Cu ocazia campaniei Black Friday, care va începe ”oficial” anul acesta pe data de 8 noiembrie, Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a emis o serie de sfaturi pentru consumatori, pentru a-i ajuta să evite capcanele reducerilor.
Deși data campaniei este stabilită, unele magazine au început deja reducerile din data de 22 octombrie, și vor ține până pe 30 noiembrie.
El recomandă cumpărătorilor să se documenteze înainte de a face o achiziție și să întocmească o listă cu produsele și prețurilor acestora înainte de perioada redusă. Acest pas le oferă consumatorilor control asupra realității reducerilor de preț, permițându-le să vadă dacă ofertele sunt autentice.
Pentru a minimiza riscul de confuzii și costuri suplimentare, consumatorii ar trebui să verifice stocul, prețul final, TVA-ul inclus și costul de livrare. În cazul comenzilor online, este indicat să se asigure că prețul produsului din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
Informații obligatorii
Conform legislației, comercianții trebuie să afișeze clar informații precum: denumirea și datele de contact, caracteristicile produsului, prețul total (cu TVA inclus), cheltuielile de livrare și perioada de valabilitate a ofertei. Totodată, trebuie menționate aspecte legate de funcționalitatea și compatibilitatea produselor digitale.
Directorul general al ANPC a subliniat importanța recenziilor produselor: „Recomand consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul”.
Precauții pentru tranzacții online
În ceea ce privește cerințele online, consumatorii sunt sfătuiți să verifice securitatea site-ului prin prezența simbolului „https” în bara de adrese și a pictogramei de lacăt, semne ale unui site sigur.
„In cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, a declarat Paul Anghel, într-o postare publicată pe o rețea de socializare.
Atenție la comercianții din afara Uniunii Europene
ANPC avertizează asupra riscurilor la care se expun cei care vor să achiziționeze produse de la comercianți care nu sunt înregistrați în Uniunea Europeană.
„Unele produse comercializate de către acești comercianți nu respectă normele de siguranță pentru comercializarea în Uniunea Europeană. În plus, capacitatea autorităților europene de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată, astfel încât nu puteți fi siguri că veți beneficia de anumite drepturi, inclusiv dreptul de retur sau garanție”.
Denisa POPA