0:00

Căruţe pe post de microbuz școlar, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Elevii de la sate, care bat zeci de kilometri pentru a ajunge la școală, ar putea avea o surpriză plăcută din partea Ministerului Educației Naționale (MEN), care a pus la cale achiziționarea a 800 de microbuze. Măsura este una, pe cât de bine intenționată, pe atât de nediscutată. Chiar dacă inventarul necesarului de microbuze estimat de inspectorate este de 960, MEN nu are bani decât pentru 45. „Ne-am adresat și Bruxelles-ului cu întrebarea dacă putem folosi fondurile structurale pentru acoperirea unor rate pentru cumpărarea acestor microbuze. Aşteptăm un răspuns”, a spus ministrul Remus Pricopie. Ceea ce nu s-a comunicat Bruxelles-ului este că microbuzele ar putea să nu aibă șoferi. Situația din teren scoate în evidență aspecte pe care MEN le-a omis. În timp ce reprezentanții din Educație pun încă pe foi planul de achiziție, cele mai multe sate se descurcă cu căruțele și „pejos-ul”. Statisticile sunt în „lucru”, iar primarii din mediul rural se confruntă cu situații inedite.

Degeaba microbuz, fără şofer

Iulian Găină, primarul comunei Tarcău: „În momentul de față avem un microbuz marca Mercedes, funcțional. Am făcut nenumărate solicitări pentru a avea și cel de-al doilea microbuz, pentru că avem 347 de elevi în localitate. Șoferul pe care-l avem acum este plătit de primărie. Problema este că degeaba primim un microbuz, pentru că ordonanța de Guvern nu prevede și posibilitatea de a angaja încă un șofer. Să-și țină microbuzul, dacă nu deblochează postul pentru angajare, pentru că nu avem ce face cu el. O să ne descurcăm ca și până acum cu căruțele și cu mașinile personale”.

Ioan Filip, primarul comunei Zănești: „Microbuzul, marca Ford, a fost primit anul trecut de școala din Zănești. Este un microbuz folosit pentru aproximativ 500 de elevi. Șoferul este angajatul școlii. Cheile le-au primit reprezentanții unității de învățământ. Înainte veneau pe la primărie dar acum se duc direct la școli. Înainte de acest microbuz am avut un autobuz cu titlul gratuit de la Troleibuzul, dar a fost retras.

„Donez un ARO Clopoţel”

Leonard Oprea, primarul comunei Icușești: „Am făcut solicitări în mai multe rânduri și noi, Primăria Icușești, dar și scoala Bălușești. Sunt aproximativ 600 de elevi, însă nu toți au nevoie de transport. Sunt necesare aceste microbuze, pentru că, până acum, am plătit un transportator cu care am semnat contract. Știm că există un cadru legal care nu ne permite să facem angajări pentru șoferi, important este să le primim. Vom căuta o soluție legală să rezolvăm și această problemă.”

Ion Surdu, primarul comunei Mărgineni: „Noi avem două microbuze. Nu ne mai trebuie. Eu chiar am spus în stânga și în dreapta că mai am un Aro Clopoțel disponibil, pe care pot să-l donez, dar nu-l vrea nimeni. Cele două microbuze transportă peste 100 de elevi. Sunt funcționale. Problema este cu angații pentru că de la Inspectoratul Școlar nu am primit. Am semnat convenție civilă cu doi angajați ai primăriei pentru transport.”

Nu sunt bani pentru reparaţii

Inventarul cu necesarul de microbuze nu este complet la nivelul județului Neamț. Pe masa inspectoratului vin în fiecare zi cereri. În momentul de față, ISJ Neamț are pe „stoc” 104 microbuze, dintre care 75 funcționale. „Am cerut ministerului să găsească fonduri pentru repararea mașinilor pentru că noi nu putem acoperi aceste costuri”, a spus Viorel Stan, inspector școlar general. Dacă în primii ani de donații, mijloacele de transport erau primite de primării, ultimele microbuze au venit pe adresa unităților de învățământ. Așa se face că viitoarea decizie va trimite microbuzele în curțile primăriilor sau a școlilor. „Ministerul Educației nu a precizat acest lucru. Este posibil să fie trimise pe adresa Inspectoratului Județean sau este posibil să desemneze primăriile beneficiare. Un alt lucru care nu a fost precizat este acela că șoferii pot fi angajați de primărie sau de școală”, a mai precizat Viorel Stan. În Neamț peste 9.000 de elevi depind de un mijloc de transport, pentru a putea ajunge mai ușor la şcoală.

M. TEODOROF

Articolul precedentVlad Angheluță, profil de viitor subprefect
Articolul următorMonumentul “Calvarul Aiudului”