DSCN4719

• o cantitate considerabilă, dar greu de apreciat, de șlam petrolier s-au scurs ieri pe strada Bistriței, din Piatra Neamț, dintr-o cisternă

• în timp ce polițiștii de la fața locului estimau cam 150 kg de resturi petroliere scurse, pompierii au avansat canitatea de 4 tone

• șoseaua a fost blocată mai bine de jumătate de zi, până când au reușit organele să cerceteze, să anihileze substanța periculoasă și să oprească scurgerea ei în râul Bistrița sau în rețeaua de apă a orașului

 Șoferii din Piatra Neamț au avut mare surpriză ieri dimineață să întâlnească pe străzile principale camioane cărând lemne și tiruri pe care, de regulă, nu le vedeau. Traficul de pe centura Pietrei a fost deviat pentru că varianta ocolitoare a fost blocată încă de la primele ore ale dimineții și a rămas așa până după miezul zilei. O autoutilitară care ducea în spate două containere cu șlam petrolier a fost motivul blocării centurii. Pentru că oblonul uneia din remorci a cedat, o cantitate consistentă de șlam petrolier a căzut pe drum și s-a împrăștiat corespunzător, băgând în stare de alertă mai multe instituții județene. Primii ajunși la fața locului au fost polițiștii și pompierii, apoi cei de la Control Trafic, Garda de Mediu și, desigur, o mulțime de gură cască. Aceștia din urmă s-au împrăștiat rapid, din cauza mirosului pregnant de chimicale.

Din toți cei care au cercetat incidentul, nu a reușit nimeni să stabilească exact cât din substanța periculoasă s-a scurs pe șosea. Polițiștii avansau dimineață vreo 150 de kg: „Din cercetările pe care le-am efectuat până în acest moment (ora 8.30 – n.red.), am aflat că obloanele remorcii s-au rupt, iar aproape 150 de kilograme de substanță au curs pe partea carosabilă. Din fericire, șlamul petrolier face parte din categoria de substanțe care prezintă risc redus pentru sănătatea populației, deci pericolul nu a fost atât de mare. Am procedat la blocarea traficului rutier și la asigurarea perimetrului, pentru intervenția echipei de la ISU. Fiecare din instituțiile abilitate va lua măsurile care se impun. Poliția Rutieră îl va sancționa pe conducătorul auto, pentru neasigurarea încărcăturii și pentru împrăștierea de substanțe pe partea carosabilă. Defecțiunea invocată de conducătorul auto, care s-ar fi produs la balamale, va fi stabilită în urma unei expertize tehnice a mașinii. Oricum, șoferul avea obligația de a lua toate măsurile pentru ca acest incident să nu se producă”, a precizat agentul șef principal Costel Neamțu, de la Serviciul Rutier Neamț.

După ce s-au muncit vreo șase ceasuri să blocheze șlamul cu rumeguș, ca să nu se scurgă în Bistrița sau în rețeaua de apă-canal a Pietrei, după ce au curățat la lopată și buldoexcavator pâcla de pe drum, pompierii au întocmit un raport mai generos în amănunte: aproximativ 4 tone de șlam petrolier, 5 ore închisă circulația și izolată zona, material poluant curățat.

”Zona a fost închisă timp de mai multe ore, perioadă în care, noi, cei de la  Inspectoratul pentru Situații de Urgență, am reușit să strângem o mare parte din deșeu și să-l punem înapoi în cisternă. Au venit și cei de la Poliție, de la Apele Române, Garda de Mediu. Exista riscul ca deșeul să se scurgă în canalizare. S-a adus rumeguș pentru a strânge toată cantitatea. Costurile au fost acoperite de operatorul de transport”, a spus col. Ioan Nițică, șeful ISU Neamț.

De la Garda de Mediu am aflat că materialul ar fi constituit un pericol dacă ar fi ajuns în apa Bistriței, dată fiind ploaia care a ajutat mai mult la spălarea șlamului decât la adunarea lui de pe asfalt. Autoritățile ne liniștesc: au fost luate toate măsurile de prevenție și a fost înlăturat tot materialul periculos.

Din cercetările făcute până acum, s-a constatat că mașina aparține firmei Cameleon Invest SRL, din Ilfov, și că venea din Slobozia de Ialomița, având destinație clară la Bicaz, unde șlamul trebuia să ajute,pe post de combustibil, la fabricarea cimentului. Pe strada Bistriței, se pare că din cauza unei denivelări din dreptul unei treceri de pietoni, pe care șoferul a ales să n-o trateze cu atenția cuvenită și, deci, n-a redus viteza, un capac s-a desfăcut și din container a început să curgă ”bucuria”.

 Șlam petrolier: denumire convențională pentru deșeuri petroliere provenite din decantări ale petrolului extras sau importat, din spălări ale tancurilor petroliere sau ale stocatoarelor de petrol brut, din filtrări efectuate în diverse faze ale procesului tehnologic, reziduuri provenite din urma procesării petrolului. Cantităţile existente la această dată în țara noastră sunt atât de mari încât au devenit o problemă naţională, chiar au atras atenţia organizatiilor internaţionale ce au ca obiect de activitate Protecţia Mediului. (EcoMagazin.ro)

 Dana OSTAHIE

DSCN4720

DSCN4722

DSCN4725

DSCN4726

DSCN4728