* Oamenii preferă să cumpere mâncare semipreparată decât să gătească acasă

Cele mai căutate produse, în postull Crăciunului din acest an, sunt cele similare mâncărurilor de dulce. Galantarele magazinelor şi-au alocat mai mult spaţiu pentru ceea ce ”se cere”. Aşa se face că acum în vitrine, lângă şunculiţă ţărănească şi muşchi file se pot găsi, separate de un gemuleţ, chiftele, crenwurşti şi drob de ciuperci. În magazinele mai mari, mâncarea de post se poate găsi toată, la un loc, într-un spaţiu special amenajat cu rafturi, în care cumpărătorul poate găsi de la legume şi  fructe, până la specialităţi de tofu, sosuri şi maioneze vegetale, dulciuri fără lapte şi tot felul de compoturi şi dulceţuri din fructe exotice în diverse combinaţii care mai de care mai ademenitoare.

“La noi se poate spune că cererea de produse de post semipreparate a fost la acelaşi nivel cu cererea pentru mâncarea gata preparată. Clienţii trec pe la noi în drum spre serviciu şi preferă să îşi cumpere mâncare caldă, o fasole sau o mazăre ori cartofi gratinaţi, iar seara, în drum spre casă cumpără chiftele, salam, crenwurşti sau hamburgeri de post”, ne spune Viorica, vânzătoare la un magazin din centru.

Postul Crăciunului este unul relativ uşor de ţinut, pentru că, spre deosebire de cel al Paştelui, este un post de bucurie, premergător naşterii Domnului Iisus Hristos şi sunt multe dezlegări la peşte, untdelemn şi vin. Chiar şi vremea a ţinut cu credincioşii, nevoia de calorii şi grăsimi a organismului nemaifiind atât de mare în perioade cu temperaturi blânde. Dar, încet-încet metoda clasică de a posti, cu cartofi şi fasole, zacuscă şi compoturi făcute de cu toamnă, a fost înlocuită de ofertele extrem de variate de produse semipreparate pe bază de soia care în ultimii ani au invadat piaţa.

“Am adus mai multe semipreparate, cum sunt crochetele, hamburgerii, cârnăciorii şi şniţelele de post întrucât ştim din anii trecuţi care sunt pretenţiile clienţilor noşti. Avem şi un produs nou, foarte căutat, de care oamenii întreabă mai ceva decât de pate-ul vegetal, respectiv drobul de ciuperci. Nici măslinele nu prea mai sunt căutate în postul ăsta, pentru că se mânăncă mult peşte”, ne-a spus Mariana, şefă de raion la un magazin din Precista.

Alegerile alimentrare pe care le facem sunt, încă, dictate şi de agresivitatea cu care anumite produse minune sunt promovate publicitar. Ne-am obişnuit din familie să consumăm seminţe iarna. Recoltele toamnei ne asigură seminţe de dovleac şi de floarea soarelui, nuci, alune, dar şi fructe uscate pe care bunicii ne-au învăţat cum să le conservăm în dulceaţa proprie pentru ca să ne putem bucura de toate elementele nutritive sănătoase pe care le conţin. Însă, pentru că în ultimul timp a mânca sănătos a devenit un soi de trend, oamenii cu fler în afaceri şi-au reorientat oferta spre multitudinea de produse care sunt aduse de pe alte meleaguri. Acum pot fi găsite şi în magazinele alimentare, nu doar în cele cu profil naturist, rafturi întregi cu tot felul de seminţe de in, fistic, pin, susan, schinduf,  chimen, coriandru, caju, castane sau nuci de macadamia.

“Tot mai mulţi oameni vin şi ni se adresează, cerând lămuriri despre cereale şi seminţe, despre rolul lor în alimentaţia zilnică şi mai ales despre efectele lor asupra stării de sănătate”, spune patroana unui magazin naturist  din Dărmăneşti. “Acum există mult mai multe surse de informare şi oamenii nu mai sunt chiar atât de condiţionaţi de reclame, sunt şi multe emisiuni care informează despre alternativele unei vieţi sănătoase, sunt şi multe reviste şi broşuri dedicate vieţii vegetariene, oamenii pot alege acum în cunoştinţă de cauză şi pot încerca, mai ales acum în post, un nou stil de viaţă”.