0:00

Originalitatea sloganurilor are în principal două inconveniente, e rară și scumpă. Costurile reprezintă principala verigă de legătură cu prostia, fudulia și golănia care au marcat creațiile comandate în campania pentru alegerea eurodeputaților români. Dacă promotorii oricărui alt produs decât unul politic, din țară sau aiurea, s-ar fi pretat la schemele alor noștri, erau garantat sancționați de consumatori, indiferent de intervenția arbitrilor pieței sau a autorităților de poliție a publicității. Cum politica are ca scop câștigarea puterii – de la nivel local până, iată, la rangul unei uniuni suprastatale – sensibilitățile și reacția pieței se schimbă în mod radical. Drept este, regăsim vulnerabilitatea, predictibilitatea sau fidelitatea consumatorului-alegător, cotele de piață și cartelurile în limbajul oricărui politruc mai curățel. Marketingul politic tot marketing înseamnă, numai că produsul votat umblă la destinul consumatorului altfel decât dragostea pe viață pentru o marcă de autoturism.

Un fel de cap de afiș al ultimelor zile e ținut de așa-zisele elemente de incitare la discriminare descoperite în mesajele „Mândri că suntem români” și ”România puternică în Europa” promovate de Alianța Electorală PSD-UNPR-PC. S-a dispus înlăturarea afișelor și materialelor de publicitate electorală astfel inscripționate. Decizia nefiind definitivă, iar zilele rămase puține la număr, protagoniștilor de la PSD le convine de minune sporul de victimizare adus de interzicerea mândriei și puterii.

În fond, am fost martori la folosirea excesivă a unor cuvinte de forță, inclusiv „forță”, în diverse combinații. Așa le-o fi ieșit din studii și evaluări, din manuale, din arhive. (Drept dovadă stă „Franța puternică”, slogan folosit de fostul președinte Nicolas Sarkozy. Corecția i-a venit la vot, nu de la vreo autoritate.) Lipsa de imaginație și constrângerile impuse de plătitori, în principal, au condus la „Ridicăm România” (PMP) și ”Apărăm România ta” (PNȚ-CD), la „Renaștem pentru România ta” (PNȚ-CD) și ”PDL aduce Europa în fiecare casă” (PDL). Probabil că ultimul îmbie la unitate național-europeană și n-am priceput. Reminescențele de fost partid-stat sunt groaznic întruchipate și de „minunea” „PDL: partidul european al României”. Prin comparație, „Schimbă-i cu Forța” (Forța Civică) este un mesaj perfect speculativ, dar onest.

Lăsând în plata Domnului comicele „Votați tractorul” (Alianța Națională a Agricultorilor) și „Votează bradul pentru Europa” (PER), nu se poate trece peste PNL. După ce ne-au înnebunit cu EuroCampionii și au stricat bunătate de „Să dăm ceasul României pe Ora Europei”, au scos într-un târziu cel mai frumos produs al sezonului: „Puterea de a schimba”. Seamănă a slogan pregătit pentru prezidențiale, folosit însă în avans, în condiții de avarie. E singurul care surprinde și cuprinde o esență, apropiindu-se de creații internaționale de legendă, în genul celei la un pachet cu 25 de țigări: „Cinci țigări în plus”.

Campania s-a desfășurat așa cum se știe. Toată zarva pe mesajele politice neconforme abia dacă se va regăsi în conspecte vesele sau comentarii triste.

Viorel COSMA

Articolul precedent„Copilul este simptomul familiei”
Articolul următorDoar doi consilieri de la Roman şi-au depus declaraţiile