0:00

Considerată între primele 10 din ţară, la frumuseţe. Gara Piatra Neamţ împlineşte, azi, 100 de ani, ZCH NEWS - sursa ta de informații

În urmă cu aproximativ 100 de ani, Gara Piatra Neamţ devenea una dintre cele mai importante puncte CFR de pe hartă. Astăzi, clădirea gării este considerată monument istoric.

Căile ferate ajung în România la aproape o jumătate de secol de la apariţia în Anglia a primei linii de cale ferată în 1825. Este drept că încă din timpul lui Mihai Sturdza şi Barbu Ştirbei se discuta în cele două principate despre introducerea căilor ferate. Construcţia primei căi ferate româneşti începe sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza, la 1 septembrie 1865, când se concesionează companiei engleze “John Trevor-Barkley” linia Bucureşti-Giurgiu, care a fost terminată în 1869. Regele Carol I a inaugurat la 26 august 1869 linia, călătorind până la Giurgiu cu trenul şi mai departe cu vaporul pe Dunăre până la Viena, dar deschiderea oficială nu a avut loc decât la 19/31 octombrie a aceluiaşi an. În anul  1869 apar primele două gări româneşti: Bucureşti şi Giurgiu. Pentru Piatra Neamţ, prima linie ferată (îngustă) a fost construită în baza legii din 15 mai 1882 şi pusă în circulaţie în 15 octombrie 1885, fiind subvenţionată timp de 10 ani de către judeţ. La 20 martie 1885 s-a votat legea prin care s-a declarat de utilitate publică construirea unei linii ferate (tot îngustă) de la Piatra Neamţ la Tarcău, pusă în funcţiune la 17 septembrie 1892, care va fi prelungită în preajma primului război mondial până la Prisecani, dar care a funcţionat pentru puţin timp. Actuala gară Piatra Neamţ a fost inaugurată pe 2 octombrie 1913, dar vechea gară (Gara Veche, din actualul cartier cu acelaşi nume) fusese ridicată după ce, în 1893, s-a terminat normalizarea liniei Bacău-Piatra Neamţ. Iniţial linia a fost construită cu ecartament de 1.000 mm., iar clădirea de călători (construcţie modestă), inaugurată la 15 februarie 1885, era de tipul terminus. Aducerea liniei la un ecartament normal de 1.456 mm. a fost realizată de antrepriza ing. I. Bacalu din Piatra Neamţ, iar lucrările conduse de ing. Romulus Băiulescu.

Actuala clădire a gării este opera constructorului italian Carol Zane şi este considerată monument istoric şi turistic din punct de vedere arhitectural. În momentul de faţă Gara Piatra Neamţ este una din cele mai frumoase 10 gări din Romănia, pe această listă figurând,  gările din Băile Herculane, Sinaia, Cluj Napoca, Râmnicu Sărat, Curtea de Argeş, Iaşi, Arad, Vatra Dornei, Burdujeni-Suceava.

 Considerată între primele 10 din ţară, la frumuseţe. Gara Piatra Neamţ împlineşte, azi, 100 de ani, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Considerată între primele 10 din ţară, la frumuseţe. Gara Piatra Neamţ împlineşte, azi, 100 de ani, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Nicolae SAVA

Articolul precedentTârgul de carte „Libris” – ediția a III-a
Articolul următorDescentralizarea lui Dragnea. Autorităţile pietrene au trecut la studiu

3 COMENTARII

  1. Toate bune, dar ce te faci cu ,,flagranta greşeală” care tronează pe frontispiciul gării: Piatra-Neamţ, scris cu cratimă. Sau o fi bine aşa, dar nu vrea presa să ţină cont de normele gramaticale!?

    • Așa se scria numele orașului la acea vreme. Sigla este foarte veche și ar fi păcat sa fie înlocuită doar pentru acea cratimă. De-a lungul timpului s-au schimbat multe în limba română. Dacă ar fi să actualizăm totul în funcție de regulile lexico-gramaticale actuale ar trebui în primul rând să aruncăm din biblioteci toate cărțile scrise cu î și nu cu â. Ceea ce ar fi o mare greșeală; pe vremea lui î se publica literatură de valoare. Dacă edilii au renunțat la modificarea siglei pentru a nu prejudicia valoarea arhitecturală și istorică (și sper că așa este), atunci mă înclin. Felicitări.
      Și parcă aș zice că într-adevăr toate îscrisurile de pe monumentele istorice pe care le-am văzut în țară sunt conforme cu grafia limbii române din vremea în care aceste monumente au fost ridicate. Cred/sper că există o lege în acest sens.

Comentariile sunt închise.