Dacă aveți un SRL, este foarte probabil să primiți zilele acestea un plic, pe adresa dvs. declarată la Registrul Comerțului. Conține un plic de răspuns și două pagini, care vă informează binevoitor că, pentru firma dvs., lipsește ”European Business Number”. Pe prima pagină (1/3) scrie ”The basic entry and the update are free of charge”. Pe a doua pagină (2/3), sub datele dvs. de completat, scrie, cu text mai mic: ”Order: We hereby place an order with the publishing house, according to the general terms and conditions stated overleaf, to publish the above information in a graphically highlighted form in the European Business Number portal. […] The advertisment costs amount to 677 Euro per year […] The order is valid for the next three years […]” Nu vă uitați după pagina 3/3, că nu o găsiți; probabil conține ”general terms and conditions”, pe care sigur nu vreți să le știți.
Ce trebuie să știți, însă, este că, răspunzând în vreun fel acestei solicitări, riscați să pierdeți câteva sute, poate chiar în jurul a 1.000 de euro, cu pretextul că veți câștiga… publicitate.
Au pățit-o și alții.
În ultima perioadă, mai multe firme din județul Neamț au primit o notificare/ofertă cu aspect foarte oficial și credibil, din partea firmei DAD – Deutscher Adressdienst GmbH, aparent cu adresa administrativă în Hamburg, Alter Wall 65, 20457. Firma germană trimite formulare privind o așa-zisă înscriere într-un registru european de afaceri și solicită SRL-ului românesc să confirme datele (de cele mai multe ori scrise greșit, tocmai pentru a forța un răspuns), apoi să-l retrimită la adresa sa.
https://zch.ro/wp-content/uploads/2017/01/ebn-model.pdf
Făcând acest lucru, practic, firma românească se angajează la un contract pe trei ani, cu costuri în jurul a 600-700 de euro/anual, din care prima tranșă se plătește în avans. Asta pentru că, la finalul formularului, cu litere mici (cum altfel?) scrie că, odată cu confirmarea datelor, firma din România ”plasează comanda către DAD GmbH”, își asumă plata în avans și ia la cunoștință că înțelegerea este valabilă pe următorii doi ani, dacă nu e revocată cumva, printr-o adresă oficială, în 14 zile de la data comenzii. Tot cu litere mici scrie și că înțelegerea contractuală se extinde cu un an după cei doi inițiali, dacă partea română nu notifică partea germană cu 3 luni înainte de expirare.
Asta este capcana pe care DAD – Deutscher Adressdienst GmbH o întinde (și) acum. Poate fi evitată cu ușurință dacă nu luați în considerare solicitarea nemților și faceți o cercetare rapidă pe internet asupra firmei. Veți afla că, la nivel european, practică această schemă de fraudă de câțiva ani.
În 2013, de exemplu, o franțuzoaică a depus o petiție la Parlamentul European, la Comisia de Petiții, fiindcă s-a pomenit cu factură de 1.100 de euro și nu-și permitea costurile unui proces în instanțele internaționale.
Petiția adresată de Annick Pelletier, în rezumat, vorbește despre ”o cerere din partea Deutsche Adressdienst GmbH (DAD) din Hamburg pentru a verifica datele cu care clubul său de calculatoare este înscris într-un registru internet francez. După ce a înapoiat formularul cu datele, ea a primit o factură de peste 1100 de euro și s-a aflat că clubul încheiase un abonament cu DAD. Petiționara declară că nu era clar din scrisoarea pe care a primit-o de la DAD că clubul său trebuia să plătească suma respectivă și că încheiase un abonament. De asemenea, petiționara indică faptul că a declarat în mod clar că ea nu dorește să plătească nimic, deoarece clubul ei are numai trei membri și nu are fonduri proprii. Cu toate acestea, ea a primit factura. Întrucât clubul nu dispune de niciun fond pentru a intenta un proces, ea solicită asistența Parlamentului European”.
Pe teritoriul Germaniei, DAD e cunoscută ca un cal breaz: pe 14 ianuarie 2011, Tribunalul Regional din Hamburg s-a pronunțat într-o speță de acest gen, pronunțânud-se categoric că ”acțiunile Deutsche Adressdienst GmbH se califică drept fraudă, iar contractul este anulabil” din acest motiv. Avocații germani care au avut păgubiți DAD recomandă tuturor să nu se grăbească să plătească, iar dacă Deutsche Adressdienst GmbH insistă – și o va face, inclusiv cu amenințări cu procese și recuperatori de creanțe – să se adreseze unui avocat.
Strict în cazul firmelor din România, Camerele de Comerț și Industrie stau la dispoziția oamenilor de afaceri, fiindcă au pățit-o și alții: în 2015 au fost semnalate cazuri în Covasna, în 2016 a pățit-o SC Transferoviar Călători SRL Cluj-Napoca, iar la mijlocul anului trecut au fost sesizate situații în Suceava și Harghita. Acum, mai nou, în Neamț, ceea ce a determinat Camera de Comerț și Industrie să pună la dispoziția antreprenorilor un număr de telefon pentru asistență – 0233 216 663, Liana Botezatu, compartimentul Juridic -, dar și model de răspuns oficial prin care se refuză factura emisă de firma germană, precum și model de sesizare a Poliției Neamț, instituție abilitată să cerceteze astfel de cauze.
În final, din nou, avertismentul: NU PLĂTIȚI nicio sumă către Deutscher Adressdienst GmbH (sau alții ca ei!), nu răspundeți la solicitarea de furnizare a datelor cardului de credit și anunțați poliția!
(ZCH News)