logan

* primul autoturism produs sub marca Dacia ieșea de pe liniile de fabricație ale uzinei construite la Mioveni, în județul Argeș, în urmă cu 45 de ani, pe 20 august 1968

Primul autoturism produs sub marca Dacia ieșea de pe liniile de fabricație ale uzinei de la Mioveni, în urmă cu 45 de ani, pe 20 august 1968. “Pentru noi este un motiv de mândrie că sărbătorim 45 de ani de când vehiculele fabricate în uzinele de la Mioveni străbat șoselele lumii în lung și în larg. Aceasta istorie marcată de multe momente de cotitură, dar și de succese, este rezultatul uneia dintre cele mai lungi și mai solide colaborări dintre doi constructori auto – Renault și Dacia“, se arată într-un comunicat transmis luni de Direcția Comunicare Dacia, la solicitarea Agerpres. Reprezentanții producătorului auto apreciază că parteneriatul dintre cele două mărci, Dacia și Renault, a intrat într-o nouă etapă după anul 1999, când grupul francez a revenit pe platforma de la Mioveni, de această dată în calitate de proprietar, în urma privatizării. “Rezultatele obținute de cele două uzine de la Mioveni – Uzina Vehicule și Uzina Mecanica și șasiuri – s-au aflat la originea deciziei Renault de a dezvolta în România, în ultimii 14 ani, un lanț industrial complet, cu toate etapele proceselor de concepere, proiectare, testare, fabricare și comercializare a vehiculelor. Azi, Renault deține aici, în afara uzinelor, un centru de design, unic în zona aceasta a Europei, un pol de inginerie cu unul dintre cele mai moderne centre de testare din Europa, cel mai mare centru logistic al grupului la nivel mondial, principalul magazin de piese de schimb Dacia în lume, cea mai extinsa rețea de comercializare din România”, se mai arată în comunicat.

Primii pași

Construcția Uzinei de Autoturisme de la Mioveni a început în 1966, având la bază un acord între autoritățile române și producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcția uzinei s-a încheiat într-un timp record de doar un an și jumătate. La 1 iulie 1968, au început testele la cele 217 stații de lucru din uzină, iar două zile mai târziu, la 3 august a fost testat primul motopropulsor. Inaugurarea Uzinei a avut loc la 20 august 1968, când s-a început producția modelului Dacia 1100, un model sub licența Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate părțile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Din 1968 și până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o ușoară modificare estetică la partea frontală. După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat în producție în august 1969, un model sub licența R12, fiind prezentată la saloane auto de la București și Paris. Între 1970 și 1980, Dacia a dezvoltat o întreagă gamă de modele. Astfel, în 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 berline, iar în 1973 a fost lansat modelul break, iar în 1975 modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat în 2.000 de exemplare, până în 1982). După expirarea licenței Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Între 1972 și 1997, constructorul român a realizat 8 modele, ultimul – Dacia Nova – fără nici o legătură cu modelul inițial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat și fabricat integral în România. În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porțile uzinei a ieșit autoturismul cu numărul 2.000.000.

Notorietate pe piața auto

La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societății și Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault. În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române. În aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 (diesel). Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piața auto europeană. În 2005, Dacia a fost aleasă mașina anului în Serbia și Muntenegru și a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vândută mașină din Europa Centrală și de Est. Dacia a vândut, în 2005, 164.406 mașini la nivel mondial. Producția de automobile a atins un maxim istoric de 172.000 unități. Dacia a produs automobilul cu numărul 2.500.000. Tot în 2005 a fost inaugurat centrul logistic International Logistics Network Mioveni. Dacia Logan MCV a fost lansată în octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piața occidentală în ianuarie 2007, presa vestică numindu-l “cel mai ieftin model cu 7 locuri care poate fi cumpărat”. Pentru prima dată în istorie, exporturile Dacia au depășit pragul de 100.000 unități, mai exact 128.411 unități, iar producția totală a trecut de 200.000 unități. În câteva țări, cum ar fi Rusia și Ucraina, Logan este vândut sub sigla Renault. La Salonul Auto de la București din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up. A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat modelul Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) și a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns în acel an la 172.886 unități, iar vânzările totale la 257.854 unități. În 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero, iar la 18 martie 2010, a modelului Duster. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentată la Salonul de la Geneva din martie 2012. În martie 2013, Dacia și-a completat oferta și a prezentat noul Logan MCV, un break spațios la un preț accesibil, precum și seria limitată Duster Aventure. (Agerpres)

Articolul precedentRelaxare plătită scump
Articolul următor60 de lei lunar pe medicamente