Urmează zile grele pentru Serviciile Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă (SVSU) şi pentru Serviciile Private pentru Situaţii de Urgenţă. Reprezentanţii Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) au studiat problematica SVSU şi au constatat debandada din domeniu. Ca urmare, legislaţia va fi modificată în aşa fel încât aceste servicii să fie organizate în funcţie de nivelul riscurilor din comunităţile pe care se presupune că le servesc şi nu după dotările mai mult decât discrete. Constatările celor de la IGSU sunt mai mult decât îngrijorătoare:
“Cele 3.150 de servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă existente au fost constituite în funcţie de dotarea avută, fără a ţine cont de tipurile şi nivelul riscurilor specifice comunităţilor. Majoritatea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă (76%) au în structură doar componenta preventivă şi echipe specializate, fără a avea în dotare autospeciale pentru stingerea incendiilor. Celelalte 745 (24%) servicii voluntare deţin un număr de 848 de autospeciale pentru stingerea incendiilor, funcţionale, dintre care 777 (aproximativ 92%) au o vechim e de peste 15 ani, ceea ce creează dificultăţi în menţinerea în stare de operativitate a acestora, iar 476 autospeciale pentru stingerea incendiilor nu sunt înmatriculate ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor tehnice impuse de reglementări”.
“Din totalul de 110.350 membri ai serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă doar 1.762 sunt calificaţi în centre de formare autorizate de Autoritatea Naţională pentru Calificare (ANC). Ca urmare a dotării insuficiente, încadrării deficitare şi pregătirii precare, serviciile voluntare asigură, anual, intervenţia la un număr redus de situaţii de urgenţă”.
“Din cauza unor prevederi ambigue ale OMAI nr.158/2007 pentru aprobarea Criteriilor de performanţă privind constituirea, încadrarea şi dotarea serviciilor private pentru situaţii de urgenţă, se constată extinderea la nivel naţional a activităţii unor societăţi prestatoare de servicii, fără a avea o dotare minimă corespunzătoare, asigurarea intervenţiei de către aceste servicii fiind adesea formală. O situaţie frecvent întâlnită o constituie închirierea de către serviciile pentru situaţii de urgenţă, constituite ca societăţi, a autospecialelor de stins incendii pentru o perioadă limitată, până la obţinerea avizului pentru sector de competenţă, în vederea încheierii de contracte de intervenţie cu cât mai mulţi operatori economici/instituţii, fiind urmărit astfel, cu precădere, interesul comercial, nu şi asigurarea intervenţiei operative
şi eficace”.