilor din curțile școlilor datează din perioada aprilie-mai 2012

* “generalul” Stan spune că nu are competenţe: „verificările la aceste magazine din școli nu le facem noi. Le fac cei de la DSP împreună cu cei de la DSV”

Nici n-a început bine anul școlar și chioșcurile din curțile unităților de învățământ au început să-și “dezmorțească” veniturile după o lungă vacanță de vară. Autoritățile care au dreptul să verifice activitatea acestora ne pot spune cum și în ce fel este pusă la adăpost sănătatea copiilor care iau cu asalt, în pauze, aceste magazine. Lovitura pentru patronii de chioșcuri cu activitatea în curțile școlilor a fost dată în 2008 prin Legea 123. Intenția a fost aceea de a oferi o alimentaţie sănătoasă în unităţile de învăţământ preuniversitar, dar listele cu produse „nerecomandate” a pus în pericol activitatea economică a acestor chioșcuri care au fost limitate în a vinde produse de tip „fast-food”. Ordinul nr. 1.563/2008 enumeră în Anexa nr. 1, câteva exemple de categorii de alimente nerecomandate: bomboane, acadele, hamburgeri, pizza, patiserie, cartofi prăjiţi, maioneze, margarină, brânză topită, mezeluri grase, chipsuri, covrigei, sticksuri, snacksuri sărate, seminţe, alune sărate, alimente vrac, sandvişuri neambalate etc. În referatul de aprobare pe care apare și numele ministrului de atunci, Eugen Nicolăescu se menționează faptul că „proiectul de act normativ conține niște exemple de alimente nerecomandate, și nu o listă exhaustivă a acestora. O asemenea listă este imposibil de realizat și lipsită de durabilitate deoarece în orice moment pot apare produse noi, care să corespundă criteriilor de aliment nerecomandat.”

A cui e competenţa?

În acest context găsim în continuare chioșcuri pe care scrie cu litere foarte mari „fast-food”, „hamburgeri”, „băuturi răcoritoare”. Reclamațiile nu curg din partea unităților din învățământ și după cum ne spune inspectorul general școlar al ISJ Neamț, Viorel Stan, „verificările la aceste magazine din școli nu le facem noi. Le fac cei de la DSP împreună cu cei de la DSV. Nu e de competența noastră să verificăm ce fel de alimente se vând acolo”. Declarația vine în contextul în care în cap. 3, art. 9, lit. b din legea 123/2008 inspectoratele școlare județene și al municipiului București preiau lista prevazută la lit. a) și o comunică tuturor unităților de învățământ, mai puțin creșelor”. Spre exemplu, la Liceul din Bicaz pe chioșcul care funcționează în curtea acestuia stă scris cu litere de-o șchioapă „Fast-Food”. După cum declară adjunctul liceului, acolo nu se vând produse care pun în pericol sănătatea elevilor. „Ne cumpărăm și noi câte un covrig de-acolo. În afară de un sandviș și covrigi nu poți să-ți mai iei mare lucru. Nu sunt probleme cu acest chioșc. Dacă ar fi fost, primii care ar fi reclamat ar fi fost elevii”, a declarat prof. George Lazăr, director adjunct al Liceului din Bicaz.

În curtea Colegiului Național „Calistrat Hogaș” din Piatra Neamț, un magazin vinde hamburgeri, șnițele, băuturi carbogazoase. Directorul unității școlare de aici ne-a mărturisit că din câte știe, cei de la DSV și DSP i-au verificat și sunt în ordine cu alimentele. Și-a exprimat dorința de a mai verifica o dată dacă e nevoie… „Nu știu să aibă probleme. Nu am avut nicio reclamație. Este o firmă care servește în regim de catering mai multe școli din oraș. Din câte știu, cu produsele sunt OK”, a declarat prof. Florin Irimia.

Controale rare în școli

Mergând mai departe spre autoritățile cu sarcini de ducere la îndeplinire a legii, respectiv de verificare a agenților economici din curțile școlilor, ne oprim în dreptul DSP Neamț unde aflăm că verificările s-au făcut cu mult… mult timp în urmă și asta cu ocazia unei organizări tematice a Ministerului Sănătății. Rezultatele?

„Vă comunicăm că la ultima acțiune tematică au fost raportate următoarele date:

 Număr total societăți comerciale controlate 20

– număr produse controlate – 303

– număr produse corespunzătoare – 176

– număr produse necorespunzătoare -127

– număr etichete corespunzătoare – 289

– număr etichete necorespunzătoare – 14

Neconformități  mai des întâlnite:

– nerespectarea legislației sanitare în vigoare privind produsele nerecomandate preșcolarilor și școlarilor (conținut  ridicat de calorii, conținut mare de grăsimi, sare, zahăr, etc.)

– lipsa dotării cu apă curentă rece și caldă

– lipsa sistemului de evacuare a apei uzate

– etichetarea necorespunzătoare a produselor de patiserie privind compoziția și lipsa informațiilor nutriționale

– stare igienico-sanitară precară a chioșcurilor din curte (pavimente necorespunzătoare, instalații de apă defecte, etc.)

– neefectuarea cursului – Noțiuni fundamentale de igienă – conform Ord. MS/MECT nr. 1225/5031/2003;

Nu au fost găsite  la comercializare  produse tip FAST FOOD

Măsuri  luate:

* Retragerea din unitățile comerciale din școli a produselor nerecomandate  consumului  de către  preșcolari și școlari de către legislația sanitară în vigoare (snacksuri, băuturi răcoritoare cu excepția apei minerale, alimente cu un conținut energetic mai mare de 300kcal pe unitatea de vanzare, etc)”.

Verificările s-au soldat cu 10 sancțiuni, 8 avertismente și 2 suspendări de activitate. De mai bine de un an de zile aceste chioșcuri nu au mai fost văzute de DSP și nici cele care s-au mai înființat între timp.

Neoficial, în școli, alimentele considerate „nesănătoase” pot fi găsite în continuare în chioșcurile de sub nasul elevilor. Ce se face concret? Se dau legi. În schimb, responsabilitatea cea mai mare pentru sănătatea copiilor revine părinților care ar trebuie să țină cont de lipsa orelor de educație sanitară și de controalele rare ale inspectorilor din domeniul Sănătății.

Marian TEODOROF